به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۰ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۴۴۷۱۱

دریاچه‌ مريوان دنیا در شرف نابودی

گروه جامعه: فرماندار مریوان گفت: برای احیای مریوان یک شرکتی به نام عمران و توسعه‌ی زریبار دائر شد که متأسفانه این شرکت نیز با انجام کارهای غیرکارشناسی و ناصحیح بر معضلات موجود این دریاچه افزود و ناهنجاری‌های زیادی را ایجاد کرد.
دریاچه‌ مريوان دنیا در شرف نابودی
«محمد فلاحی» گفت: باتوجه به اینکه مریوان، منطقه‌ای گردشگری و توریستی است مردم این ناحیه نیز بیشترین درخواست را برای احداث قهوه‌خانه‌های سنتی و ایجاد پایگاه‌های تفریحی از این قبیل را دارند اما باید بدانیم که چنین طرح‌هائی شاید برای یک فرد سودمند باشد اما در دراز مدت می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و معضلات جدید و مخرب شود. وی تعدد مدیریت و تصمیم‌گیری در خصوص وضعیت این دریاچه را یکی از مشکلات اصلی برشمرد و افزود: تشکیل این کارگروه اقدام خوبی است اما متأسفانه نبود مدیریت واحد باعث شده تا برنامه‌ریزی‌ها در خصوص آن بدرستی اجرا و عملیاتی نشود و این یک مشکل جدی است.

فرماندار مریوان با اشاره به اقدامات در راستای کمک به احیا و نجات زریبار خاطرنشان کرد: دریاچه‌ی زریبار یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌ی آب شیرین دنیاست که اگر به شیوه‌ای صحیح مدیریت شود می‌تواند در جذب توریست و گردشگر به این شهر و برای اشتغال پایدار بیشتر مؤثر واقع شود. وی با اشاره به نقش مهم مردم در راستای کمک به بهره‌برداری صحیح از زریبار مریوان یادآور شد: مشارکت دادن مردم در حفظ دریاچه می‌تواند ارمغان بهتری برای این اکوسیستم به ارمغان بیاورد از این‌رو لازم است که برای ایجاد نهضتی مردمی اقداماتی شود و مردم را در این مهم دخیل کرد.

فلاحی ادامه داد: اگر مردم بدانند و آگاه باشند که سرنوشتشان با سرنوشت این دریاچه گره خورده است و اگر خدای ناکرده این طبیعت بکر از میان برود دیگر وجود مریوان هم معنایی ندارد بیش از پیش برای احیای آن فعال بوده و مسئولان را نیز در این راستا کمک می‌کنند. فرماندار مریوان با اشاره به سوءاستفاده‌ها، در خصوص سرنوشت دریاچه‌ی زریبار مریوان افزود: احداث خانه‌های ویلایی در حاشیه‌ی زریبار از سوی برخی افراد یکی از نشانه‌های بی‌تفاوتی و کم کاری در حفظ این دریاچه بوده است و از همین‌رو باید مسئولان و مدیران متولی در این زمینه هوشیار بوده و نسبت به این مسائل با دقت بیشتری برخورد کنند.

فلاحی سوءاستفاده برخی سودجویان از اراضی ملی را غیر قابل قبول دانست و گفت: ایجاد زمین‌های کشاورزی و استفاده از کودهای شیمیایی در این زمین‌ها هم‌چنین حفر چاه‌های غیرمجاز در این اراضی لطمه‌ای به این مکان توریستی است. وی گفت: باید برای احیای دوباره‌ی دریاچه‌ی زریبار از روش‌های جدید با تکنولوژی‌های تازه استفاده کرد ضمن اینکه باید از روش‌های سنتی برای جامع‌تر شدن و از دانش سالخوردگان این منطقه برای درهم آمیختن دانش و تجربه بمنظور ایجاد یک راه حل کاری و علمی بهره برد. فرماندار مریوان هم‌چنین با اشاره به ورود آب فاضلاب برخی روستاهای اطراف مریوان به دریاچه خاطرنشان کرد: بمنظور ساماندهی و برطرف کردن معضل ورود آب فاضلاب روستاهای اطراف دریاچه که به آن وارد می‌شوند بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری اختصاص داده شده است که به‌زودی پروژه‌ی آن هم اجرا می‌شود.
مرجع : ايسنا