به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۱ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۴۴۹۸۸۷

افزایش ۵۱ درصدی متقاضیان پناهندگی به آلمان

افزایش ۵۱ درصدی متقاضیان پناهندگی به آلمان
گروه بین الملل: در سال میلادی گذشته تعداد متقاضیان پناهندگی در آلمان ۵۱ درصد افزایش یافته است؛ وضعیتی که دولت آلمان را که یکی از وعده‌هایش کاهش مهاجرت غیرقانونی است، تحت فشار بيشتری قرار خواهد داد.
ادارهٔ فدرال مهاجرت و پناهندگی آلمان ۱۸ دی‌ماه اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۳۹۱ هزار و ۹۱۵ تقاضای پناهندگی در این کشور ثبت شده که در مقایسه با سال قبل از آن ۵۱ درصد بیشتر است. در این میان، ایرانی‌های متقاضی پناهندگی با عدد حدود ۱۰ هزار نفر رتبهٔ پنجم را در فهرست دارند.
نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، در بیانیه‌ای اعلام کرده که این شمار متقاضیان پناهندگی در سال ۲۰۲۳ «نشان می‌دهد که باید به اقدامات برای محدود کردن مهاجرت غیرقانونی ادامه دهیم. ما به مردم در برابر جنگ و تروریسم پناه می‌دهیم، ولی افرادی که به حفاظت از ما نیاز ندارند، باید آلمان را ترک کنند».
دولت ائتلافی آلمان، متشکل از حزب سوسیال دموکرات، حزب سبزها و حزب لیبرال دموکرات، همزمان با کاهش محبوبیت خود در مقایسه با احزاب دست‌راستی اپوزیسیون در زمینهٔ مسئلهٔ مهاجرت موضع سختگیرانه‌تری اتخاذ کرده است.
وزیر کشور آلمان در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کنترل موقت پلیس بر رفت‌و‌آمد در مرزها احیا می‌شود و توافق با کشورهای دیگر برای اخراج سریع‌تر افرادی که درخواست پناهندگی یا اقامت آن‌ها رد شده، در دستور کار قرار گرفته است.
 فایزر در بیانیهٔ خود توافق اخیر برای اصلاح سیاست پذیرش پناهندگان در اتحادیهٔ اروپا را ستود که براساس آن از این پس تقاضای پناهندگی افرادی که دلایل کافی برای ورود به آلمان ندارند، در مراکز ویژهٔ پناهجویی در خارج از مرزهای اتحادیهٔ اروپا بررسی خواهد شد.
براساس آمارهای ادارهٔ فدرال مهاجرت و پناهندگی آلمان، بالاترین رتبه‌ها در فهرست متقاضیان پناهندگی، به‌ترتیب از این قرار است:
  • اتباع سوریه حدود ۱۰۵ هزار نفر
    اتباع ترکیه حدود ۶۳ هزار نفر
    اتباع افغانستان بیش از ۵۳ هزار نفر
    اتباع عراق حدود ۱۲ هزار نفر
    اتباع ایران حدود ۱۰ هزار نفر
    اتباع گرجستان و روسیه هرکدام حدود ۹ هزار نفر
    براساس این گزارش، ۵۲ درصد از متقاضیان پناهندگی در سال گذشته جواب مثبت دریافت کرده‌اند.
آلمان، علاوه‌بر این پناهندگان، از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در اسفند ۱۴۰۰ بیش از یک میلیون مهاجر و پناهجوی اوکراینی را هم پذیرفته است.
در سال‌های اخیر مسئلهٔ مهاجرت در آلمان همچون بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی به یک موضوع سیاسی حاد بدل شده است.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان از حزب سوسیال دمکرات که برای کاهش مهاجرت تحت فشار شدید احزاب مخالف قرار دارد، در سخنان خود بارها گفته است «تعداد زیادی به کشور ما می‌آیند».
او سال گذشتهٔ میلادی در مورد اجرای مقررات سختگیرانه‌تر در مورد پذیرش مهاجران و پناهجویان با رؤسای دولت‌های محلی در ۱۶ ایالت آلمان به توافق رسید. محورهای اصلی این توافق تسریع روند بررسی تقاضاهای پناهندگی، محدود کردن کمک‌های دولتی و خدمات اجتماعی به متقاضیان پناهندگی و افزایش کمک مالی دولت فدرال به ایالت‌ها و شهرداری‌ها برای انطباق با افزایش شمار مهاجران بود.
هرچند حدود ۳۹۲ هزار متقاضی پناهندگی در یک سال رقم بالایی است، ولی این رقم از آمار سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بسیار کمتر است. در آن سال‌ها آلمان بیش از یک میلیون مهاجر و متقاضی پناهندگی را پذیرفت که بخش اعظم آن‌ها آوارگان سوری و اتباع افغانستان و عراق بودند.
براساس جمع‌بندی ادارهٔ آمار آلمان از وضعیت ایرانیان مقیم این کشور تا پایان سال ۲۰۲۱، حدود ۲۷۲ هزار ایرانی‌الاصل در آلمان اقامت داشته‌اند که ۱۳۸ هزار نفرشان تابعیت آلمان را هم دارا بوده‌اند.
براساس این آمار رسمی، آلمان بعد از آمریکا و کانادا بیشترین تعداد جمعیت ایرانی را دارد.
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها