به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۹:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۴ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب : ۴۶۳۳۷۸

 رهبر طالبان نظام بازنشستگی  را منحل کرد

 رهبر طالبان نظام بازنشستگی  را منحل کرد
گروه بین الملل: هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان طی فرمانی به ادارات نظامی و غیرنظامی حکومتی دستور داده است که دیگر سهم بازنشستگی را از حقوق  کارمندان کسر نکنند.
این کار عملاً به معنای منحل شدن نظام بازنشستگی کارمندان دولتی تعبیر شده است، چون در این صورت کارمندان دولتی وقتی بازنشسته شوند، هیچ حقوقی به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت.
در فرمان رهبر طالبان به وزارت دارایی حکومت طالبان آمده که کسر حقوق بازنشگستی از معاشات کارمندان  اداری و غیرنظامی و نظامی ​​از ماه فروردین سال مالی ۱۴۰۳ متوقف شود.
یک منبع وزارت دارایی حکومت طالبان این دستور را تایید کرده و گفته است که بر اساس این فرمان دیگر حقوق «بازنشستگی وجود ندارد.»
در فرمان رهبر طالبان، از وزارت دارایی خواسته شده است که در مورد تمام کارمندان نظامی و غیر نظامی موجود، از جمله «تاریخ انتصاب، مدت خدمت و میزان تعیین‌شده مستمری بازنشستگی آنها، به او اطلاع داده شود.»
این در حالی است که به قول منابع در وزارت دارایی طالبان، جنجال عدم پرداخت حقوق بیش از صد هزار نفر از بازنشسته‌ها که از زمان بازگشت طالبان به این سو هنوز لاینحل مانده است و تصمیمی در مورد آن گرفته نشده است.
حدود ۱۵۰ هزار مامور بازنشسته می‌گویند بیش از دو سال و نیم است که منتظر دریافت حقوق ماهانه بازنشستگی خود هستند و شماری زیادی از آن‌ها در این مدت دست به اعتراضات زده و از قطع حقوق بازنشستگی شان بارها شکایت کرده‌اند.
سال گذشته هیئتی از «مفتی‌های طالبان» طرح پرداخت حقوق کارکنان بازنشسته‌ دولتی را برای بررسی «شرعی بودن» به شورای وزیران خود فرستاد و بعد این شورا آن‌ را برای توشیح به رهبر طالبان به قندهار فرستاد.
هر چند ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان پیشتر گفته بود که مشکلات حقوقی پرداخت مستمری حل شده و به زودی حقوق آن‌ها داده خواهد شد اما ظاهرا این نخستین فرمانی است که از سوی رهبری طالبان در مورد قطع رسمی نظام بازنشستگی در افغانستان صادر می‌شود.
سن بازنشستگی در افغانستان ۶۵ سال یا ۴۰ سال سابقه خدمت در دولت است.
شمار دقیق بازنشستگان واجد شرایط حقوق هم مشخص نیست، اما در سال های گذشته، وزارت دارایی افغانستان از حدود ۱۵۲ هزار نفر از ۱۱۹ اداره دولتی یاد کرده است که حق بازنشستگی دارند. 
سال گذشته وزارت دارایی طالبان گفته بود که ۴ میلیارد افغانی را برای پرداخت معاش بازنشستگان اختصاص داده است، اما در آن زمان رهبر طالبان پرداخت این پول را تایید نکرد.
رهبر طالبان در فرمان جدید خود نیز دلایل ممنوعیت نظام بازنشستگی در ادارات دولتی افغانستان را بیان نکرده است، اما گفته می‌شود که برخی از رهبران طالبان بر اساس تفسیر خود «حقوق بازنشستگان» را از نظر شریعت اسلامی زیر سوال برده‌اند.


 
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها