به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۹ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۴۳۴۸۰۴

کانادا ۴۱ دیپلماتش را از هند خارج کرد

کانادا ۴۱ دیپلماتش را از هند خارج کرد
گروه بین الملل: دولت کانادا اعلام کرد ۴۱ دیپلماتش همزمان با ادامه اختلافات با هند بر سر قتل چند ماه قبل یک رهبر جدایی طلبان سیک، خاک این کشور را ترک کرده‌اند.
به نوشته پایگاه «بی. بی. سی»، دو هفته پیش، دهلی نو به دنبال افزایش تنش با اتاوا بر سر قتل هاردیپ سینگ نجار، چهره جدایی طلب سیک که در ۱۸ ژوئن گذشته در خاک کانادا به قتل رسید، درخواست کرد که ده‌ها دیپلمات کانادایی خاک آنجا را ترک کنند و تهدید کرد که در صورت خارج نشدن آنها، مصونیت دیپلماتیک آن‌ها را لغو می‌کند.
مقام‌های کانادا این تهدید هند را «نقض قوانین بین‌المللی» خواندند. روابط دو کشور بعد از آنکه کانادا چند وقت پیش هند را در پشت قتل این چهره سیک اعلام کرد، پرتنش بوده است.
هند اتهامات کانادا در رابطه با این قتل علیه خود را «پوچ» خوانده و رد کرده است.
ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا تایید کرد، تعداد قابل توجهی دیپلمات کانادایی و بستگان آن‌ها در هند از خاک این کشور خارج شده‌اند.
او بیان داشت، هند هشدار داده مصونیت «تمام دیپلمات‌های کانادایی به جز ۲۱ نفر از آنها» را تا ۲۰ اکتبر «به صورت یکجانبه» لغو خواهد کرد.
وزارت امور خارجه هند این اتهام که تصمیمش در قبال اخراج دیپلمات‌های کانادا نقض هنجار‌های بین‌المللی بوده را مردود می‌داند.
این وزارتخانه اعلام کرد: «با توجه به وضعیت روابط دوجانبه ما، تعداد بسیار بالاتر دیپلمات‌های کانادایی حاضر در هند، و مداخله مداوم آن‌ها در امور داخلی کشور ما، برابر شدن سطح حضور دیپلماتیک دوجانبه در دهلی نو و اتاوا را ایجاد می‌کرد.»
جولی گفت، همچنان ۲۱ دیپلمات کانادایی هنوز در هند هستند، اما اخراج دیگر دیپلمات‌های کانادا باعث محدود شدن خدمات دیپلماتیک در این کشور به دلیل کمبود نیرو خواهد شد.
به گفته وزیر امور خارجه کانادا، به دنبال این تحول، فعالیت‌های حضوری در کنسولگری‌های کانادا در بنگلور، بمبئی و چاندیگار موقتا متوقف شده و مشخص نکرد که چه زمان از سر گرفته خواهند شد.
این اختلاف میان هند و کانادا بعد از آن بالا گرفت که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اخیرا تیراندازی مرگبار دو مرد به هاردیپ سینگ نجاردر بریتیش کلمبیای کانادا در ماه ژوئن را به هند نسبت داد.
پس از آن دهلی نو به اُتاوا اولتیماتوم داد که تا تاریخ ۲۰ اکتبر دیپلماتهایش را از هند خارج کند.
برچسب ها: کانادا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها