به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۹:۱۸
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۹ ساعت ۱۸:۳۴
کد مطلب : ۴۴۶۷۲
صحبت من ناظر به جناب آقای روحانی نیست

الزامی برای اجرای علنی اعدام مه‌آفرید نبود

گروه سياسي: سخنگوی قوه قضاییه گفت: صحبتی که من اخيرا کردم ناظر به جناب آقای روحانی نیست. من به عنوان شخص محسنی‌اژه‌ای صحبت کردم یعنی به عنوان یک شهروند، طلبه و فردی که در این کشور بوده نسبت به مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اظهارنظر می‌کنم و به مطالبی هم گفته‌ام اعتقاد دارم.
الزامی برای اجرای علنی اعدام مه‌آفرید نبود
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در این باره گفت: برای حدود 27 نفر از کسانی که در فتنه 88 تحت تعقیب قرار گرفتند کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارسال شد. وی افزود: از این 27 نفر برای 13 نفر حکم صادر شد که حکم سه چهار نفر از آنها به طور غیابی صادر شده است و بقیه نیز در مسیر آگهی و اعلام در رسانه‌ها هستند. محسنی‌اژه‌ای گفت: افرادی که به صورت غیابی محاکمه شدند حق واخواهی و اعتراض به رای دارند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اعدام مه‌آفرید امیرخسروی گفت: ‌در پرونده موسوم به فساد سه هزار میلیاردی نیز برادر فردی که اعدام شد غیابا محاکمه و محکوم شد. وی با بیان اینکه فرد محکوم حق واخواهی دارد، گفت: اگر ایشان به کشور برگردند و به پرونده‌شان رسیدگی شود به نفع‌شان است و اگر نیایند طبیعتا پرونده مسیر قانونی خود را طی می‌کند.
محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر این که با توجه به این که بابک زنجانی بدهی 9 هزار میلیاردی خود را پرداخت نکرده است آخرین جزییات این پرونده را شرح دهید، گفت: قرار بازداشت موقت این فرد تمدید شده و اقداماتی با وزارتخانه‌های ذی‌ربط و دولت در خصوص شناسایی اموال وی صورت گرفته است. همچنین اولین بخش اموال وی به مبلغ یک هزار و 500 میلیارد تومان به مزایده گذاشته شد که باید مراحل خود را طی کند. وی ادامه داد: در این پرونده چند نفری بازداشت شده و از تعداد بیشتری از افراد تحقیقات به عمل آمده که این روند ادامه دارد. وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت پرونده ستاد سوخت، اظهار کرد: این پرونده هنوز به دادگاه نرفته و در مرحله دادسرا قرار دارد، البته فردی که در این رابطه بازداشت شده، هنوز بازداشت است.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه‌ در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت سایر متهمان پرونده فساد 3 هزار میلیاردی پرسید که وی گفت: این پرونده‌ها در دادگاه مطرح هستند.
وی در رابطه با برگرداندن محمودرضا خاوری و این که قوه قضاییه چه اقداماتی را در این راستا انجام داده است، گفت: اقداماتی را که دستگاه قضایی، وزارت امور خارجه و پلیس بین‌الملل باید انجام دهند را انجام می‌دهیم و اگر به نتیجه رسید حتما شما متوجه خواهید شد. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران در رابطه با این که مجلس شکایت‌هایی را از دولت احمدی‌نژادبه قوه قضاییه ارجاع داده است این پرونده ‌ها در چه وضعیتی قرار دارند؟ اظهار کرد: هنوز برای این پرونده‌ها حکم صادر نشده است؛ زیرا بعضی از این پرونده‌ها مستقیما باید در دادگاه رسیدگی شود.
وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در رابطه با دستگیری یکی از خبرنگاران اصلاح طلب و این که خانواده‌ی وی هیچ گونه خبری از وی ندارند، گفت: هیچ متهمی وجود ندارد که خانواده‌اش از محل بازداشت وی مطلع نباشد. من اتهام افراد را نمی‌توانم بگویم اما چنین چیزی نیست و ما مطلقا همچین موضوعی را نداریم که خانواده‌های افراد از محل بازداشت افرادی که زندانی شده‌اند خبر نداشته باشند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر این که رئیس شعبه 76 دادگاه کیفری اعلام کرده که محاکمه محمدرضا رحیمی پایان یافته آیا پرونده این فرد در رابطه با بیمه است یا سایر پرونده‌های دیگر هم دخیل است، گفت: به دلیل این که شما نام این فرد را به صورت کامل ذکر کردید طبق قانون از جواب دادن به آن معذورم. محسنی‌اژه‌ای در واکنش به صحبت‌های یکی از خبرنگاران که گفت یکی از مجریان صداوسیما مطالب خلافی را به یک خبرنگاری که در ایران نیست، نسبت داده است، گفت: وجدان انسان، شرع، قانون و جامعه اسلامی ما این اقتضا را دارد که خودمان را جای طرف مقابل بگذاریم؛ زیرا اگر به کسی حرفی نسبت بدهیم و او نتواند از خود دفاع کند خلاف شرع و وجدان است.

خبرنگاری با اشاره به صحبت‌های محسنی‌اژه‌ای در قم که نسبت به صحبت حسن روحانی مبنی بر اینکه مردم را نمی‌توان با زور به بهشت برد واکنش نشان داده بود، پرسید آیا شما رویکردتان را تغییر داده‌اید و اظهارنظر سیاسی می‌کنید؟ سخنگوی قوه قضاییه گفت: صحبتی که من کردم ناظر به جناب آقای روحانی نیست. ضمن اینکه من به عنوان شخص محسنی‌اژه‌ای صحبت کردم یعنی به عنوان یک شهروند، طلبه و فردی که در این کشور بوده نسبت به مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اظهارنظر می‌کنم و به مطالبی هم گفته‌ام اعتقاد دارم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود علنی بودن دادگاه‌های گروه امیرمنصور آریا حکم اعدام متهم ردیف اول آن بی سر و صدا و غیرعلنی اجرا شد، گفت: دادگاه با اجرا خیلی متفاوت است. در این زمینه هم آنطور که من از دادستان شنیدم گفتند که محکوم با هر دو خانوده خود ملاقات کرده است. وی اظهار کرد: گاهی اوقات محکوم خودش به خانواده‌اش خبر نمی‌دهد، هر چند معمولا این کار انجام می‌شود.