به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۲ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۴۵۸۷۱۳

پشت پرده تراژدی جدید غزه

پشت پرده تراژدی جدید غزه
گروه بین الملل: در اوایل روز ۲۹ فوریه آوار مرگ بر سر یک جاده ساحلی در غزه فرود آمد. به گفته وزارت بهداشت حماس در اثر فاجعه‌ای بر اثر حمله اسرائیل به کاروان کمک رسانی متشکل از ۳۰ کامیون حامل مواد غذایی به شدت مورد نیاز بود ۱۱۲ نفر کشته و صد‌ها نفر زخمی شدند. اهمیت این فاجعه بسیار فراتر از مرگ فوری جان و زندگی افراد بود. تصاویر مردم گرسنه در حال حرکت برای غذا نشان دهنده کمبود کمک‌هایی است که به غزه می‌رسد. شرایط هرج و مرج حاکم بر غزه و مرگ و میر‌های رخ داده در ابعاد گسترده خلاء قدرتی را برجسته می‌سازد که هیچ بازیگری نمی‌داند چگونه آن را پر کند. هم چنین، یک فاجعه دیگر که در جریان آن غیر نظامیان کشته شدند اشتهای آمریکا را برای اجازه دادن به اسرائیل به منظور تداوم جنگ مورد آزمایش قرار خواهد داد.
به گزارش فرارو به نقل از اکونومیست، این حادثه در شمال غزه رخ داد جایی که نیرو‌های نظامی اسرائیل ماه‌ها بر آن تسلط داشتند. همگان متفق القول هستند که مرگ افراد غیر نظامی پس از عبور کاروان مواد غذایی از یک ایست بازرسی اسرائیل و محاصره هزاران غیرنظامی گرسنه رخ داد. شاهدان عینی فلسطینی می‌گویند که سربازان ارتش اسرائیل به سوی جمعیت تیراندازی کردند که تعدادی را کشتند که باعث ازدحام جمعیت شد و در جریان آن ازدحام جان افراد بیش تری گرفته شد.
"محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آن حادثه را "قتل عام زشتی" خواند که توسط ارتش اشغالگر اسرائیل انجام شد. در تضاد با آن روایت یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که سربازان ارتش اسرائیل در آنجا "یک تهدید را شناسایی کردند" و پس از شلیک گلوله‌های هشدار دهنده فقط از "آتش محدود" استفاده کردند. بررسی‌های بیش‌تر ممکن است جزئیات بیش تری را نشان دهد و شاید ایجاد تصویری عینی از آن چه اتفاق افتاده را آسان‌تر سازد. با این وجود، سه چیز در حال حاضر اشکار است.
نخست آن که کمبود مواد غذایی و کمک‌های دیگر باعث آشفتگی در غزه می‌شود. مقام‌های امنیتی اسرائیل به شدت از سیاست دولت بنیامین نتانیاهو در مورد اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه بیش‌تر از خاک اسرائیل به غزه انتقاد کرده اند. نتانیاهو تلاش کرده از بحث‌های کابینه درباره مقام‌ها و نهاد‌های جایگزین که می‌توانند توزیع غذا در غزه را سازماندهی کنند جلوگیری کند. برنامه جهانی غذا هشدار داده که "اگر چیزی تغییر نکند قحطی در شمال غزه نزدیک است".
نکته دوم آن که این حادثه ضربه دیگری به این ایده بود که سازمان‌های محلی غیر مرتبط با حماس می‌توانند به سرعت کنترل اداری عملی غزه را در دست بگیرند. قابل توجه است که این حادثه در شمال غزه رخ داد جایی که اسرائیل تا حد زیادی حماس را بیرون رانده است. کاروان کامیون توسط نهاد‌های خصوصی فلسطینی سازماندهی شده بود. با این وجود، آن چه تصاویر جدید نشان می‌دهند یک سلسله مراتب تازه در حال ظهور نیست بلکه ترس و هرج و مرج را به نمایش می‌گذارد. اسرائیل مایل به اجرای نظم عمومی نیست و تمایلی به خروج از غزه نیز ندارد و هیچ بازیگر دیگری نمی‌تواند یا آمادگی دخالت در این کار را ندارد. برخلاف پیش بینی‌ها درباره در دست گیری کنترل اداری غزه توسط گروه‌هایی که به حماس و گروه‌های شبه نظامی مشابه وابسته نیستند و از سوی آنان حمایت مالی نمی‌شوند واقعیت آن است که آن چه از زیر آوار غزه در حال بیرون آمدن است حکمرانی توسط گروه‌های مشابه مافیا می‌باشد.
سوم آن که این حادثه به آمریکا نیز مربوط می‌شود. آمریکا برای حصول آتش بس موقت و آزادی گروگان‌های اسرائیلی تا ماه رمضان تلاش می‌کند که این امر را راهی برای تسریع مجدد درگیری‌ها و هم چنین ایجاد مسیری برای گفتگو‌ها بر سر راه حل دو کشوری می‌داند. نتانیاهو در تاریخ ۲۹ فوریه اعلام کرد که اسرائیل علاقمند به حصول توافق آتش بس موقت است، اما خواسته‌های حماس را "توهم آمیز" دانست. او نسبت به آتش بس که می‌تواند باعث فروپاشی دولت ائتلافی شکننده اش شود محتاط است. یکی از مقام‌های اسرائیلی گفته است: "ما از آمریکایی‌ها پنجره مشروعیت بسیار طولانی مدت تری نسبت به آن چه انتظار داشتیم دریافت کردیم، اما این پنجره در حال بسته شدن است".
برچسب ها: غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها