به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۷ ساعت ۱۹:۲۳
کد مطلب : ۴۵۲۷۷۴
فراخوان صدراعظم آلمان برای مبارزه با یهودستیزی همزمان با روز هولوکاست

تعلیق کمک‌ها به آژانس ویژه سازمان ملل برای امداد به فلسطینی‌ها

گروه بین‌الملل: همزمان با فرا رسیدن روز بزرگداشت قربانیان کشتار میلیون‌ها یهودی توسط نازی‌های آلمان در جنگ جهانی دوم (هولوکاست) صدراعظم این کشور همگان را به مبارزه‌‌ای قاطع علیه یهودستیزی و نژادپرستی فراخواند.
تعلیق کمک‌ها به آژانس ویژه سازمان ملل برای امداد به فلسطینی‌ها
اولاف شولتس در نطقی  ویدئویی خواستار بیداری شد تا دیگر کسی به خاطر ایدئولوژی‌های نژادی و عقاید ضدبشری طرد و حقوقش سلب نشود. شولتس گفت، دموکراسی زمانی قویست که از آن حمایت شود. یاد قربانیان هولوکاست هر ساله در آلمان در ۲۷ ژانویه گرامی داشته می‌شود. در ۲۷ ژانویه سال ۱۹۴۵ ارتش سرخ شوروی وارد اردوگاه آشویتس در لهستان تحت اشغال آلمان شد و یهودیانی که تا آن زمان زنده مانده بودند را آزاد کرد. ناسیونال‌سوسیالیست‌های آلمان در آن‌جا یک میلیون نفر را به قتل رسانده بودند.
وزیر خارجه آلمان هم در سالروز گرامیداشت قربانیان هولوکاست یا کشتار میلیون‌ها یهودی در جنگ جهانی دوم به دست آلمان نازی گفت، باید از جنایت‌های ناسیونال‌سوسیالیست‌ها عبرت گرفت. آنالنا بربوک گفت، این مسئولیت ما زندگان است که با پند گرفتن از گذشته اکنون را بسازیم.
او در پیامی افزود، اگر می‌گوییم که این واقعه هرگز نباید تکرار شود باید آن را همین حالا اجرا کنیم: «هرگز نه همین الان است.» علاوه بر این در روز شنبه در شهرهای آلمان تظاهراتی علیه راست‌گرایی افراطی برپا خواهد شد. به‌ویژه که به‌تازگی نشست مخفیانه حزب دست راستی "آلترناتیو برای آلمان" و نئونازی‌ها برای اخراج میلیون‌ها مهاجر برملا شده است.
ایتالیا هم کمک‌های خود به اونروا را به حال تعلیق درآورد
کانادا و استرالیا همچون ایالات متحده با ابراز نگرانی از اتهامات مطرح شده درباره مداخله شماری از کارمندان اونروا، آژانس ویژه سازمان ملل برای کاریابی و امداد به فلسطینی‌ها، در حمله گروه حماس به اسرائیل، اعلام کردند که کمک‌های خود به این نهاد را به حال تعلیق درمی‌آورند ایتالیا نیز تصمیم به تعلیق کمک‌های خود به این نهاد گرفت. 
به گزارش رویترز، آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا روز شنبه ۲۷ ژانویه بدون اشاره مستقیم به این شبهه‌ها اعلام کرد که این کمک‌ها به حال تعلیق درآمده است. اسرائيل برخی از کارمندان آژانس را متهم به دست داشتن در حمله بزرگ هفتم اکتبر حماس به خاک این کشور کرده است. تاجانی در پلتفرم اکس نوشت: «دولت ایتالیا بعد از حملات وحشیانه هفتم اکتبر به اسرائيل تأمین مالی اونروا را معلق کرده است.»
نگرانی آلمان از مشارکت احتمالی همکاران سازمان ملل در حملات حماس
وزارت خارجه آلمان در مورد اتهام همکاری شماری از کارمندان آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (اونروا) با حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل ابراز نگرانی کرده است. به گزارش خبرگزاری آلمان، این وزارت‌خانه با ابراز "نگرانی عمیق" در این مورد از این که فیلیپ لازارینی، کمیسر کل اونروا این همکاران را اخراج کرده تا موضوع بررسی شود استقبال کرد. وزارت خارجه آلمان در صفحه خود در شبکه اجتماعی اکس نوشت، انتظار دارد که این تحقیقات "اساسی و کامل" باشد. از لازارینی خواسته شده تا برای اونروا روشن سازد که "همه اشکال نفرت و خشونت کاملا غیرقابل قبول هستند و تحمل نمی‌شوند." به علاوه وظیفه این نهاد این است که کمک‌های حیاتی و غیرقابل چشم‌پوشی را به فلسطینیان برساند. لازارینی پیش‌تر گفته بود که از اسرائيل اطلاعاتی دریافت کرده مبنی بر این که برخی از همکاران اونروا در عملیات حماس همکاری کرده‌اند. هم لازارینی و هم آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تهدید کرده‌اند که در صورت اثبات این اتهام مرتکبان با مجازات‌های حقوقی روبرو خواهند شد. آمریکا در حال حاضر کمک‌های خود به اونروا را قطع کرده است.
ارتش اسرائيل از کشته شدن ۱۱ شبه‌نظامی در خان یونس خبر داد
ارتش اسرائيل می‌گوید، نیروی هوایی این کشور با پشتیبانی واحدهای تانک و پیاده‌نظام دست کم ۱۱ شبه‌نظامی را در ۲۴ ساعت گذشته در نبردهای خان یونس کشته‌اند. به گزارش رویترز، بنا بر بیانیه ارتش، این نیروها شبه‌نظامیانی که تلاش داشتند مواد انفجاری در نزدیکی واحدهای اسرائيلی جاگذاری کنند یا به سوی آن‌ها گلوله یا خمپاره شلیک کنند را هدف گرفتند.
رویترز از نشستی برای آزادی گروگان‌ها با حضور رئیس سیا خبر داد
رویترز از قول یک منبع آگاه از دیدار ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا و همتای اسرائيلی‌اش در روز یکشنبه ۲۸ ژانویه با نخست‌وزیر قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در اروپا خبر داد. بنا به گفته این منبع، قرار است در این نشست راجع به مذاکراتی جدید با حماس برای آزادی گروگان‌ها گفت‌وگو شود. این گروه پیش از این در مورد برقراری توقفی کوتاه در جنگ در ماه نوامبر و آزادی بیش از ۱۰۰ گروگان اسرائيلی گفت‌وگو کرده بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها