به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۸ ساعت ۰۷:۲۱
کد مطلب : ۴۴۲۲۰۰

مناقشه بر سر تندیس‌های پارتنون  یونان 

مناقشه بر سر تندیس‌های پارتنون  یونان 
گروه بین الملل: مناقشه‌ای دیپلماتیک میان یونان و بریتانیا بر سر تندیس‌های پارتنون باعث شده است که نخست‌وزیر بریتانیا دیدار قریب‌الوقوع خود با همتای یونانی‌اش را در دفتر نخست وزیری در لندن، لغو کند.
سخنگوی نخست وزیر یونان گفته است از لغو شدن ناگهانی این دیدار سرخورده شده است و کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان پیشنهاد زمان جایگزین برای این دیدار را رد کرده است.
لغو این دیدار یک روز پس از آن روی داد که نخست وزیر یونان  گفت این تندیس‌های مرمرین باید به یونان بازگردانده شوند و وجود نیمی از آثار در لندن و نیم دیگر در یونان مثل این است که «مونالیزا را به دو نیم کنید.»
سخنگوی نخست وزیر یونان گفت: «یونان و بریتانیا تاریخ بلندی از دوستی و همکاری دارند و دولت یونان از این تصمیم شدید یکه خورده است. نخست وزیر یونان منتظر گفتگو درباره موضوعاتی مورد علاقه دو طرف، از جمله جنگ اسرائيل در غزه و اشغال اوکراین توسط روسیه در این دیدار بود.منابع نزدیک به دولت یونان می‌گویند میتسوتاکیس از این تصمیم دولت ریشی سوناک «ناراحت و گیج» شده است.قرار بود این دیدار روز سه‌شنبه هنگام ناهار انجام شود و حدود ۴۵ دقیقه طول بکشد اما ظاهرا مصاحبه میتسوتاکیس  نخست وزیر بریتانیا را ناراحت کرده است.
دولت بریتانیا تایید کرده که هنگام لغو این دیدار پیشنهاد کرده که نخست وزیر یونان در عوض با معاون  سوناک ملاقات کند.یک منبع ارشد حزب محافظه‌کاری می‌گوید: «عملی شدن این دیدار بعد از اظهارات نخست‌وزیر یونان غیر ممکن شد. موضع ما روشن است. این مجسمه‌ها بخشی از کلکسیون دائم موزه بریتانیا هستند و به اینجا تعلق دارند. هر سیاستمدار بریتانیایی که بگوید این موضوع قابل مذاکره است بی‌احتیاطی کرده است.»حالا نخست‌وزیر یونان باید بدون دیدار با همتای بریتانیایی خود به کشورش بازگردند.سیاست را در این مناقشه نباید دست کم گرفت.
محافظه‌کاران می‌گویند با توجه به مواضع علنی رهبر یونان درباره سرنوشت این مجسمه‌ها، ملاقات رهبر حزب کارگر با او ساده‌لوحی بوده است.حزب کارگر می‌گوید اگر توافقی میان موزه بریتانیا و یونان برای وام دادن این مجسمه‌ها انجام شود، مانعی بر سر آن ایجاد نخواهد کرد.
یک سخنگوی دولت بریتانیا گفته است هیچ برنامه‌ای برای تغییر قانون موزه بریتانیا که برداشتن اشیاء موجود در کلکسیون این را ممنوع می‌‎کند وجود ندارد.با این همه وام گرفتن اشیاء این موزه نیاز به تغییر قانون ندارد و می‌تواند فارغ از نظر دولت بریتانیا روی دهد.بسیاری از محافظه‌کاران با چنین توافقی مخالفند.این مجسمه‌ها شناخته‌شده‌ترین آثار هنری مطرح در بحثی پر تنش هستند که بر سر لزوم بازگردانده شدن تمامی آثار هنری در موزه‌های جهان به کشور مبدا در جریان است.
لرد الگین، یک سرباز و دیپلمات بریتانیایی این مجسمه‌ها را از معبد پارتنون در اوایل قرن ۱۹ برداشت. دولت بریتانیا آنها را در سال ۱۸۱۶ به موزه بریتانیا تحویل داد.تندیس‌های مرمرین بخشی از مجسمه‌هایی هستند که توسط فیدیاس مجمسه‌ساز برای تزئين معبد ۲۵۰۰ ساله پارتنون ساخته شده‌اند.
گالری پارتنون در موزه آکروپولیس یک دهه پیش برای جای دادن این مجمسه‌ها بنا شده است. نمایشگاهی که در این گالری برپاست مجسمه‌های مرمرین اصل پارتنون و کپی‌های مجمسه‌هایی را که در بریتانیا و دیگر موزه‌های خارجی قرار دارد شامل می‌شود.
هیات امنای موزه بریتانیا در حال حاضر مشغول بررسی امکان وام دادن تندیس‌های مرمر به یونان است.


 
برچسب ها: یونان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها