به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۲۳:۲۶
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۸ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۵۰۷۳۰
استيضاح‌كنندگان: فردا درباره فرجی‌‌دانا تصميم مي‌گيريم!

وزیر علوم باید همه مسائل را شفاف بگوید

گروه سياسي: قرائن نشان مي‌دهد عزم برخي از نمايندگان پايداري براي استيضاح وزير علوم همچنان بر قوت خود باقيست و حتي نگراني برخي ديگر از نمايندگان اين طيف مبني بر افشا شدن ليست بورسيه هاي غيرقانوني در صورت عملياتي شدن استيضاح، نيز نتوانسته بحث استيضاح را خاتمه بدهد.
وزیر علوم باید همه مسائل را شفاف بگوید
یک عضو کمیته منتخب استیضاح‌کنندگان وزیرعلوم، ضمن تشریح جزییات جلسه امروز ظهر این کمیته با فرجی‌دانا، گفت: تصمیم نهایی درباره این استیضاح، فردا در جلسه با نمایندگان امضاءکننده استیضاح گرفته می‌شود. سیدناصر موسوی لارگانی در گفتگو با ایسنا، افزود: بر اساس صحبت‌هایی که امروز در جلسه با وزیر علوم داشتیم، گویا ایشان کار خاصی نسبت به مطالبات متقاضیان استیضاح انجام نداده است. بنابراین مقرر شد فردا در جلسه‌ای با نمایندگان امضاکننده استیضاح‌ این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم لازم اتخاذ شود.

این عضو گروه پايداري در مجلس درباره تغییر مدیریت‌ها که یکی از درخواست‌های متقاضیان استیضاح وزیر علوم بوده، گفت: در این باره از وزیر سوال شد و وی اعلام کرد که استعلام های لازم را در این زمینه گرفته اما نامه استعلام را به این کمیته ارائه نکرد. وی افزود: به نظر می‌رسد کار عملی خاصی انجام نشده است و این احتمال می‌رود که استیضاح پابرجا بماند. قاسم جعفری، نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان نيز در گفتگو با مهر، با اشاره به جلسه امروز استیضاح کنندگان وزیر علوم با فرجی دانا گفت: وزیر علوم در این جلسه به بیان توضیحاتی پرداخت اما این توضیحات برای نمایندگان استیضاح کننده قانع کننده نبود. وی افزود: نمایندگان استیضاح کنندگان پس از پایان این جلسه مقرر کردند که تصمیم نهایی خود را برای استیضاح وزیر علوم فردا اعلام کنند. 

کمیته 5 نفر استیضاح کنندگان شامل علی اصغر زارعی، محمود نبویان نمایندگان تهران و حسن آصفری نماینده اراک، قاسم جعفری نماینده بجنورد و ناصر موسوی لارگانی مي باشند.

وزیر علوم باید همه مسائل را شفاف بگوید
غلامرضا تاجگردون، نماینده اصلاح‌طلب درباره طرح استیضاح وزیر علوم گفت: اگر دکتر فرجی‌دانا در مجلس تمام واقعیت‌های حوزه وزارت علوم را بگوید، حتما می تواند رای اعتماد نمایندگان را کسب کند.
این نماینده مجلس در گفت‌وگو با «آفتاب» با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس افرادی هستند که به دلایلی شاید درباره موضوعاتی که در وزارت علوم در دوره قبل اتفاق افتاده یا اطلاع کاملی ندارند و یا اینکه تا به حال سوال نکرده‌اند، گفت: الان واقعاً این دسته از نماینده‌ها منتظر دریافت پاسخ شفاف و روشن هستند. در واقع اگر این پاسخ به صراحت به اینها داده شود و فسادهایی که در وزارت علوم تا به حال اتفاق افتاده با جزئیات و به طورکامل توضیح داده شود، نمایندگان حق را به وزیر علوم خواهند داد.
وی افزود: ما در عرصه وزارت علوم با عدد مقدس 3000! بورسیه غیرقانونی روبرو هستیم اما کسانی که به این مسئله و افشاشدن آن اعتراض دارند، کسانی هستند که منافع خاصی در این تخلف داشتند.

تاجگردون ادامه داد: در این اواخر دو گزارش که یکی درباره فساد در وزارت علوم و دیگری فساد در تخصیص یارانه‌ها به مطبوعات بوده منتشر شده است و هر دو این گزارش‌ها نشان داده که چه گروه‌هایی در این منافع دست داشتند. چرا یک هفته‌نامه چندین برابر یک روزنامه تاثیرگذار یارانه دریافت کرده است؟ خوب الان که این منافع به خطر افتاده این عده ناراحت هستند. برای همین تمام بهانه‌ها را به مقدسات ربط می‌دهند اما هیچ کدام از این بحث‌ها ریشه در واقعیت ندارد.

تاجگردون درباره یکی از دلایل طرح سوال از وزیر علوم که درباره معاونت‌های دکتر فرجی‌دانا است، گفت: طرح این مسائل و موضوعات فرار به جلو است که توسط کسانی مطرح می‌شود که یا عامل تخلف بودند و یا اینکه از نفعی در این تخلف‌ها داشته‌اند. در واقع طرح این سوال مقاومتی است که بعضی از نمایندگان درباره وزیر علوم نشان می‌دهند که چرا خیلی از این تخلف‌های شده است.

این نماینده گفت: سوال از وزیر در تمام حوزه‌ها حق نمایندگان است. شاید من هم در حوزه اقتصاد سوال داشته باشم اما در هر مواردی باید منافع جامعه را در نظر داشت؛ کسانی که از دولت طرح سوال می‌کنند، شتابنده عمل می‌کنند و متاسفانه به این منافع توجه نمی‌کنند.

نماینده گچساران درباره اینکه آیا استیضاح کنندگان درباره افکار عمومی به ارزیابی دقیقی رسیده‌اند یا نه و اینکه می‌دانند که اقبال عمومی به عملکرد وزرات علوم چیست، گفت: استضاح کردن وزرا در مجلس این فرایند را طی نمی‌کند و ارزیابی اتفاق نمی‌افتد. بالطبع اگر این ارزیابی صورت می‌گرفت شاید این مسائل هم پیش نمی‌آمد اما باید نظر افکار عمومی مورد توجه باشد. مسئله اصلی ارزیابی برنامه‌های وزارتخانه‌ها خارج از دیگاه سیاسی-جناحی است.

عقلای مجلس تندروهای مجلس بگیرند
محمد جواد صافیان، استاد فلسفه دانشگاه اصفهان نیز درباره سیاسی‌کاری‌های مجلس علیه دولت گفت: «از عجایب روزگار ما این است که مجلس به‌جای مواخذه افرادی که بورسیه گرفته‌اند، به پیگیران این مسئله اعتراض کرده‌اند.» صافیان افزود: «عقلای مجلس باید با تندروی‌ها مبارزه کنند. تندروی‌ها و در نظر گرفتن منافع حزبی و گروهی هرگز برای جامعه علمی کشور مفید نبوده و نیست.»

عده‌ای در مجلس دغدغه جناحی دارند نه علمی
دکتر فیاض زاهد نیز درباره طرح استیضاح وزیرعلوم در مجلس می‌گوید: رفتار بعضی از نماینده‌های مجلس رفتاری کاملاً سیاسی است. وقتی وزیر علوم روی منافع عده‌ای پا بگذارد، سهمیه‌های غیرمجاز آنها در بورس تحصیلی را خدشه‌دار کند؛ از رفتارهای غیرعلمی و غیرآکادمیک عده‌ای جلوگیری کند، در نهایت اتفاقی که می‌افتد این است که عده‌ای دست به دست هم می‌دهند تا از منافع خودشان دفاع کنند.

وی ادامه داد: در واقع عده‌ای در مجلس دغدغه علم ندارند و دغدغه آنها منافع گروهی و فردی خودشان است. افکار عمومی خواست و مطالبه خود را در 24 خرداد 1392 به صورت علنی بیان کرده است. رفتار این نماینده‌ها خواست افکار عمومی نیست و خواست افکار عمومی همان است که مردم با رای خود بیان کرده‌اند. اگر پاسخ افکار عمومی همسان با رفتاربعضی از نمایندگان بود حتماً به آقایان قالیباف و سعید جلیلی رای می‌دادند نه به دولت اعتدال و مشی و روش آن. دکتر زاهد افزود: البته دکتر روحانی و مردم باید از آقای فرجی‌دانا ممنون باشند و اگر به هر دلیلی وزیر علوم نتوانست در مجلس رای اعتماد را به دلیل استیضاح کسب کند باید دکتر جعفر توفیقی را به عنوان وزیر علوم معرفی کنند. ایشان باید بدانند که در برابر رای و اعتماد مردم پاسخگو هستند و مردم و افکار عمومی از وزیر علوم و عملکرد آن ناراحت نیستند.

محرومیت دانشجویان به علت تعلق به جناح‌های سیاسی با عقل و شرع سازگاری ندارد
نجفقلی حبیبی سیاستمدار و رییس اسبق دانشگاه علامه طبابایی هم انجام این استیضاح را ضربه به اعتبار مجلس می‌داند. این استاد دانشگاه انگیزه‌های جناحی را دلیل اصلی مناقشه دولت و مجلس دانسته و می‌گوید: «دلایل استیضاح وزیر علوم به هیچ عنوان قابل قبول نیست. اینکه دانشجویی به علت تعلق به جناح‌بندی‌های سیاسی از تحصیل محروم شود با عقل و انصاف و شرع سازگاری ندارد. تمای این جناح‌ها از ابتدای انقلاب وجود داشته و درون حاکمیت تعریف شده و پذیرفته شده‌اند. نشاط سیاسی و تحرک نیز مسئله‌ای بود که همواره بر آن تاکید شده است. بنابراین محروم کردن کسی از حق طبیعی تحصیل نشان‌دهنده بی‌انصافی و سیاسی‌کاری نادرست درخواست‌کنندگان است.»

نجفقلی حبیبی دامن زدن به سیاسی‌کاری گروه‌های تندرو مانند جبهه پایداری را به ضرر آینده و اعتبار مجلس دانست و گفت: «امروز همه مردم از وقایع زود خبردار می‌شوند. مخالفت با باز شدن پرونده بورسیه‌های غیرقانونی ممکن شائبه‌هایی در افکار عمومی وجود بیاورد. شائبه‌هایی که می‌گوید ممکن است یا برخی از اطرافیان و هم‌حزبی‌های مجلسی‌ها در رقم خوردن این بی‌قانونی‌ها نقش داشته باشند.»

درخواست تلويحي بسیج دانشجویی از مجلس براي استيضاح
در همين حال، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران طی نامه‌ای به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نسبت به عملکرد وزارت علوم انتقاد کردند. به گزارش ایسنا، متن کامل این نامه به شرح زیر است:
اعضای محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
با توجه به اتمام مهلت یک ماهه وزیر علوم، جهت خاتمه دادن به حاشیه ها بر این وزارت خانه حساس و مهم، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بر خود لازم می داند که نکات ذیل را خدمت نمایندگان محترم یادآور شود:
یکم: یکی از مهمترین چالش های اخیر وزارت علوم در چند ماه اخیر ،نگرانی جدی در جهت بازگشت فضای دانشگاه ها به دوران سیاه دوم خرداد و تبدیل گشتن دانشگاه به جولانگاه احزاب سیاسی می باشد، امری که ریشه در انتصاب ها و برخوردهای وزیر محترم دارد.انتصاب افرادی که نقش محوری در جریان فتنه 88 در فضای دانشگاه داشته اند و از بانیان اصلی ظلمی بزرگ بر ملت ایران بوده اند، و همچنین بازگرداندن غیر قانونی افرادی که به دلیل داشتن جرم های امنیتی و یا آشکار (همچون توهین به مقدسات و ائمه اطهار) به درستی از فضای دانشگاه اخراج گشته بودند، مواردی است که نشان از یک واپس گرایی به دورانی است که دانشگاه را از مبدا تحولات بودن به تشنجات کشانیده بود و دانشگاه و دانشگاهیان را از وظایف اصلی خود دور نموده بود.
 
دو:اهتمام ورزیدن به اجرای درست قانون، وظیفه هر شهروند می باشد و پر واضح است که این امر در سطوح بالای مدیریتی نیاز و اهمیت دو چندان پیدا می نماید.متاسفانه از بدو فعالیت های آقای فرجی دانا ،نقض قوانین دستگاه آموزش عالی به یک امر طبیعی تبدیل گشته است، واگذاری اختیارات حاکمیتی وزارت خانه، برگزاری انتخابات های خلاف قانون و ناقص الخلقه که خود حاکی از دیکتاتوری مدرن می باشد، اعزام هیئت های حاشیه ساز سه نفره، تقابل با شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین بلا تکلیف نمودن فضای دانشگاهی با انتصاب چندین باره چند سرپرست برای یک دانشگاه یا یک سرپرست برای دو دانشگاه،مواردی است که حکایت از نقض مبرهن قوانین دارد که این خود موجبات ناکارآمدی مهمترین نهاد آموزش عالی را فراهم و به دلیل غلبه پیدا کردن این حاشیه ها و بروز یک بی ثباتی گسترده، شاهد کاهش رشد علمی کشور نیز می باشیم.
 
سه:با ورود صحیح و بجای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و طرح نمودن سوال از وزیر پیرامون ناکارآمدی ها و حاشیه های وزارتخانه، امید آن می رفت که وزیر محترم تغییر رویکردی در عرصه تصمیمات خود اتخاذ نماید تا بتواند در فضای دانشگاهی موجبات رشد و پیشرفت کشور را فراهم نماید،اما با مرور زمان نه تنها این مسئله برطرف نگردیده است، بلکه در تنها جلسه ای که طی این فرصت یک ماهه، وزیر محترم با تشکل های دانشجویی داشته اند، در جواب به سوال دانشجویان پیرامون عملکرد وزارتخانه و انتصابات و حاشیه های دوران مسئولیتشان،جهت فرار ازپرسش‌ها و مصادیق مشخص دانشجویان، به سیاسی بودن استیضاح خود اشاره نمودند و سعی در تکرار اتهامات و برچسب های پوسیده و قدیمی از جمله اقتدارگرایی جریانی داشتند ، که نشان از تصلب وزیر در طی نمودن این مسیر غلط دارد.
 
نمایندگان محترم
با توجه به فرصت چندماهه دکتر فرجی دانا جهت خاتمه دادن به عملکرد غلط و جبران نمودن آن، همچنین با در نظر داشتن به بی توجهی مطلق وزیر در جهت اجرای صحیح قوانین نظام آموزش عالی و عدم تاثیر صحبت دلسوزان، انتقاد ناصحان و اتمام مهلت آخر مجلس محترم، این بار دانشجویان و بدنه دانشگاهی کشور خواستار استیضاح وزیر علوم و برگرداندن ریل نظام آموزشی کشور به مسیر صحیح است. از همین رو بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به عنوان یکی از بزرگترین تشکل های دانشجویی کشور خود را ملزم به مطالبه از نمایندگان ملت و پیگیری برگزاری هرچه سریعتر جلسه استیضاح وزیر علوم میداند. امید است که هرچه زودتر شاهد پاسخ عملی نمایندگان و اصلاح روند آموزش عالی کشور باشیم.

حق الناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۸ ۱۷:۵۱
اقایان پایداری فکر می کنند ملت ایران فقط اینها هستند ولی توصبه می کنیم به این اقایان حداکثر تایید کننده رای شما فقط 4میلیون هستند و 18 میلیون به اقای فرجی دانا و انتصابات ایشان رای دا دندبنابه گفته های رهبر خردمند رای مردم حق الناس است فردا در مقابل خداوند و ملت ایران و تاریخ پاسخگو باید باشبد (243924)
حق طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۸ ۲۰:۴۶
از اول هم بنا نبود که این آقایان نماینده از اقدامات وزیر قانع شوند این مهلت یک ماهه نمایش بود اینها تصمیم به برکناری وزیر محترم و فساد ستیز علوم گرفته اند و هیچ دغدغه کشور و علم و دانشگاه ندارند دغدغه منافع خود دارند اگر دغدغه کشور دارند در زمان فسادهای دولت قبل کجا بودند؟ که بلکه جانانه حمایت هم می کردند. (243956)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۸ ۲۱:۴۱
مطمئنا درقلب مردم وزيري ؛ حق را افشا كن؛ هرچند برايتان تلخ باشد. خدا ترا شيرين مي كند. (243962)
115
۱۳۹۳/۰۵/۱۹ ۰۷:۳۷
در این مملکت نون قرض دادن عادی شده است و شما اقای فرجی دانا لام تا کام نمیگویی چه برسد به گفتن همه چیز؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (243990)
۱۳۹۳/۰۵/۱۸ ۱۸:۴۱
جالب است نماينده ياسوج از عدد 3000 بورسيه ميكويند اين در حالي است كه در همين دانشكاه ياسوج دانشكاه فارغ التحصيل دكتري را به خاطر يكي از همين دانشجوياني كه بورس خارج را تبديل به داخل كرده و تازه سال دوم دكتري است عدم نياز ميكنن. واقعا برخي اظهارنظرها جالب هستن (243933)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۸ ۲۲:۴۱
آقای دکتر تاجگردون نماینده گچساران هست و نه یاسوج.. یه مقدار اطلا عاتتو بیشتر کن عزیز دلم. (243971)
یاسر ف
United States
۱۳۹۳/۰۵/۱۹ ۰۰:۳۶
برادر عزیز نماینده یاسوج آقای زارعی هستند و نماینده گچسارانند آقای تاجگردون . اره دقیقا همین بورسیه های غیر قانونی در دولت احمدی نژاد و دانشگاه یاسوج و کل دانشگاههای ایران اتفاق افتاده است. (243977)
گنگـــــــــم...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۸ ۱۸:۴۷
اینهاکین که درکشورن........افکارشان چیست جزتخریب (243935)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۸ ۱۸:۵۵
صداقت معیار حق است نه حزب .پویایی جامعه به نقد منصفانه خود وافراد براساس واقعیت ودر نظر گرفتن خداست انسانهای وارسته از نقد نمی هراسند و بخاطر ماندن در پست خویش دست از باور واعتقاد نمیکشد و بهترین قضاوتگران روزگار مردم هستند و خواهند بود دورد برراست قامتان (243938)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۸ ۱۹:۱۱
اگه از همون اول ، قاطعانه و شفاف متخلفين رو معرفي مي كردن، امروز افراطي ها نميتونستن اينطوري بر طبل استيضاح بكوبن، نتيجه مماشات ميشه پيشروي افراطيون. (243939)
وحید احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۸ ۱۹:۲۱
جالب است که وسط تابستان و در تعطیلی دانشگاه ها استیضاح می کنند. خوب می دانند که استیضاح در اول مهر همان و .... (243940)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۸ ۲۱:۲۱
آقای دکتر فرجی دانای عزیز ، بگو. اصلا هم ملاحظه نکن. اگر نگی ، به اعتبار خودت و حامیانت که بی دفاع تر از تو هستند ضربه زدی. بگو. (243960)
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۸ ۲۲:۲۶
نامه بسیج دانشجویی خود گواه درست بودن کار فرجی داناست.چرا در چندسال گذشته که دیکتاتوری در دانشگاه حاکم بود و کسی حق حرف زدن نداشت جز بسیج به اصطلاح دانشجویی نگران دیکتاتوری نبودید عزیزان. وزیر محترم با شجاعت تمام در مجلس همه چیز را بگو. (243970)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۹ ۰۴:۰۷
استقامت،پایگاه وزیر دانای علوم رادربرابر باج خواهی گروه اندک که خود را وصی مردم میدانند رازیاد میکند و با استیضاح کردن نقاب را از چهره شون برمیدارد و چهره واقعی آنان را نشان خواهدداد انشاا... مکرالله ومکر الماکرین (243986)
چالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۹ ۰۷:۱۳
"دانشجویان و بدنه دانشگاهی کشور" خواستار استیضاح وزیر علوم و برگرداندن ریل نظام آموزشی کشور به مسیر صحیح است.

خخخخخ (243989)