به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۸ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۴۲۸۹۰۹
اینکه تورم را تقصیر سیاست دولت قبل‌ بیندازیم کار درستی نیست

دولت با ایجاد تورم و سپس کاهش آن، به دنبال کارنامه‌سازی است

دولت با ایجاد تورم و سپس کاهش آن، به دنبال کارنامه‌سازی است
 گروه اقتصادی:گزارش‌های بانک مرکزی و دستاورد‌سازی‌های دولت رئیسی مدعی کاهش تورم، کنترل نرخ ارز و تامین بودجه بدون چاپ پول است. شاید این ادعا‌ها بر روی کاغذ درست باشد اما آنچه در واقعیت جریان دارد، عدم کاهش قیمت‌ها با کاهش تورم و عدم احساس بهبود وضعیت اقتصادی است. جامعه هر روز بیشتر تورم را در سفره خود حس می‌کند و چندان تناسبی میان حرف‌های دولت با واقعیت سطح اجتماع و بازار‌های مختلف نمی‌بیند.

به گزارش فراز دیلی، «آلبرت بغزیان»، استاد اقتصاد و تحلیل‌گر مسایل اقتصادی درباره افزایش تورم و بررسی گزارش‌های بانک مرکزی گفت: «در بحث پیش‌بینی تورم به پیش‌گویی رسیده‌ایم. من دلیلی بر افزایش قیمت‌ها نمی‌بینم مگر دولت اقدامی بکند که کالاها گران شود مثل‌ حذف ‌ارز ۲۸ هزار تومانی که اقدامی‌ به شدت تورم‌زاست. اگر بگوییم هیچ سیاست عوض نمی‌شود و تورم در راه است القا کردن تورم به مردم است. مردم عادت کرده‌اند که تورم ۲۵درصدی را داشته باشند. الان هیچ دلیلی برای تورم وجود ندارد، تحریم زیاد نشده و فروش‌نفت هم کم نشده است. ارز هم به هر حال‌ به کشور بر می‌گردد».

او افزود: «به این خاطر که برخی از همکاران ما و یا مسئولین صحبت از انتظارات تورم می‌کنند باعث می‌شود تورم بی‌دلیلی شکل بگیرد. دولت به دنبال ایجاد تورم انتظاری، کاهش آن و سپس ایجاد کارنامه کاهش تورم است».این استاد اقتصاد در رابطه با اقدامات تورم‌زای دولت گفت: «اقداماتی که دولت به‌صورت پنهان انجام می‌دهد مثل استقراض نیمه علنی از بانک برای رفع کسری بودجه، و تصمیم به افرایش قیمت نهاده‌ها، روی تمام صنایع و تولید کشور اثر می‌گذارد.

دولت در این فکر است، که ذهنیت تورم ایجاد ‌کند که ما تورم داریم و چون نسبت به سال قبل آن را کاهش دادیم برای من دست بزنید. مسئله اینجاست که نرخ تورم کاهش یافته اما قیمت‌ها که کاهش نیافته است. دولت خود را از مبارزه با تورم خلاص می‌کند که احتمالا به علت بی‌انگیزگی است. اینکه تورم را تقصیر سیاست دولت قبل‌ بیندازیم کار درستی نیست».


بغزیان در پایان تاکید کرد: «الان بانک مرکزی توانسته تورم را کننترل کند و تغییرات نرخ ارز بدون نوسان شده است. سوال اینجاست که چرا در همین یکسالی که نرخ ارز تغییر نکرده برخی کالا ها صد درصد گران شده‌اند. الان هم زمزمه می‌کنند که نرخ ارز‌ باید رها شود اما این توصیه غلط است و یک افزایش قیمت در پی آن خواهیم داشت. ریاست جدید بانک مرکزی خوشبختانه اعتقادی به این ایده ندارد».
برچسب ها: دولت سیزدهم تورم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها