به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۰:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۳ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۴۲۶۰۷۱
هزینه 270 میلیون یورویی برای ساخت نیروگاه در لبنان

صنایع ایران در خاموشی؛ وزارت خارجه پیگیر حل بحران برق لبنان!

صنایع ایران در خاموشی؛ وزارت خارجه پیگیر حل بحران برق لبنان!
گروه اقتصادی:در حالی که از 15 خرداد امسال صنایع ایران در هفته دو روز خاموشی دارند و شبکه خانگی هم با قطعی برق گاه و بی‌گاه مواجه می‌شود، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم، اخیراً پیشنهاد داد تا ایران با تاسیس نیروگاه در بیروت بحران کمبود برق لبنان را حل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، «ایران آمادگی تأسیس نیروگاه‌های 2000 مگاواتی را دارد.»؛ این ادعایی است که اخیراً حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ابراهیم رئیسی، مطرح کرده است. اما این آمادگی نه برای حل بحران برقی ایران که بلکه برای تأمین برق لبنان مطرح شده است.

در شرایطی که کشور در اوج ناترازی برق قرار گرفته و دولت در تولید و تأمین برق مورد نیاز مردم و صنایع ناچار مانده است، حال وزارت امور خارجه دولت سیزدهم درصدد رفع بحران برقی لبنان برآمده است.آن‌طور که امیرعبداللهیان گفته است: «دولت سیزدهم پیشنهادات‌ خود را در این باره مطرح کرده است؛ حال این موضوع نیازمند اتخاذ تصمیم در هیئت وزیران است. هر زمان که هیئت وزیران تصمیم بگیرد ایران آمادگی دارد نسبت به اعزام نیروهای فنی و مهندسی خود و ایجاد نیروگاه‌هایی به حجم 2000 مگاوات برق در لبنان اقدام کند.».این پیشنهاد و اعلام آمادگی وزیر خارجه دولت در حالی است که درهمین تابستان بارها برق واحدهای مسکونی قطع شده و مردم در اوج گرما بی‌برقی و کمبود برق را تجربه کرده‌اند.

در این بین صنایع اوضاع اسفناک‌تری دارند و آن‌طور که برخی صنعت‌گران می‌گویند، احتمالاً به بهانه تأمین برق شبکه خانگی، در سال جاری قطعی برق به پاییز و زمستان هم کشیده شود. موضوعی که فعالیت صنایع را با تهدید تعطیلی مواجه کرده است.

حساسیت افکار عمومی به تأمین برق لبنان
حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران،  گفت: ایران از نظر فنی در داخل و خارج از کشور توان ساخت نیروگاه را دارد؛ تفاوتی ندارد در ایران باشد یا خارج. به‌عنوان بخش خصوصی این توانایی وجود دارد. اگر صرفا به چشم سرمایه‌گذاری به این موضوع نگاه شود ایرادی ندارد اما وقتی در داخل کمبود برق داریم افکار عمومی نسبت به چنین اظهارنظر‌هایی حساسیت به خرج می‌دهند.

هزینه 270 میلیون یورویی برای ساخت نیروگاه در لبنان
وی تاکیدکرد: اظهارات وزیر امور خارجه واقعیت دارد، اما قرار نیست در لبنان به صورت رایگان نیروگاه ساخته شود. چراکه قطعا 270 میلیون یورو هزینه برمی‌دارد. علاوه براین در لبنان باید گاز کافی وجود داشته باشد و شبکه‌ها به میزان کافی به برق دسترسی داشته باشند و این موضوع هم از الزامات سرمایه‌گذاری ایران در لبنان است.
صالحی با تاکید بر اینکه عدم سرمایه‌گذاری در ایران باعث ناترازی و کمبود برق است اظهار کرد: در واقع شاید لبنان علاقمند به سرمایه‌گذاری است و فرمولی تعریف کرده که کشورها بتوانند با سرمایه‌گذاری سودی به دست آورند، اما در ایران دولت وسط اقتصاد نشسته و اجازه نمی‌دهد بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند.

دولت نمی‌تواند از درآمد برقی بگذرد!
وی افزود: در واقع دولت نمی‌تواند از پولی که از طریق صنعت برق به دست می‌آورد بگذرد، اما از نظر افکار عمومی این سوال ایجاد می‌شود که  اگر  می‌توانیم مشکل برق را در جای دیگری حل کنیم، چرا در داخل حل نمی‌کنیم؟ باید تاکید کرد که متاسفانه در داخل کشور هیچ‌کس از حل معضل برق استقبال نمی‌کند و به بخش خصوصی اجازه ورود نمی‌دهند. صنایع حاضرند از بخش خصوصی برق بخرند و اگر دولت پای خود را کنار بکشد و فقط هزینه ترانزیت را بگیرد مشکل خاموشی‌ها در ایران حل می‌شود.

این فعال بخش خصوصی در پایان یادآور شد: بخش خصوصی می‌تواند ظرف سه سال مشکل ناترازی و کمبود برق در ایران را حل کند؛ دولت باید پاسخ بدهد که چرا در مورد کشورهای دیگر ادعا دارد، اما در ایران اقدامی انجام نمی‌دهد؟ مشکل خاموشی‌ها در ایران چندان بزرگ نیست و در صورت تغییر سیاست‌های دولت می‌توان در مدت کوتاهی آن را حل کرد.

البته گفتنی است معضل کمبود برق در ایران عقبه‌ای طولانی دارد و با وعده‌های وزرا و دولت نمی‌توان خوش‌بین به حل معضلات در حوزه انرژی بود.هفته گذشته نیز در اوج معضلات برقی، وزیر صمت از جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی رونمایی کرد. موضوعی که نشان می‌دهد گویا تأمین برق صنایع و شبکه خانگی چندان برای دولت سیزدهم در اولویت نیست و اگر برق یا سرمایه‌‌ای برای احداث نیروگاه باشد مواردی مانند حل بحران برق لبنان یا دستاوردسازی برای وزیر جدید صمت اولویت بالاتری دارند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها