به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۲۳:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۴ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : ۴۶۰۷۳۴

میهمان ناخوانده آسمان روسیه

میهمان ناخوانده آسمان روسیه
گروه بین الملل: هنوز مشخص نیست که خلبانان اوکراینی چه زمانی آموزش را در مرکز پایگاه هوایی فستسی در جنوب شرقی رومانی که متحدان ناتو نیز از آن برای آموزش پرواز با جت‌های جنگنده استفاده می‌کنند، آغاز خواهند کرد. اما این تاخیر دریچه‌ای به سوی سردرگمی و هرج و مرج است که با عجله ائتلاف نظامی برای تامین جت‌های جنگنده اف-۱۶ مواجه شده است. این به آن معنا نیست که خلبانان اوکراین آماده نیستند. دوازده خلبان تاکنون -کمتر از یک اسکادران کامل- انتظار می‌رود تا تابستان امسال پس از ۱۰ماه آموزش در دانمارک، بریتانیا و ایالات متحده برای پرواز با اف-۱۶ برای استفاده در جنگ آماده شوند.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، اما تا زمانی که خلبانان به اوکراین بازگردند، از حدود ۴۵جت جنگنده‌ای که متحدان اروپایی وعده داده‌اند، تنها ۶ فروند اف-۱۶ تحویل داده خواهد شد. با این وجود، ورود بسیار مورد انتظار آن‌ها به میدان نبرد به این زودی رخ نخواهد داد. روسیه در هفته‌های اخیر از پشتیبانی هوایی تهاجمی برای به‌دست آوردن زمین‌های بیشتر در شرق اوکراین استفاده کرده است. تاکتیک روسیه این‌گونه است که با بمب‌های هدایت‌شونده که از سوی جنگنده‌ها پرتاب می‌شوند، از فواصل دور، خطوط مقدم اوکراینی‌ها را هدف قرار می‌دهد و به این ترتیب فرصت را برای نیرو‌های زمینی خودشان فراهم می‌کنند که با قدرت بیشتری اراضی به‌دست آورند.
اوکراین که به دنبال تسلیحات بیشتر، از هر نوعی است، بیش از پیش ناامید شده‌اند؛ زیرا گلوله‌های توپخانه و سایر مهمات کم است؛ درحالی‌که جمهوری‌خواهان در کنگره کمک‌های نظامی اضافی آمریکا را متوقف کرده‌اند. اف-۱۶‌ها احتمالا مجهز به موشک‌ها و بمب‌های برد کوتاه و متوسط خواهند بود که تا حدی کمبود مهمات زمینی را جبران می‌کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اول مارس گفت: «امسال، جت‌های جنگنده جدید در آسمان ما خواهند بود و ما باید امسال را برای دفاع از خود در برابر بمب‌های هدایت‌شونده روسیه، هواپیما‌های روسی و موشک‌های آن‌ها به یک سال موثر تبدیل کنیم.»
با این حال مقامات بر این نکته تاکید کردند که عدم قطعیت زیادی درباره اینکه هر کشور چه زمانی جت‌های خود را ارسال می‌کند، چه تعداد اعزام می‌شود، خلبانان با چه سرعتی می‌توانند آموزش ببینند و چگونه اوکراین افراد کافی برای نگهداری هواپیما‌ها را به‌دست خواهد آورد، وجود دارد. با این حال، این پروسه آهسته‌تر از آنچه اوکراین یا متحدانش امیدوار بودند حرکت می‌کند؛ زیرا خلبان‌هایی که در هواپیما‌ها و تاکتیک‌های دوران شوروی آموزش دیده‌اند، مجبور شده‌اند برای استفاده موثر از اف-۱۶، زبان انگلیسی و شیوه‌های نظامی غربی را یاد بگیرند. ترولز لوند پولسن، وزیر دفاع دانمارک، در یک تبادل ایمیل گفت که «آموزش به خوبی پیش می‌رود» و خاطرنشان کرد که خلبانان اوکراینی قبلا بر فراز حریم هوایی دانمارک پرواز می‌کردند؛ اما او گفت که منحنی یادگیری آن‌ها «در نهایت طول دوره آموزشی را تعیین می‌کند.»
دانمارک در بهار گذشته در خط مقدم تلاش اروپا برای ارائه اف-۱۶ به اوکراین بود. مقامات اوکراینی که بر مقاومت غربی‌ها برای تامین یکسری سلاح‌های پیشرفته -توپخانه، موشک‌های پدافند هوایی، تانک‌ها- غلبه کرده بودند، می‌گویند که جت جنگنده آخرین سلاح اصلی آن‌ها برای دریافت کمک بوده است که برای این مورد مقاومت زیادی صورت گرفته بود. دولت بایدن با اکراه تسلیم خواسته‌های اوکراین شد و به متحدان اجازه داد اف-۱۶ را تهیه کنند. این جت‌ها توسط لاکهید مارتین تولید می‌شوند و در برخی از ارتش‌های اروپایی به کار گرفته می‌شوند. اما مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که اف-۱۶‌ها به تنهایی در جنگ تعیین‌کننده نیستند و به هر حال، آموزش زمان قابل توجهی را می‌طلبد.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ماه گذشته با دفاع از تاخیر دولت بایدن در تایید برنامه‌های ارسال اف-۱۶ به جنگ، به ای‌بی‌سی نیوز گفت: «خلبانان اوکراینی زیادی وجود ندارند که بتوانند آن هواپیما‌ها را هدایت کنند. موضوع این نیست که آیا اف-۱۶‌ها احتمالا در بهار سال گذشته در میدان جنگ حضور داشته‌اند یا خیر؟» او تصریح کرد که ایالات متحده و متحدانش اکنون در تلاش هستند تا «همه ابزار‌ها و قابلیت‌هایی را که اوکراین به آن‌ها نیاز دارد با بالاترین سرعت بفرستد.» آموزش خلبانان اوکراینی در اوت گذشته در پایگاه هوایی «اسکرید استراپ» در جنوب دانمارک آغاز شد؛ اما کمبود آن‌ها در مهارت‌های زبانی و دانش فنون پرواز غربی باعث کاهش سرعت کار شد. مقامات دانمارکی گفتند تا ماه ژانویه خلبانان اوکراینی آماده پرواز نبودند.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها