به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۹:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۷ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۴۴۲۰۴۰

بعد از جام ملت‌ها پیشنهادهایم را بررسی می‌کنم

بعد از جام ملت‌ها پیشنهادهایم را بررسی می‌کنم
گروه ورزشی: تیم ملی کشورمان حدود یک‌ماه‌و‌نیم دیگر باید اولین بازی خود را در جام ملت‌های قطر انجام دهد و این در شرایطی است روندی که این تیم با امیر قلعه‌نویی در پیش گرفته چندان رو به رشد نبوده است. میانگین سنی بازیکنان تیم ملی بالای ۲۹ سال است و این برای تیمی که قرار است بازیکنانش در رقابت‌های مهمی چون جام ملت‌ها در هر بازی بالای ۱۰، ۱۱ کیلومتر دوندگی داشته باشند چندان نمی‌تواند ایده‌آل باشد. در این میان امیر قلعه‌نویی برای هر اردو سعی می‌کند چند جوان هم دعوت کند تا بلکه به این شکل میانگین سنی تیمش را پایین بیاورد اما این دسته از بازیکنان بدون اینکه به بازی گرفته شوند از لیست تیم ملی خط خورده و جای خود را به بازیکنان بعضا ۳۳، ۳۴‌ساله داده‌اند. به هر شکل بد ندیدیم به بهانه نزدیکی به مسابقات جام ملت‌ها با برانکو ایوانکوویچ همکلام شویم.
 
 
سرمربی عمان از اینکه تیمش در بازی آخر خود در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی نتیجه را یک بر صفر به قرقیزستان واگذار کرد، ناراحت است و در این باره به «فرهیختگان» می‌گوید: «نتیجه اصلا برای ما خوب نبود و باید بگویم که در این مسابقه خیلی بدشانس بودیم. کنترل و مالکیت بازی کاملا در اختیار ما بود و توانستیم بیشتر از شش موقعیت خوب گلزنی ایجاد کنیم که متاسفانه بهره‌ای از آنها نبردیم. در روزی که مالکیت با تیم عمان بود و تیم برتر میدان بودیم نتیجه را واگذار کردیم و این برای من ناراحت‌کننده است. به هر حال فوتبال همین است و همیشه تیم برتر برنده مسابقه نخواهد بود.»
 
   گروه آسانی در جام ملت‌ها نداریم
شکست عمان برابر قرقیزستان در آستانه جام ملت‌ها باعث شد انتقادهایی متوجه برانکو در رسانه‌های عمانی شود. اتفاق مشابه‌ای که برای امیر قلعه‌نویی بعد از تساوی ایران مقابل ازبکستان رخ داد. وقتی در این مورد از برانکو ایوانکوویچ سوال کردیم، این‌طور پاسخ داد: «همان‌طور که گفتم من از عملکرد شاگردانم در بازی با قرقیزستان راضی هستم و بابت این شکست فقط ناراحتم اما ناامید نیستم. هیچ‌گاه ناامید نشدم چون به تیمم و کار خودم و همکارانم ایمان دارم. تساوی با ازبکستان هم نمی‌تواند باعث این شود که از مربیان تیم ملی ایران انتقاد کنید، چون تیم‌هایی مثل ازبکستان در آسیا زیاد هستند که کار را در جام ملت‌ها برای ایران و دیگر تیم‌های مدعی بسیار سخت خواهند کرد.»

عمان در جام ملت‌ها با عربستان، تایلند و قرقیزستان همگروه است و این شانس را دارد که یکی از تیم‌های صعود‌کننده باشد. اما اینکه این تیم با برانکو تا چه مرحله می‌تواند برسد، سوالی است که از مرد کروات پرسیدیم و این‌گونه پاسخ داد: «همه تیم‌های حاضر در جام ملت‌ها تیم‌های با کیفیت و قابل احترامی هستند. شرایط گروه ما خوب است اما هرگز گروه آسانی برای عمان نیست. عربستان یکی از مدعیان قهرمانی است و تیم‌های تایلند و قرقیزستان پیشرفت خوبی داشته‌اند. اینکه با عمان تا چه مرحله‌ای صعود کنیم مهم نیست. مهم این است که جاه‌طلب باشیم و خودمان را هرگز دست‌کم نگیریم. ما می‌خواهیم تا آنجا که می‌توانیم پیش برویم و در این مسیر از هیچ تیمی ترس نداریم.» نظر خیلی از کارشناسان این است که تیم‌های ملی ژاپن، ایران، کره‌جنوبی، عربستان و استرالیا مدعیان اصلی قهرمانی در جام ملت‌ها خواهند بود. اما نظر برانکو کمی متفاوت است و می‌گوید:

«تیم‌هایی که نام بردید همگی از تیم‌های قدرتمند آسیا هستند و می‌توانند رقابت جانانه‌ای را در جام ملت‌ها داشته باشند. اما فوتبال در آسیا نزدیک شده و تیم‌هایی هستند که می‌توانند شگفتی‌ساز شوند. همین تیم ازبکستان که مقابل ایران نمایش خوبی داشت می‌تواند در کنار عراق یکی از تیم‌های شگفتی‌ساز رقابت‌ها باشد. تیم عمان را هم دست‌کم نگیرید و ما هم تیمی جاه‌طلب هستیم. پیش‌بینی من این است که مسابقات سطح بالایی را شاهد باشیم و تیم‌های قدری چون ایران، ژاپن، کره و عربستان هیچ حریف راحتی را در این رقابت‌ها پیش رو نخواهند داشت.»

این روزها از امیر قلعه‌نویی زیاد انتقاد می‌شود که چرا همچنان بازیکنان پا به سن گذاشته را به اردوهای تیم ملی دعوت می‌کند و کمتر به بازیکنان جوان بها می‌دهد. در کنار این مساله میانگین سنی بالای تیم ملی هم سوال‌برانگیز است. نظر برانکو در این مورد می‌تواند جالب باشد: «در فوتبال امروز آمادگی بازیکنان حرف اول را می‌زند اما در کنار این مساله نباید از‌ انگیزه و شرایط جسمانی بهتر بازیکنان جوان هم به‌سادگی گذشت. ترجیح می‌دهم در مورد تیم‌های دیگر صحبتی نداشته باشم؛ چراکه هر مربی شرایط تیم خودش را بهتر می‌شناسد.

به‌طور کلی می‌گویم تیمی می‌تواند در رویداد بزرگی چون جام ملت‌ها کیفیت بالاتر و بهتری را تا مراحل بالاتر داشته باشد که ترکیبی از بازیکنان جوان و باتجربه را در اختیار داشته باشد. من سعی کردم چنین شرایطی را در عمان پیاده کنم. در‌حال‌حاضر ما هم بازیکنان با سن بالا داریم که از شرایط بدنی و‌ انگیزشی آنها کاملا راضی‌ام و هم بازیکنان جوانی که تشنه موفقیت بوده و از توان بدنی بالایی برخوردارند. ما می‌خواهیم در جام ملت‌ها خاطره‌سازی کنیم و به این خاطر به تیمی کامل و قدرتمند نیاز داریم.»

برانکو در پرسپولیس نشان داد که با بازیکنان معمولی هم می‌تواند کارهای بزرگی انجام داد. از این رو انتظار می‌رود او با عمان بتواند در جام ملت‌ها خبر‌ساز شود. سرمربی کروات در مورد آینده‌اش در این کشور و احتمال بازگشت به فوتبال ایران می‌گوید: «ما قرار است نتیجه مدت‌ها تلاش‌مان را در جام‌ ملت‌ها بگیریم. اگرچه در بازی آخر به قرقیزستان باختیم اما دلیل نمی‌شود که نسبت به خودمان و آینده‌مان امید نداشته باشیم. به تیمی که ساخته‌ایم ایمان دارم و مطمئن هستم که هم می‌توانیم از گروه‌مان در مقدماتی جام‌جهانی صعود کنیم و هم در جام ملت‌ها نتایج خوبی را کسب کنیم. اگر بخواهیم خودمان را باور نداشته باشیم، هیچ وقت نمی‌توانیم موفق عمل کنیم. من همیشه در سخت‌ترین شرایط به تیمم امیدوار بوده‌ام و فکر می‌کنم این مساله را در پرسپولیس خیلی خوب به یاد بیاورید.

الان هم می‌گویم که تیم پرستاره‌ای نداریم اما به‌خاطر جاه‌طلبی‌ای که داریم می‌خواهیم خاطره‌ساز باشیم. نمی‌دانم جام ملت‌ها آخرین حضور من در عمان باشد یا نه. در مورد تمدید قرارداد هنوز هیچ صحبتی نداشته‌ایم اما چند پیشنهاد در دست دارم که بعد از جام ملت‌ها آنها را بررسی خواهم کرد. از آینده هیچ کس خبر ندارد و برای ما مربیان هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. شاید دوباره در ایران به مربیگری ادامه دهم یا هر کشور جدیدی.»
مرجع : فرهیختگان
برچسب ها: برانکو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها