به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۱۳:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۶ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۵۹۱۵۳
ابتکار در یک نگاه

تاکید ظريف بر حفظ حقوق هسته ای ایران

گروه سیاسی: روزنامه ابتکار روز سه شنبه صفحه نخست خود را به عناوین آتش سنگین دلواپسان علیه نیلی و توافق جامع تا یک ماه آینده اختصاص داد.
تاکید ظريف بر حفظ حقوق هسته ای ایران
این روزنامه در تیتر یک موضوع آتش سنگین دلواپسان علیه نیلی را بازتاب داد. پس از استیضاح رضا فرجی دانا و برکناری وی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوی مجلس شورای اسلامی، چندین گزینه برای جانشینی وی مطرح شد. در شرایطی که گمانه زنی‌ها حاکی از معرفی محمدعلی نجفی که پس از فرجی دانا سرپرستی وزارت علوم را برعهده داشت، به مجلس بود، حجت الاسلام حسن روحانی، محمود نیلی احمدآبادی را به عنوان گزینه دولت برای تصدی وزارت علوم معرفی کرد. نیلی احمدآبادی که سابقه ریاست دانشکده فنی دانشگاه تهران را نیز در کارنامه دارد، در دوره کوتاه وزارت فرجی دانا به عنوان سرپرست دانشگاه تهران نیز مطرح شد. انتخاب وی به این سمت باعث شد که برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس در همان زمان نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. از جمله غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی اعلام کرد که انتخاب سرپرست دانشگاه تهران منجر به تیره شدن روابط دولت و مجلس خواهد شد.

روزنامه ابتکار تیتری را به توافق جامع تا یک ماه آینده اختصاص داد. حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دیروز پذیرای استوارنامه سه سفیر جدید اروپایی بود. سفرای جدید ایتالیا، بلژیک و ترکیه در دیدار با روحانی استوارنامه خود را به وی تقدیم کردند. رییس جمهوری، در جلسه دریافت استوارنامه سفیر بلژیک، تداوم تحریم‌ها را به ضرر همه طرف‌ها و به ویژه اتحادیه اروپا دانست و ابراز امیدواری کرد که با دستیابی به توافق جامع نهایی در خصوص موضوع هسته‌ای، شاهد گشوده شدن دروازه همکاری‌ها میان کشورهای اتحادیه اروپایی و به ویژه بلژیک با ایران باشیم. حسن روحانی رییس جمهوری تصریح کرد: اگر اراده سیاسی جدی در طرفین مذاکرات وجود داشته باشد، می‌توان در زمان باقیمانده به توافق جامع نهایی دست یافت که نتیجه آن برد برد برای همه طرفین است.

این روزنامه در تیتری به افزایش روزهای پاک پایتخت پرداخت. معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست می‌گوید باید به جای تولید بنزین بنزن دار، بنزین استاندارد وارد کنیم. او خبر می‌دهد از روزی که دوباره با اتاق هشت سال پیش برگشته روزهای هوای پاک در تهران هشت روز افزایش یافته و روزهای هوای سالم تهران به 153 روز در سال رسیده است. طبق اظهارات وی بنزن موجود در بنزین‌های وارداتی یورو 4، زیر یک درصد است و همین امر در افزایش روزهای هوای پاک در تهران و شهرهای صنعتی تاثیرگذار بوده است.

بازدید ظریف از فردو، تاکید بر حقوق هسته ای ایران تیتر دیگر روزنامه ابتکار است. روزهای باقی مانده از مهلت توافقنامه موقت ژنو با تحرکات دیپلمات‌ها و گزارش‌های متعدد خبری از روند مذاکرات هسته‌ای همراه است. دیروز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان به همراه سایر اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای به سایت غنی سازی فردو و نطنز رفتند و از مراحل کار در این مرکز بازدید کردند. این در حالی است که منابع خبری گزارش دادند که رایزنی‌های هفته گذشته ایران و گروه 1+5 در وین پیشرفت‌های محسوسی داشته است.