به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۰:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۹ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۴۴۵۸۱۲
یلدای ۱۴۰۲ گران‌ترین یلدای مردم است

یلدا با طعم گرانی و جیب خالی شهروندان

یلدا با طعم گرانی و جیب خالی شهروندان
گروه اقتصادی: شب یلدا میان خانواده‌های ایرانی اهمیت زیادی دارد و ایرانی‌ها هر سال این سنت دیرینه را زنده نگه می‌دارند و بهانه‌ای می‌دانند برای دورهمی و فرصت ارزشمندی که سردترین شب سال را به گرمای محبت یکدیگر پیوند داده و خاطرات خوشی را برای خود رقم بزنند.

به گزارش ایلنا،این رسم پیشینیان با آداب و رسومی همراه بوده و با تعریف خاطرات بزرگتر‌ها در خانواده، جوانتر‌ها مشق زندگی یاد می‌گرفتند و با هندوانه، آجیل، شیرینی و حافظ خوانی به همراه صله رحم، طولانی‌ترین شب سال را سر می‌کردند.اما چند سالی که گرانی بازار شب یلدا طعم این جشن و دورهمی را برای بخش عمده‌ای از جامعه تلخ کرده و امسال این تلخی بیش از پیش برای مردم نمود داشته و خود را نشان داده و بار سنگینی بر روی دوش خانواده گذاشته است.
 
گرچه مسئولان استان طی روز‌های گذشته از تشدید نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌های آجیل و میوه خبر دادند، اما بازار طبق روال بر مدار حرف‌های مسئولان نمی‌چرخد و قیمت‌های دستوری و گشت‌های مشترک هرساله و تماس مردمی با سامانه ۱۲۴ چاره ساز نیست و این روز‌های بازار یلدای یزد خلوت‌تر از همیشه ایام است.گشتی در بازار به خوبی نشان می‌دهد قیمت‌ها هیچ همخوانی با وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم ندارند و در برخی مناطق افزایش خودسرانه هم یافته است.

مراجعه برای خرید زیاد است، اما عملا خرید نمی‌کنند
احمد پورشفیعی از فروشندگان آجیل و خشکبار در یزد است که در خصوص وضعیت بازار آجیل شب یلدا اظهار داشت: با نزدیک شدن به شب یلدا قیمت‌ها فرق کرده و آجیلی که ماه گذشته قیمت پایین تری داشت اکنون با افزایش قیمت مواجه شده که معمولا هرسال این ایام همینطور است.

وی با بیان اینکه به دلیل بالا بودن قیمت‌ها همه توانایی خرید ندارند افزود: گرچه عده‌ای با هر سختی هست برای حفظ آبرو خرید می‌کنند، اما وضعیت اقتصادی مردم به قدری به هم ریخته و آشفته است که فروش ما برای یلدای امسال بسیار کمتر از سال گذشته است و عملا فروشی نداریم.

این فروشنده خشکبار یزد ادامه داد: شرایط اقتصادی مردم باعث شده تا زمان و فرصت مناسبی برای دور هم بودن و صله ارحام نداشته باشند و شب یلدا و مناسبت‌های اینچنینی تنها بهانه مردم برای فرار از مشکلات زندگی است که گرانی این فرصت کوتاه را هم از مردم گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم با نیت خرید وارد فروشگاه می‌شوند، اما وقتی قیمت‌ها را می‌بینند از خرید منصرف شده و یا خرید خود را محدود کرده و دویست سیصد گرم بیشتر خرید نمی‌کنند عنوان کرد: مردم جیبشان خالی است مخصوصا که شب یلدا آخر ماه است و با وجود تعدد و تنوع کالایی مردم نمی‌توانند خرید کنند.اینگونه که وضعیت بازار آجیل نشان می‌دهد، مردم شب یلدای پرهزینه‌ای را در پیش دارند و با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، باید قید تنقلات شب یلدا را بزنند یا با خرید‌های چندصد گرمی سفره خود را کوچکتر کنند و از فروشگاه‌ها خارج شوند.

یلدای ۱۴۰۲ گران‌ترین یلدای مردم است
یکی از شهروندان یزدی که از بازنشستگان تامین اجتماعی است در خصوص برگزاری شب یلدا گفت: به نظرم یلدای ۱۴۰۲ گران‌ترین یلدای مردم است و من بازنشسته با حقوقی که دارم نمی‌توانم مانند سال‌های قبل، آجیل و سایر اقلام شب یلدا را تهیه کنم و پذیرای فرزندان و نوه‌هایم باشم که این برای من دردناک است.

وی با بیان اینکه در طول عمرم با همه مشکلاتی که داشتم و گرانی‌هایی که دیدم، اما امسال تورم عجیب رشد داشته و این حجم از تورم را ندیده بودم افزود: با همین مبلغ ۲۰۰ هزار تومانی که الان نمی‌شود یک کیلو پسته خرید، من ۲۵ سال پیش خانه خریدم، اما امروز پول ما بی ارزش شده و قدرت خرید مردم کم شده است.این شهروند یزدی با انتقاد از بی توجهی مسئولان به معیشت مردم اضافه کرد: بازار میوه هم دست کمی از بازار آجیل ندارد و قیمت میوه‌های عرضه شده در بازار هم در این چند روز اندک اندک افزایش قیمت داشته و مردمی که توان خرید هندوانه و انار را ندارند باید با دست خالی به خانه بازگردند.

مشاهدات میدانی حاکی از این است که متأسفانه قیمت‌ها بسیار بالاست و نظارت‌ها و تشکیل گشت‌های نظارتی هم بی ثمر است چراکه با دلالان و عاملان اصلی گرانی برخوردی نمی‌شود و تلخی این شب را برای افرادی که سهم شان از یلدا همانند شب‌های گذشته، سفره خالی است باقی می‌گذارند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها