به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۰ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۴۶۰۰۹۰

توتال در پارس جنوبی به ایران خیانت کرد

توتال در پارس جنوبی به ایران خیانت کرد
گروه اقتصادی:مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران گفت: توتال فرانسه، پروژه فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی را که برای پایداری تولید گاز در این میدان حیاتی است و قرارداد انجام آن را با ایران منعقد کرده بود، به بهانه تحریم‌ها به قطر برد.

به گزارش اقتصادآنلاین،علی کاردر مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران گفت: توتال فرانسه، پروژه فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی را که برای پایداری تولید گاز در این میدان حیاتی است و قرارداد انجام آن را با ایران منعقد کرده بود، به بهانه تحریم‌ها به قطر برد.
 
کاردر افزود: فشارافزایی، مهمترین اولویت برای حفظ و ارتقای تولید گاز در میدان پارس جنوبی است و، چون تاکنون اهتمام لازم بر پیگیری و تحقق آن نبوده است، از سال ۱۴۰۴ به بعد با مشکلات عدیده در بهره برداری از پارس جنوبی، به ویژه با افت تولید مواجه خواهیم بود.

وی تاکید کرد با توجه به سرمایه گذاری سنگین قطر برای حداکثر برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی و همکاری تنگاتنگ توتال، به زودی قطر در استحصال گاز از پارس جنوبی، ایران را با فاصله زیاد پشت سر خواهد گذاشت.
مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران درباره ورود صندوق توسعه ملی به تصدیگری در حوزه نفت و گاز کشور گفت: اگر صندوق در قامت سرمایه گذار به این حوزه قدم بگذارد، قابل قبول است، اما اگر بخواهد به عنوان بازیگر و اپراتور جدید به فرایند تولید و فروش نفت خام وارد شود، حتما خسارت بار خواهد بود.

علی کاردر با مقایسه بازدهی اقتصادی واردات بنزین و گازوئیل با پالایشگاه سازی، خاطرنشان کرد: استدلال‌های محکم اقتصادی گواه است که قیمت تمام شده بنزین و گازوئیل وارداتی با محصول تولید داخل، تفاوت زیادی ندارد لذا سرمایه گذاری در ساخت پالایشگاه فقط برای تضمین امنیت انرژی کشور قابل توجیه است، نه از منظر هزینه فایده اقتصادی.
برچسب ها: پارس جنوبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها