به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۴۶۹۲۲
حمله مجدد ارتش اوکراین به جدایی‌طلبان

اوکراین به آتش‌بس با عوامل روس پایان داد

گروه بین الملل: پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، در حالی‌که آخرین موعد مقرر آتش‌بس یک‌جانبه دولت او با جدایی‌طلبان هوادار روسیه به پایان می‌رسید، از تمدید مجدد آن خودداری کرد و گفت نیروهای نظامی آن کشور حمله به شورشیان را از سر می‌گیرند.
اوکراین به آتش‌بس با عوامل روس پایان داد
اندکی پس از گفت‌وگوی چهارجانبه تلفنی میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و رهبران فرانسه و آلمان، پوروشنکو شورشیان هوادار روسیه را متهم کرد که نتوانسته‌اند به آتش‌بس پایبند مانده یا طرح صلح او را اجرا کنند.آتش‌بس موقت برای خلع سلاح شورشیان گام نخست طرح صلح ۱۴ ماده‌ای رئیس‌جمهوری اوکراین بود.آتش‌بس شکننده میان دو طرف در همان ساعات نخستین با درگیری‌های پراکنده همراه شد. دولت اوکراین یک‌بار به مدت آن افزود. تلاش‌ها برای افزایش آن نیز ادامه داشت و ولادیمیر پوتین خواستار تمدیدش شده بود.

رئیس‌جمهور اوکراین در تلویزیون دولتی آن کشور گفت : ما حمله کرده و سرزمین‌هایمان را آزاد می‌کنیم. این تصمیم که مهلت آتش‌بس را تمدید نکنیم، پاسخ ما به تروریست‌ها، شبه‌نظامیان و قاتلان است. او افزود: بخت گران‌بهایی که برای صلح ایجاد شده بود، به نتیجه نرسید. دلیل آن هم عملکرد جنایت‌آمیز شبه‌نظامیان است. آنها به طور عمومی عدم علاقه خود را به حمایت از طرح صلح و به طور مشخص آتش‌بس نشان دادند.

به گفته وزارت خارجه اوکراین از آغاز آتش‌بس در بیستم ژوئیه (۱۱ روز پیش) تا روز دوشنبه، ۲۷ نظامی اوکراینی کشته شدند. آتش‌بس در ساعت ۱۰ شب دوشنبه به پایان رسید. پیش از آنکه پوروشنکو خبر تمدید نشدن آتش‌بس را اعلام کند با سران امور امنیتی کشور خود دیدار کرده بود. گروهی از آنها مخالف تمدید آتش‌بس بودند، چراکه این موضوع -به عقیده آنها- فرصتی برای شورشیان به وجود می‌آورد تا دوباره متحد و مسلح شوند.