به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۲۳:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۲ ساعت ۲۰:۰۷
کد مطلب : ۴۲۷۹۳۹
پناهندگان به اردوگاه سازمان ملل منتقل می‌شوند

فواد حسین: عاقلانه نیست خاک عراق تهدید شود

گروه سیاسی: وزیر خارجه عراق در تهران گفت که «عاقلانه نیست خاک عراق یا خاک کردستان عراق در معرض تهدید قرار بگیرد» و تاکید کرد «اجرا و پیاده‌سازی توافقنامه امنیتی» ایران و عراق تا دو روز دیگر به اتمام می‌رسد».
فواد حسین: عاقلانه نیست خاک عراق تهدید شود
به نوشته بی بی سی، اسفندماه ۱۴۰۱ دفتر نخست‌وزیر عراق و شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که عراق و ایران توافقی را با هدف تامین «امنیت مرزی» امضا کرده‌اند. او اضافه کرد «عاقلانه نیست خاک عراق یا خاک کردستان عراق در معرض تهدید قرار بگیرد» و «از زبانی دیگر جز گفتگو استفاده شود.» مقام‌های نظامی ایران پیشتر هشدار داده بود در صورتی که توافق امنیتی با عراق تا ۲۸ شهریور اجرایی نشود، حملات به مواضع گروه های مخالف کردی در اقلیم کردستان را از سر می گیرند. اکنون وزیر خارجه عراق اکنون در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود از رسانه‌های ایران «دعوت» کرد تا «برای نظارت بر اجرای توافقنامه امنیتی به عراق سفر کنند.»
 او همچنین تاکید کرد که عراق به احزاب کرد مخالف «اجازه عبور از مرز» و «استفاده سلاح» را نخواهند داد. فواد حسین در ادامه نشست خبری امروز خود در تهران درباره موضوع فعالیت احزاب کرد در عراق گفت «ما با توجه قانون اساسی عراق به هیچ حزب یا گروه عراقی یا غیر عراقی اجازه نمی‌دهد از خاک عراق به کشور دیگری حمله کند». پس از هشدارهای مکرر ایران مبنی بر عدم تمدید «مهلت ۲۸ شهریور خلع سلاح احزاب کرد در اقلیم کردستان، فواد حسین اعلام کرد «برای جلوگیری از درگیری» بیشتر به تهران می‌رود.
ظهر امروز فواد حسین وزیر امور خارجه عراق مورد استقبال همتای ایرانی خود قرار گرفت. وزیر امور خارجه عراق سه‌شنبه (۱۲ سپتامبر) در نشستی خبری گفته بود این کشور در حال انتقال اردوگاه و پایگاه گروه‌های کرد ایرانی مخالف جمهوری اسلامی به مناطق در عمق و دور از مرز اقلیم با ایران منتقل خواهد شد. پیشتر اعلام شده بود وزیر امور خارجه عراق در سفر به تهران علاوه بر دیدار و رایزنی با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود، با رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم دیدار خواهد کرد.
این توافق پس از آن اعلام شد که سال‌ گذشته در حالی که موج اعتراضات سراسری در داخل ایران ادامه داشت، جمهوری اسلامی ابتدا با حملات توپخانه‌ای و سپس با حمله پهپادی و موشکی بارها مواضع گروه‌های کرد مخالف خود در داخل عراق را هدف قرار داد. در جریان این حملات که دولت عراق و اقلیم کردستان بارها آن را به عنوان «نقض حاکمیت ملی‌شان» محکوم کردند، ده‌ها عضو این احزاب کرد کشته شدند.
سه روز پیش (۱۸ شهریور) مرکز اجرایی حزب دموکرات کردستان ایران از عراق، آمریکا و کشورهای ائتلاف خواست مانع از حملە نظامی ایران بە کمپ پناهندگان سیاسی کرد ایران شوند. حزب دموکرات کردستان ایران و حزب کومله کردستان از جمله احزاب مستقر در اقلیم کردستان عراق هستند. جمهوری اسلامی ایران این احزاب و همچنین پژاک را متهم کرده که در اعتراضات سراسری ایران که در پی جان باختن مهسا (ژینا) امینی آغاز شد نقش داشتند. ضرب‌الاجل ایران برای خلع سلاح احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی هم در آستانه نخستین سالگرد اعتراضات ۱۴۰۱ اعلام شده است. به گفته مقامات ایرانی این زمان موعد در نظر گرفته شده در توافق اسفندماه دو کشور بوده است. 
برچسب ها: وزیر خارجۀ عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها