به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۵ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۴۳۰۴۹۵
نهضت ملی مسکن به سرنوشت مسکن مهر دچار می‌شود؟

140 هزار واحد ناتمام مسکن مهر روی دست دولت

140 هزار واحد ناتمام مسکن مهر روی دست دولت
گروه اقتصادی: بر اساس جدیدترین آماری که وزارت راه و شهرسازی از واحدهای باقیمانده مسکن مهر در کشور را اعلام کرده است، همچنان تعداد واحدهای نیمه‌کاره و نیازمند اعتبار مسکن مهر بسیار بالاست.به گزارش تجارت نیوز،بر اساس این گزارش، ۱۴۰‌ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام همچنان در کشور وجود دارد که اتمام آن نیازمند تامین اعتبار است. دیروز، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن بر اتمام واحدهای باقیمانده مسکن مهر از طریق صندوق ملی مسکن تاکید کرده بود.

ارسلان مالکی، در جریان نشست مشترک با دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی و رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن در خصوص راهکار پرداخت‌‌‌های پروژه‌‌‌های باقیمانده مسکن مهر با اشاره به تبصره ۶ ماده ۳ قانون جهش تولید مسکن و قانون بودجه سال ۱۴۰۲ اعلام کرد: هر نوع پرداختی برای طرح مسکن مهر باید از طریق صندوق ملی مسکن انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰‌ هزار واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم تکمیل شده است، گفت: حدود ۱۴۰‌ هزار واحد از پروژه‌‌‌های مسکن مهر در کشور باقی مانده است که در این نشست درخصوص یافتن راهکاری برای پرداخت هزینه اتمام آنها به بحث و تبادل‌نظر پرداخته شد.وی افزود: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ هرگونه کمکی برای اتمام طرح مسکن مهر صرفا باید از طریق گردش کار صندوق ملی مسکن انجام شود.

کمبود زمین برای ساخت مسکن ملی
به این ترتیب در حالی که مسکن مهر هنوز به ثمر ننشسته و بیش از 140 هزار واحد از این پروژه در انتظار تامین اعتبار است، وزیر راه و شهرسازی به دنبال سهم‌خواهی از صنایع افتاده و به بهانه افزایش هزینه ساخت نهضت ملی مسکن، در پی دستبرد به جیب صنایع مادر و ارزآوری نظیر فولاد است.

این در حالی است که نهضت ملی مسکن بیش از آنکه از افزایش هزینه رنج ببرد از نبود زمین در تنگناست. بر همین اساس وزارت راه در گامی دیگر، پروژه تغییر کاربری زمین‌ها را دنبال می‌کند که پیامدهای دیگری در حوزه محیط زیست و کشاورزی خواهد داشت.

این همان روشی است که در زمان احمدی‌نژاد برای ایجاد فضای جدید شهری به کار گرفته شد، بدون آنکه بتواند امکانات رفاهی و آموزشی را برای این مناطق تامین کند. به این ترتیب واحدهای مسکونی این طرح در بسیاری از مناطق بدون متقاضی ماند. نبود متقاضی برای این واحدها به معنای نبود اعتبار و آورده مشتری بود و در نتیجه به پرونده‌ای باز برای دولت‌های پس از احمدی‌نژاد تبدیل شد.اکنون نیز بررسی روش جذب متقاضی، تامین اعتبار، تامین زمین و شیوه ساخت نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد وزارتخانه بذرپاش در ساخت این طرح همان راهی را در پیش گرفته که پیشتر، دولت احمدی‌نژاد در ساخت مسکن مهر پیش گرفته بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها