به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۰۵ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۴۶۲۱۴۴

طرحی مناقشه‌برانگیز در اتحادیه اروپا

طرحی مناقشه‌برانگیز در اتحادیه اروپا
گروه بین الملل: اتحادیه اروپا در سیاست تسلیحاتی کشورهای عضو خود فاقد هر گونه نقشی است. اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون خواهان تغییر این وضعیت است. پیشنهاد او برای ایجاد یک کمیسر جدید در امور دفاعی، پرسش‌های زیادی برانگیخته است.
هیچ‌گاه به اندازه امروز این ضرورت دیده نمی‌شد که اروپایی‌ها باید در مورد سیاست دفاعی مشترک خود متحد شوند. سرافکندگی تنها در این اعتراف نبود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا وعده خود را مبنی بر تحویل یک میلیون گلوله مهمات توپخانه تا ماه مارس به اوکراین زیر پا گذاشتند.
تأسف‌بار همچنین اعلام این خبر بود که به ابتکار جمهوری چک، مهمات باید در خارج از کشور سفارش داده ‌شوند، زیرا صنعت تسلیحات داخلی ظرفیت تولید محدودی دارد. در آستانه انتخابات اروپا در ماه ژوئن، چندین حزب آلمانی متعهد به هماهنگی بهتر در حوزه سیاست امنیتی اتحادیه اروپا هستند. با این حال، در مورد چگونگی دستیابی به این هدف اتفاق نظر وجود ندارد.
اورزولا فون در لاین، رئیس کنونی کمیسیون اتحادیه اروپا، که می‌خواهد در این انتخابات در مقام خود ابقا شود، به همراه فریدریش مرتس، رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان، ایده ایجاد پست کمیسر امور دفاعی را مطرح کرده‌اند. فون در لاین و مرتس در مقاله‌ای به عنوان نویسنده میهمان برای روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ" می‌نویسند: «استانداردسازی، تولید مشترک و تدارکات وظایفی هستند که در چارچوب اتحادیه اروپا بهتر از تک‌تک کشورهای عضو قابل حل می‌باشند.»
دیوید مک‌آلیستر، رئیس کمیته روابط خارجی در پارلمان اروپا، به سایت "ان‌تی‌وی" آلمان می‌گوید، به این سؤال که این پست دقیقاً چگونه طراحی خواهد شد، تنها زمانی می‌توان پاسخ داد که پس از انتخابات اروپا اتفاق نظر وجود داشته باشد که این پیشنهاد اصلاً به مرحله اجرا برسد یا خیر. این سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی آلمان می‌افزاید، با این حال، پیشاپیش مشخص است که وظیفه اصلی یک کمیسر امور دفاعی "هماهنگی صنایع دفاع ملی و تبدیل تدریجی آنها به یک بازار داخلی فعال برای تجهیزات دفاعی" خواهد بود.
در طول سال‌های گذشته، ایجاد یک بازار داخلی در حوزه نظامی بارها با مخالفت برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مواجه شده است. یک کمیسر دفاعی نه تنها می‌تواند اقدامات متقابل انجام دهد، بلکه می‌تواند همکاری نزدیک در تحقیقات دفاعی را ارتقا ببخشد. مک‌آلیستر در این رابطه گفت: «اتحادیه اروپا همچنین باید از آژانس دفاعی اروپا (EDA) برای حمایت مالی از شرکت‌های دفاعی استفاده کند تا بتوانند سیستم‌های تسلیحاتی تولیدی خود را استانداردسازی کنند و پروژه‌های تدارکات دفاعی مشترک بیشتری را در اروپا تقویت کنند.»
از نظر ماری-آگنس اشتراک-سیمرمان، نامزد اصلی حزب لیبرال دموکرات‌های آزاد آلمان برای انتخابات اروپا، ایده انتصاب یک کمیسر امور دفاع امر جدیدی نیست. او به رسانه "ان‌تی‌وی" آلمان می‌گوید که این پیشنهاد ابتدا توسط حزب او بلافاصله پس از شروع جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین مطرح شد. اما رئیس کمیسیون، فون در لاین، از درگیر شدن با این موضوع خودداری کرد.اشتراک-سیمرمان یقین دارد که چنین کمیسری "می‌تواند دولت‌ها را به هم نزدیک سازد و برای هماهنگی بهتر ارتش‌های ملی تلاش کند". او می‌گوید که تهیه مشترک مواد نظامی می‌تواند نقش هم‌افزایی داشته باشد و از بار بودجه بکاهد.
کاتارینا بارلی، که به عنوان کاندیدای اصلی حزب سوسیال دموکرات آلمان در انتخابات اروپا شرکت می‌کند، نسبت به این طرح تردیدهای بیشتری دارد زیرا به عقیده او در جاهای دیگر باید دست به اقدام زد.
بارلی رسانه "ان‌تی‌وی" آلمان می‌گوید: «یک کمیسر امور دفاعی مطمئناً می‌تواند منطقی باشد. اما من فکر می‌کنم ایجاد شورای وزیران دفاع مهم‌تر است.» از نظر او عجیب است که وزیران دفاع اتحادیه اروپا به طور منظم مانند همکاران خود در حوزه مالی و دارایی ملاقات نمی‌کنند.
حزب سوسیال دموکرات آلمان در برنامه انتخاباتی خود حتی خواستار تشکیل ارتش اروپایی در درازمدت شده است، اگرچه تمام تلاش‌های پیشین در این راستا با شکست روبرو شده است.
در واقع این سوال نه تنها در مورد حوزه اختیارات، بلکه در مورد بودجه یک کمیسر امور دفاعی نیز مطرح است. طرح تسلیح مجدد اروپا که کمیسیون اتحادیه اروپا در ابتدای ماه مارس ارائه کرد نشان داد که بودجه دفاعی اتحادیه اروپا تا چه اندازه ضعیف است.
لایحه قانونی برای برنامه صنعت دفاعی اروپا، اهداف بالایی را برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعیین می‌کند: این کشورها باید تا سال ۲۰۳۰ "دست‌کم ۵۰درصد از بودجه تدارکات دفاعی خود را در درون اتحادیه اروپا خرج کنند" که تا سال ۲۰۳۵ باید به ۶۰درصد برسد. آنها همچنین باید تا سال ۲۰۳۰ دست‌کم ۴۰درصد از تجهیزات دفاعی خود را به طور مشترک تهیه کنند.
با این حال، آنچه نگران‌کننده است، بودجه ناچیز ۱.۵میلیارد یورو یک وزیر دفاع اتحادیه اروپا است که نه تنها برای اجرای این الزامات، بلکه برای سیاست تسلیحاتی به طور کلی در چارچوب مالی چند ساله اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۸ در نظر گرفته شده است؛ البته این در وضعیت کنونی است.
تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اخیراً خواستار مبلغ بسیار بالاتر ۱۰۰میلیارد یورویی برای ایجاد یک صندوق دفاعی اروپا شده است. برای انجام این کار، اتحادیه اروپا باید به طور مشترک زیر بار بدهی برود که به عنوان مثال، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، از آن حمایت می‌کند. با این حال، کریستیان لیندنر، وزیر دارایی فدرال آلمان با این امر مخالف است، زیرا او نمی‌خواهد که دولت آلمان بیش از این زیر بار استقراض برود.
برتون در حال حاضر کمیسری است که به طور مشترک به همراه جوزپ بورل، نماینده عالی در امور سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا، مسئولیت امور دفاعی را بر عهده دارد.
اگرچه برتون به شدت از صندوق دفاع اروپا حمایت می‌کند، اما او ایجاد یک مقام جدید برای یک کمیسر امور دفاعی را رد می‌کند. برتون گفت: «اگر منظور یک کمیسر برای صنایع تسلیحاتی است، به نظر من ما هم‌اکنون چنین کمیسری را داریم.» طبیعی است که او چندان مشتاق نیست یکی از حوزه‌های مسئولیت خود را واگذار کند.
برچسب ها: اتحادیه اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها