به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۲ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب : ۴۳۱۸۰۰

رییس مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح و از مقامش برکنار شد

رییس مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح و از مقامش برکنار شد
گروه بین‌الملل: با رای اکثریت مجلس نمایندگان ایالات متحده، کوین مک‌کارتی «جمهوری‌خواه» از ریاست این مجلس کنار گذاشته شد.
مجلس نمایندگان با ۲۱۶ رای در مقابل ۲۱۰ رای به برکناری رئیس این مجلس رای داده است.
به این ترتیب حالا جمهوری‌خواهان که اکثریت شکننده‌ای نسبت به دموکرات‌ها دارند باید از بین خود رییس جدید مجلس را انتخاب کنند. این استیضاح توسط هم حزبی‌های کارتی رقم خورد زیرا او هفته گذشته با همکاری با دموکرات‌ها باعث شده بود از تعطیلی دولت بخاطر بودجه سالانه ممانعت به عمل آورد.
گفتنی اینکه، این اولین بار در تاریخ آمریکاست که نمایندگان به برکناری رئیس مجلس رای می‌دهند
دمکرات‌ها بعد از شور داخلی تصمیم گفتند به نجات رئیس مجلس نروند. آنها در کنار هشت عضو شورشی حزب جمهوری‌خواه به برکناری او رای دادند. هنوز هیچ نامزدی برای جایگزینی او سر بر نیاورده است. مک‌کارتی روز شنبه برای پرهیز از تعطیلی دولت به توافقی با دمکرات‌ها دست یافت که باعث خشم برخی از جمهوری‌خواهان شد
این موجب شد تا مت گِیتز نماینده فلوریدا در این مجلس از حزب جمهوری‌خواه طرح برکناری را دوشنبه شب به جریان بیاندازد.
بعد از برکناری کوین مک‌کارتی حالا پاتریک مک‌هنری از کارولینای شمالی، که از مک‌کارتی حمایت می‌کرد، موقتا رئیس مجلس شده است. 
معلوم نیست آیا رئیس موقت مجلس اختیارات کاملی دارد یا فقط قادر به انجام امور اداری و نظارت بر انتخابات تازه داخلی خواهد بود.
مقررات نمی‌گوید که رئیس موقت تا چه زمانی می‌تواند در این مقام باقی بماند یا انتخابات تازه چه زمانی برگزار می‌شود.
با توجه به شکاف‌های خصومت‌آمیز در داخل حزب جمهوری‌خواه در مجلس، این فرآیند احتمالا نابسامان خواهد بود. مت گِیتز که هدایت شورش برای برکناری کوین مک‌کارتی از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را به عهده داشت، می‌گوید که استیو اسکالیس نفر دوم حزب در مجلس را برای ریاست تایید می‌کند. با این حال اسکالیس اخیرا اعلام کرد که تحت درمان سرطان است و علنا از آقای مک کارتی حمایت کرد.


 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها