به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۸:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۵ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب : ۴۳۲۳۸۴
فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک: موساد به شدت از این عملیات غافلگیر شد

احتمال گسترش جنگ وجود دارد

احتمال گسترش جنگ وجود دارد
گروه بین‌الملل: در حالی که این روزها، زمزمه‌های مختلفی در خصوص برقراری رابطه ریاض با تل‌آویو با همراهی واشنگتن به گوش می‌رسید، خبر حمله غافلگیرانه و گسترده نیروهای حماس به اسرائیل در غالب عملیاتی موسوم به «طوفان ‌الاقصی» نگاه‌ها جهانیان را باز به سمت خاورمیانه و مسئله فلسطین متمرکز کرد.
عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژیوپولتیک و سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان در گفتگویی با امتداد در این باره، اظهار داشت: پس از آخرین درگیری جهاد اسلامی، حماس شاید تا یک سال بود که درگیری با اسرائیل نداشت و از مدت‌ها قبل شاهد تنش نظامی خاصی در این منطقه نبودیم. با این حال، تحولاتی در روزها و ماه‌های گذشته در منطقه در جریان بود که مسئله فلسطین را با طرحی موسوم به طرح ابراهیم، تحت‌الشعاع خود قرار داده بود. این طرح که به موجب آن، امارات و چند کشور دیگر عربی، روابط خود با اسرائیل را از سر گرفتند، این رویکرد را دنبال می‌کرد که بتوان به واسطه آن و با محوریت آمریکا، روابط تل‌آویو و ریاض را نیز برقرار کرد. امری که در صورت تحقق، می‌توانست احتمال گسترش موج برقراری رابطه بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی را نیز به دنبال داشته باشد.
کما اینکه محمد بن‌سلمان در آخرین اظهارات خود نیز گفته بود که این اتفاق-برقراری رابطه عربستان و اسرائیل-بزرگترین رخداد سیاسی پس از جنگ سرد خواهد بود. این اتفاق به این منزله بود که ریاض بنا دارد تا اسرائیل را وارد منطقه خاورمیانه کند.
از همین رو نیز، ولیعهد سعودی سه شرط؛ هسته‌ای شدن کشورش زیر نظر آمریکا، انعقاد پیمان دفاعی مشترک با واشنگتن و البته مسئله فلسطین را به عنوان شروط خود برای مشارکت در این طرح-طرح ابراهیم- اعلام کرده بود. شروطی که البته شاید کمی بعد تا حدی متزلزل شد و به گفته رسانه‌های غربی، بن‌سلمان در این اواخر تا حدی از شرط سوم-مسئله فلسطین- عدول کرده بود. عملیات امروز حماس را شاید بتوان مهم‌ترین و بزرگترین عملیات حماس علیه اسرائیل دانست. به نظر می‌رسد که گروه حماس در تلاش است تا با این اقدام، بار دیگر مسئله فلسطین را در جهان عرب و جهان اسلام مطرح و برجسته کند تا طرح ابراهیم نیز به این واسطه به بن‌بست کشیده شود.
همانگونه که در خبرها آمده، عملیات حماس بسیار گسترده بوده و تا کنون تلفات زیادی را نیز به دنبال داشته است. ضمن اینکه تسلیم و منتقل کردن این تعداد اسیر اسرائیلی نیز توسط فلسطینی‌ها بی‌سابقه به نظر می‌رسد. از همین رو نیز به نظر می‌رسد که این تنش نظامی میان غزه و اسرائیل طی روزهای آتی، مهمترین خبر در جهان خواهد بود. در کنار این، اسرائیلی‌ها طی روزها و ماه‌های اخیر شیطنت‌ها و تحرکات قابل توجهی در منطقه داشته و از بمباران سوریه گرفته تا اقدامات ناصواب در شمال غرب ایران از اقدامی صرف‌نظر نکرده بودند.
نکته قابل توجه در این بین، این است که به رغم اشراف و تسلط گسترده و جدی سرویس‌های جاسوسی غربی و به خصوص موساد در منطقه، تل‌آویو به شدت از عملیات حماس غافلگیر شد و هیچ‌یک از این سرویس‌ها تا زمان آغاز حملات، کوچکترین اطلاعی از چگونگی انجام آن نداشته‌اند. از همین رو نیز طبعا اسرائیل واکنش جدی به حملات امروز نشان می‌دهد و احتمال گسترش جنگ وجود دارد.
نباید فراموش کنیم که دولت شکننده نتانیاهو با عملیات امروز شکننده‌تر شد و مردم اسرائیل به او خواهند گفت که تو به بهانه تامین امنیت بر سر کار آمدی و اینگونه در برقراری آن ناتوان هستی. بر این مبنا، عملیات حماس از مشروعیت دولت نتانیاهو در داخل اسرائیل خواهد کاست.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها