به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۲ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۴۵۰۰۲۶

جلسه نئونازی‌ها با چند سیاستمدار آلمانی

جلسه نئونازی‌ها با چند سیاستمدار آلمانی
گروه بین الملل: با افشای جلسه سری چهره‌های راست افراطی همراه با اعضای حزب آلترناتیو برای آلمان و حزب دموکرات‌مسیحی، صدراعظم آلمان نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و ایده این گروه برای "مهاجرت مجدد" از آلمان را به شدت محکوم کرد.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به موضوع نشست محرمانه چهره‌های راست افراطی آلمان همراه با چند تن از اعضای حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان و دو تن از اعضای حزب دموکرات‌مسیحی واکنش نشان داد و از نیروهای دموکرات خواست، کنار هم بمانند.
این نشست که به نشست پوتسدام معروف شده، توسط گروه تحقیقاتی "کورکتیو" افشا شده است. در گزارش مفصل این گروه که روز ۱۰ ژانویه منتشر شده آمده است که شرکت‌کنندگان این نشست خواهان اخراج یا اصطلاحا "مهاجرت مجدد" از آلمان حتی کسانی شده‌اند که تابعیت آلمان را گرفته‌اند اما به زعم آنها در این جامعه ادغام نشده‌اند.
صدراعظم آلمان در شبکه اکس نوشت: «به کسی اجازه نخواهیم داد که "ما" را در کشورمان بر اساس داشتن یا نداشتن سابقه مهاجرت متمایز کند. ما از همه حفاظت می‌کنیم. مستقل از این که تبار و رنگ پوستشان چیست و این که چقدر افراد متعصب با فانتزی "شبیه‌سازی فرهنگی" از وجود آن‌ها ناراحتند.»
شولتس در ادامه توییتش نوشته است: «هرکس مقابل مبانی اساسی دموکراسی و آزادی بایستد، یک پرونده برای دادگاه حفاظت از قانون اساسی (سازمان امنیت داخلی آلمان) و سیستم قضایی ماست. این واقعیت که ما از تاریخ می‌آموزیم تنها یک حرف نیست. زنان و مردان دموکرات‌ باید کنار هم بمانند.»
سایر سیاستمداران آلمان نیز به این موضوع واکنش نشان دادند، از جمله کریستیان دور، رییس فراکسیون حزب دموکرات آزاد در مجلس آلمان آنچه را که در نشست اخیر مطرح شده مشابه دوران سوسیال ناسیونالیسم آلمان دانسته و در شبکه اکس نوشته است: «برنامه کوچ دادن اجباری میلیون‌ها انسان ما را به یاد تاریک‌ترین بخش تاریخ آلمان می‌اندازد.»
این سیاستمدار لیبرال نوشته، تحقیقات نشان می‌دهد که حزب آلترناتیو برای آلمان مبانی اساسی دموکراسی و آزادی ما را عمیقا رد می‌کند.
دبیرکل حزب سوسیال دموکرات و رییس فراکسیون حزب سبز در مجلس آلمان نیز از شهروندان این کشور خواسته‌اند تا مقابل حزب آلترناتیو برای آلمان بایستند. دبیرکل حزب سوسیال دموکرات به گروه رسانه‌ای فونکه آلمان گفته است: «از همه کسانی که نمی‌خواهند تاریخ تکرار شود می‌خواهم: کارت‌های خود را رو کنید و میدان را به دشمنان انسانیت وانگذارید.»
رییس فراکسیون حزب سبز نیز در توییتی نوشته است: «ما باید از دموکراسی خود، آزادی، قانون اساسی و دستاورد جامعه گوناگون و چندرنگ‌مان در مقابل دشمنان دموکراسی دفاع کنیم. امیدوارم که دیگر حالا این برای بسیاری از مردم روشن شده باشد.»
در پوتسدام چه گذشت؟
روز شنبه ۲۵ نوامبر ۲۰۲۳ هتل ییلاقی "آدلون" در شهر کوچک پتسدام، واقع در ۳۰ کیلومتری برلین میزبان نشستی بود که چهره‌های شناخته‌شده راست افراطی آلمان و اتریش در آن شرکت داشتند.
علاوه بر این چهره‌ها اما اعضای حزب آلترناتیو برای آلمان، از جمله رولند هارت‌ویگ مشاور شخصی آلیس وایدل، رهبر این حزب و چندین نفر از نمایندگان این حزب در بوندس‌تاگ که نقش تعیین‌کننده‌ای در این حزب دارند و به عنوان "دبیرکل غیررسمی" شناخته می‌شوند نیز در پوتسدام بودند.
دو عضو حزب دموکرات‌مسیحی آلمان (حزب آنگلا مرکل) نیز در این نشست حضور داشته‌اند. 
همچنین یکی از سرمایه‌گذاران نان‌فروشی زنجیره‌ای "بک‌ورک" و همبرگرفروشی زنجیره‌ای "هانس ایم گلوک" نیز در این جمع بوده‌اند. 
این نشست کاملا محرمانه بوده و قرار و مدارهای آن تنها از طریق نامه‌نگاری کتبی انجام شده است. کپی این نامه‌ها اما در اختیار "کورکتیو" قرار گرفته است. یک گزارشگر با دوربین مخفی نیز در محل برگزاری نشست حضور داشته است.
کورکتیو در گزارشش نوشته است: «آنچه که در آن آخرهفته در آنجا طراحی شد یک حمله به موجودیت انسان‌هاست و کمتر از حمله به قانون اساسی آلمان نیست.»
بخش بزرگی از سخنرانی‌ها و گفت‌وگوها در این نشست متمرکز بر یک نقطه اصلی بود: "مهاجرت مجدد" 
مارتین زلنر، یک فعال راست افراطی از اتریش طرحی را در این نشست عرضه کرد که در آن سه گروه از مهاجران نام برده شده‌اند که باید آلمان را ترک کنند: پناهجویان، خارجیانی که حق اقامت دارند و خارجیانی که شهروندی آلمان را دارند اما در جامعه میزبان ادغام نشده‌اند.
بحث درباره ممنوعیت "آلترناتیو برای آلمان"
انتشار گزارش نشست پوتسدام به بحث‌ها برای ممنوعیت حزب آلترناتیو برای آلمان دامن زده است. رییس پیشین مجلس آلمان پیشنهاد کرده که ممنوعیت این حزب "علیرغم همه ریسک‌ها" بررسی شود. 
ولفگانگ تیرزه، عضو حزب سوسیال دموکرات گفته است: «آلترناتیو برای آلمان در حال سازماندهی با براندازان و دشمنان دموکراسی است. اگر دادگاه حفاظت از قانون اساسی این حزب را به عنوان یک حزب راست افراطی طبقه‌بندی کند، دولت باید آن را از نزدیک تحت نظر داشته باشد و ممنوعیت احتمالی را بررسی کند.»
ممنوعیت احزاب اما به طور کلی موانع زیادی در آلمان دارد و این حزب می‌تواند از ممنوعیت برای اهداف تبلیغاتی خود استفاده کند. اما به گفته ولفگانگ تیرزه‌‌، خطر "ممنوعیت باید برای آلترناتیو برای آلمان برقرار باشد".
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها