به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۲ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۴۳۱۸۳۵

همچنان خبری از ادغام کارت های بانکی نیست

همچنان خبری از ادغام کارت های بانکی نیست
گروه اقتصادی:با وجود اینکه موضوع حذف و ادغام کارت های بانکی در چند روز اخیر بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده اما این بار نیز مجلس و بانک مرکزی این موضوع را رد کردند.به گزارش تجارت‌نیوز، سال‌هاست که زمزمه‌هایی مبنی بر ادغام کارت های بانکی از سوی مجلس و بانک مرکزی به گوش می‌رسد. موضوعی که به دلیل تعدد کارت های بانکی در سال‌های اخیر بارها مطرح شده اما هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده است. موافقان این طرح معتقدند که ادغام کارت های بانکی می‌تواند سدی در مسیر کلاهبرداری‌ها و پول‌شویی‌هایی باشد که به دلیل تعداد بالای این کارت‌ها انجام می‌شوند اما مخالفان عقیده دارند که این موضوع می‌تواند حساب بانکی کاربران را با تهدیدهای جدی مثل هک و نشت اطلاعات مواجه کند.

موضوع ادغام کارت بانکی و کارت ملی هوشمند اخیرا بار دیگر در رسانه‌ها مطرح شد اما اجرای این طرح با مخالفت مجلس شورای اسلامی مواجه شد و بانک مرکزی نیز آن را تکذیب کرد.

هر ایرانی؛ ۷ کارت بانکی
سال گذشته بود که ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، از طرح جدید نمایندگان مجلس برای ادغام حساب‌ها و کارت های بانکی افراد رونمایی کرد. ابوترابی در آن زمان اعلام کرد که به ازای هر ایرانی هفت کارت بانکی در کشور وجود دارد و این موضوع می‌تواند خطرناک باشد؛ به همین دلیل مجلس قصد دارد که تمام حساب‌ها و کارت های بانکی افراد را یکی کند.این در حالیست که موضوع ادغام این بانک‌ها سال‌هاست که در بانک مرکزی مطرح بوده اما هر بار به دلایلی که مهم‌ترین آنها، فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم است، عملی نشده است.

مجلس ادغام کارت های بانکی را رد کرد
در مرداد ماه سال جاری خبرهایی مبنی بر امضای تفاهم‌نامه‌ بین سازمان ثبت احوال کشور و بانک ملی برای تجمیع کارت ملی و کارت بانکی منتشر شد. این در حالیست که در مهرماه امسال، نمایندگان مجلس با این موضوع مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس یازدهم در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه به حذف بند الحاقی 1 ماده 5 لایحه برنامه هفتم رای دادند. در این بند ذکر شده بود: «به‌منظور پیاده‌سازی قابلیت‌های کارت هوشمند ملی، کاهش هزینه‌ها، ارتقای بهره‌وری، جلوگیری از تعدد صدور کارت‌های گوناگون در خدمات عمومی دولت، سازمان ثبت احوال کشور مکلف است با ایجاد بستر لازم و تعامل با دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی و سایر اشخاص حقوقی متولی ارائه خدمات، نسبت به تجمیع کارکردها روی کارت هوشمند ملی اقدام کند، به نحوی که تمامی گواهی‌ها، مجوزها و مالکیت‌های متناظر با هر شخص حقیقی از طریق کارت هوشمند ملی یا خدمات الکترونیکی متناظر آن قابل اجرا و احراز باشد.»

اجرای طرح کهربا تا ۲ ماه آینده
پس از آن کش و قوس‌ها، بانک مرکزی نیز در آخرین اقدام خود موضوع جایگزینی کارت های بانکی با کارت ملی را رد و تاکید کرد که این موضوع به لحاظ فنی امکان‌پذیر نیست.با این وجود محمدرضا مانی یکتا، مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی از تنوع‌بخشی به ابزارهای پرداخت با اجرای طرح کارت هوشمند همراه بانکی (کهربا) تا ۲ ماه آینده خبر داد.در این روش، استفاده فیزیکی از کارت بانکی حذف شده و تراکنش‌ها با اخذ اثر انگشت در تلفن‌های هوشمند مشتری انجام می‌شود. بنابراین مشتریان در هر تراکنش، از تلفن همراه خود که کارت روی آن ثبت شده، استفاده می‌کنند و تراکنش خود را انجام می‌دهند.
برچسب ها: کارت بانکی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها