به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۴ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۴۳۷۵۹۴
از زمان دنج تا لذت بردن از تعطیلات و سفر

رازهای اسکاندیناوی برای داشتن زندگی شادتر

رازهای اسکاندیناوی برای داشتن زندگی شادتر
گروه بین الملل: کشورهای شمال اروپا همواره در صدر فهرست های شادی جهان قرار دارند. در واقع، پنج کشور اسکاندیناوی دانمارک، نروژ، سوئد، فنلاند و ایسلند  در فهرست شادترین کشورها در گزارش شادی جهانی 2023 میلادی قرار گرفتند. در این میان پرسش اساسی آن است که علیرغم زمستان های طولانی و سرد چه عواملی باعث شده اند تا مردمان کشورهای اسکاندیناوی تا این اندازه شاد و از زندگی شان راضی باشند؟
به گزارش فرارو به نقل از یاهو، به گفته "هنریک جپسن" یک وبلاگ نویس دانمارکی که به کشورهای مخالف جهان سفر کرده آن چه کشورهای اسکاندیناوی را از کشورهای دیگر متمایز می سازد وجود شبکه تامین اجتماعی قوی است که برای ساکنان آن کشورها فراهم شده و عدم اطمینان نسبت به آینده را کاهش می دهد.
جپسن توضیح می دهد: "دلیل اصلی قطعیت درباره زندگی شهروندان است. برای اکثریت قریب به اتفاق مردم کشورهای اسکاندیناوی اهمیتی ندارد که چه اتفاقی ممکن است در زندگی شان رخ دهد زیرا اطمینان خاطر دارند که از آنان مراقبت لازم به عمل خواهد آمد. این مورد در بسیاری از کشورهای جهان از جمله در ایالات متحده وجود ندارد. در نتیجه، اطمینان خاطر شهروندان اسکاندیناوی از این که در صورت بیکار شدن، ابتلا به بیماری یا مواجهه با سایر پیشامدهای زندگی تحت حمایت قرار می گیرند احساس ثبات را برای شان ایجاد می کند". او هم چنین اشاره می کند که برابری یک عنصر کلیدی و تاثیرگذار در شادی مردمان کشورهای اسکاندیناوی است. او می گوید: "در دانمارک عادی بودن اشکالی ندارد. برای پذیرفته شدن از سوی جامعه در آن کشور لازم نیست فرد مهم و خاصی باشید. در حالی که در بسیاری از کشورهای دیگر این چنین نیست. در دانمارک یک نظافتچی می تواند کنار رئیس یک شرکت بزرگ بنشیند در حالی که در کشورهای دیگر چنین چیزی را نمی بینید. این عدم وجود سلسله مراتب اجتماعی و عدم وجود وضعیت فرادستی و فرودستی باعث ایجاد حس تعلق شهروندان جوامع اسکاندیناوی به کشورهای شان می شود".
علاوه بر این، مراقبت های بهداشتی مقرون به صرفه تضمین می کند که اسکاندیناویایی ها با فاجعه مالی ناشی از آسیب یا بیماری مواجه نشوند. جپسن می گوید: "سال گذشته تشخیص داده شد که به بیماری لایم* مبتلا هستم و انواع آزمایش ها و بستری شدن رد بیمارستان در دانمارک برایم یک سنت هم هزینه نداشت در صورتی که نمی دانم اگر در ایالات متحده به چنین بیماری ای مبتلا شده بودم باید تا چه اندازه برای درمان هزینه می کردم. با تقریبا عدم وجود پدیده ورشکستگی بخش بهداشت و درمان شهروندان کشورهای اسکاندیناوی از این نگرانی و دغدغه رها شده اند".  
ترکیبی از پادمان‌ های اجتماعی قوی، ارزش‌ های برابری ‌طلبانه و خدمات بهداشتی در دسترس، پایه و اساس شادی اسکاندیناوی را فراهم می‌ کند. شهروندان هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی برای پیشرفت حمایت می شوند. اکنون بیایید اسرار خاصی را بررسی کنیم که به ساکنان شمال اروپا کمک می کند تا از این پایه برای ساختن زندگی شاد و هدفمند استفاده کنند.

1-مرخصی والدین همراه با دریافت حقوق
در نروژ یک سال مرخصی کامل برای والدین با دریافت حقوق پس از به دنیا آمدن نوزاد امری معمول و استاندارد است. در کشورهای اسکاندیناوی اساسا یک نوزاد تازه متولد شده اولین سال زندگی خود را با والدین اش می گذراند. این بازه زمانی باعث می شود تا پیوندهای خانوادگی از همان ابتدا تقویت شوند. مادران و پدران می توانند از این مرخصی استفاده نمایند.

2-مراقبت از کودکان
زمانی که کودک به یک سالگی رسیده و مدت زمان مرخصی والدین به اتمام می رسد کودکان نزد مهدکودک های سازمان یافته برای سنین یک تا پنج سالگی گذاشته می شوند و مراقبت با کیفیتی را دریافت می کنند. والدین اسکاندیناویایی می توانند در حالی که کودکان در محیطی هیجان انگیز معاشرت کرده و بازی می کنند به سر کار بازگردند.

3-بازنشستگی پیش از موعد
مردمان اسکاندیناوی می توانند از سن 62 سالگی بازنشسته شوند و با در دست داشتن حقوق بازنشستگی سال های طلایی را بگذرانند. این حقوق به آنان اجازه می دهد تا چندین دهه زودتر به دنبال علائقی مانند کار داوطلبانه، سرگرمی و سفر باشند. در مقابل، آمریکایی ‌ها عموما تا دهه ششم عمر خود به شدت کار می کنند و فعالیت های تفریحی شان را به تاخیرمی اندازند.

4-در آغوش گرفتن فضای باز
ساکنان کشورهای اسکاندیناوی برای تفریح و فعالیت در فضای باز در تمام طول سال ارزش زیادی قائل هستند و اجازه نمی ‌دهند آب و هوا آنان را محدود کند. شعار غیررسمی نروژ این است:"هیچ چیزی به نام آب و هوای بد وجود ندارد فقط لباس بد وجود دارد". مردمان اسکاندیناوی بدون توجه به شرایط باران، برف یا سرما، به جای غواصی در زمستان مشتاقانه برای دوچرخه سواری، اسکی و پیاده روی آماده می شوند. فعال بودن در فضای باز باعث بهبود خلق و خوی آنان حتی در تاریکی زمستان می شود.

5-زمان تعطیلات
مردم ساکن کشورهای اسکاندیناوی در هر سال از تعطیلات زیادی در محل کارشان لذت می برند. تقویم کاری فرصت های زیادی را برای سفر و لذت بردن از تعطیلات فراهم می سازد. سفر به گسترش چشم اندازها کمک می کند، خاطرات شادی را ایجاد می کند و تغییر آرامش بخشی از مناظر را فراهم می کند. در نتیجه، ساکنان کشورهای اسکاندیناوی از فرصت کافی برای ماجراجویی های دور و نزدیک برخوردارند.

6-زمان دنج
سنت اسکاندیناوی "زمان دنج" شامل روشن کردن شمع، پوشیدن جوراب های گرم و لباس های راحت و لذت بردن از سرگرمی هایی مانند بافندگی یا گوش دادن به موسیقی است. این تقریبا مانند یک خواب زمستانی کوچک است. این مفهوم مهیج برای لذت بردن از لذت های ساده راهی ارزشمند برای کاهش استرس و احساس رضایت است.

7-روزهای طولانی تابستان
در طول تابستان های اسکاندیناوی روزها به طرز باشکوهی طولانی می شوند با نزدیک به 20 ساعت نور خورشید در بالای دایره قطب شمال.
این وضعیت به شهروندان کشورهای حوزه اسکاندیناوی اجازه می دهد تا آخر شب پیاده روی کنند و هم چنین شنا نمایند. نور فراوان تابستان خلق و خوی آنان را پس از تاریکی زمستانی بهبود می بخشد.
 
برچسب ها: اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها