به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۷ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۴۴۵۲۴۲

با نهنگ گوژپشت حرف بزنید!

با نهنگ گوژپشت حرف بزنید!
گروه علمی:تیمی از دانشمندان موسسه SETI در دانشگاه کالیفرنیا و بنیاد نهنگ آلاسکا در حال انجام مطالعه‌ای درباره ارتباط با نهنگ‌های گوژپشت در سواحل آلاسکا بودند که "سینگال احوالپرسی" را از زیر آب و از نهنگی به نام تواین دریافت کردند.

به گزارش خبرآنلاین،نهنگ‌ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر در زیر آب صداهایی تولید می‌کنند. اگرچه ما دقیقا معنی این صداها را نمی‌دانیم ولی دانشمندان معتقدند که نهنگ‌ها از این صداها برای ارتباط با یکدیگر و در عین حال پیمایش مسیر، یافتن غذا و دوری کردن از شکارچیان بهره می‌برند.

پیش از این دانشمندان از طریق یک بلندگو، صدایی که قبلا از یک نهنگ گوژپشت ضبط کرده بودند را پخش کردند و همین کار باعث شد تا نهنگی به نام تواین به قایق آنها نزدیک شود. تواین اندکی به دور قایق آنها چرخید و سپس پاسخگو شد. این گفتگو، 20 دقیقه‌ای به طول انجامید و در این مدت، نهنگ در واکنش به هر صدای ضبط شده، صداهایی را در می‌آورد و بدین ترتیب واکنش نشان می‌داد.

از ارتباط با نهنگ‌ها تا فرازمینی‌ها
اعضای تیم در حال مطالعه درباره این نهنگ‌ها و تست کردن نرم‌افزارشان و در عین حال توسعه فیلترهای هوشمندی بودند که ممکن است روزی برای برقراری ارتباط با موجودات فرازمینی مورد استفاده قرار گیرد.
تمرکز اصلی موسسه SETI برروی جستجوی حیات فرازمینی است. اعضای این تیم برروی توسعه فیلترهایی برای رمزگشایی معنای پشت هر سیگنال دریافتی متمرکز شده‌اند و از سوی دیگر دانشمندان قطب جنوب را به عنوان راه مناسبی برای درک بهتر از مریخ مورد مطالعه قرار داده اند.

اولین تماس با نهنگ‌های گوژپشت
طبق گفته برندا مک کوان، نویسنده این مقاله، آنها بر این باور هستند که این اولین ارتباط بین انسان‌ها و نهنگ‌های گوژپشت به زبان این نهنگ بوده است.فرد شارپ از بنیاد نهنگ آلاسکا در این رابطه گفت:« نهنگ‌های گوژپشت واقعا باهوش هستند و سیستم اجتماعی پیچیده‌ای دارند و ابزارهایی از جنس حباب برای صید ماهی می‌سازند و به شکل گسترده‌ای، با آهنگ‌ها و تماس‌های اجتماعی ارتباط برقرار می‌کنند.»

بعد از برقراری این ارتباط با نهنگ‌ها، نتیجه این یافته‌ها در مجله Peer J منتشر شد.لاورنس دویل از موسسه SETI و یکی از نویسندگان این مقاله در این باره گفت:« با توجه به محدودیت‌های فعلی در تکنولوژی، یک فرضیه مهم در جستجوی هوش فرازمینی این است که فرازمینی‌ها به برقراری ارتباط تمایل زیادی دارند و در نتیجه گیرنده‌های انسانی روزی مورد هدف آنها قرار خواهند گرفت. این فرضیه مهم قطعا با رفتار نهنگ‌های گوژپشت تائید خواهد شد.»قرار است به زودی مقاله جدیدی در این باره منتشر شود. تمرکز این مقاله بر روی ارتباطات غیرصوتی با نهنگ‌های گوژپشت خواهد بود و شامل شاخص‌هایی مانند حلقه‌های حبابی است که نهنگ‌ها در نزدیکی انسان‌ها ایجاد می‌کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها