به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۱۲:۰۰
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۹ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۵۶۴۷۲
ابتکار در یک نگاه

هر توافقی با ایران بهتر از عدم توافق است

گروه سیاسی: گردن کلفت‌های باند بابک زنجانی و درخواست جهانی سینماگران برای حمایت از مذاکرات مهم ترین خبرهای روزنامه ابتکار شماره روز چهارشنبه است.
هر توافقی با ایران بهتر از عدم توافق است
این روزنامه تیتر یک را به موضوع گردن کلفت‌های باند بابک زنجانی، اختصاص داد و عنوان کرد: فضای سیاسی ایران در دو دهه اخیر نام متهمان مفاسد اقتصادی بزرگی را به خود دیده است که اگرچه اقتصاد کشور را جولانگاه رانت خواری‌ها و خلافکاری‌های خود کرده بودند، اما پایی نیز در عرصه سیاست داشته‌اند. این افراد اگرچه هیچ گاه فعال سیاسی نبوده‌اند، اما با سیاستمداران و برخی از مسئولان فالوده می‌خوردند و از طریق آنان فرصت‌های «ویژه» را شکار می‌کردند و به نظام اقتصادی و سیاسی کشور نفوذ کرده و کار خود را به پیش می‌بردند. فاضل خداداد، مرتضی رفیقدوست، شهرام جزایری، مه آفرید امیر خسروی از جمله این افراد بوده‌اند، اما بدون تردید بابک زنجانی جنجالی‌ترین مرد میلیاردی ایران است که پرونده فساد اقتصادی‌اش کماکان رتبه اول را به خود اختصاص داده است. پرونده‌ای که با گذشت زمان اسامی مدیران زیادی را در همه حوزه‌ها به خصوص حوزه سیاسی به خود دیده است. پرونده‌ای که به گفته بیژن زنگنه نمی‌تواند کار یک شخص باشد و احتمالا افراد دیگری هم در این کار دخیل بوده‌اند.

روزنامه ابتکار به عنوان درخواست جهانی سینماگران برای حمایت از مذاکرات، پرداخت و نوشت: در حالی که کمتر از هشت هفته دیگر به پایان مهلت تعیین شده در توافق ژنو برای رسیدن ایران و کشورهای 1+5 به توافق نهایی باقی مانده و با توجه به این که در آخرین دور مذاکرات تا این موقع، که به تازگی در نیویورک بدون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به پایان رسید، شش فیلمساز سرشناس ایرانی، کمپینی در حمایت از توافق هسته‌ای راه انداختند که روز گذشته در فضای مجازی فعالتیش را آغاز کرد و یک پیام روشن و شفاف برای 1+5 داشت: هر توافقی با ایران بهتر از عدم توافق است. عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، مجید مجیدی، رخشان بنی اعتماد،رضا میرکریمی و محمد مهدی عسگرپور در یک کمپین خواستار رسیدن به توافق هسته‌ای و حمایت مردم از این توافق شدند.

مخالفت آمریکا با سخنان نتانیاهو علیه ایران، تیتر دیگر این روزنامه است. وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت که با سخنان بنیامین نتانیاهو درباره ایران مخالفیم. نتانیاهو در سخنان خود مدعی شده بود که ایران قصد انصراف از سلاح هسته‌ای را ندارد و صرفا در پی خلاص شدن از تحریم‌هاست. جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با رد اظهارات نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، گفت که آمریکا مایل است ایران از طریق اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود، به جامعه بین المللی بپیوندد.

روزنامه ابتکار با بازتاب سخنان محمد جواد ظریف مبنی بر از سرگیری مذاکرات طی 10 روز آینده، نوشت: رایزنی‌های هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 حدود 10 روز دیگر از سر گرفته می‌شود. بر اساس گزارش خبرگزاری ایتارتاس منظور وزیر امور خارجه ایران از این رایزنی‌ها دیدار با وزرای امور خارجه کشورهای درگیر در این مذاکرات بوده است.

این روزنامه با انعکاس موضوع نجفی به عنوان وزیر علوم به مجلس پیشنهاد می‌شود، به نقل از حجت الله درویش پور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نوشت: عدم رای اعتماد مجلس به آقای نجفی در زمان معرفی کابینه تاحدی کار را برای ایشان مشکل خواهد کرد. هفته گذشته گزارش آقای نجفی در کمیسیون آموزش به گونه‌ای بود که احتمال معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت علوم را تقویت کرد. آقای نجفی برای وزارتخانه برنامه‌هایی مطرح کردند که در واقع برنامه یک وزیر بود بنابراین می‌توان گفت ایشان یکی از گزینه‌های احتمالی وزارت علوم هستند.