به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۵۷۶۷۷
ابتکار در یک نگاه

تشکیل جبهه در غیبت احزاب

گروه سیاسی: روحانی: مساله هسته‌ای حل شده است و واقعه غدیر، منطق مستحکم اسلام در نفی نگاه سکولار است مهمترین خبرهای روزنامه ابتکار شماره روز سه شنبه است.
تشکیل جبهه در غیبت احزاب
این روزنامه سخنان روحانی مبنی بر اینکه مساله هسته‌ای حل شده است، را تیتر یک کرد و نوشت: پنجمین گفت و گوی زنده تلویزیونی حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور شامگاه گذشته پس از اخبار شبکه یک سیما پخش شد. این با موضوع تشریح عملکرد دولت با اجرای مرتضی حیدری و خانم سپانلو انجام شد. رییس جمهور درباره مسایل هسته‌ای گفت که این موضوع به هیچ وجه بازگشت پذیر نیست و در فرصت باقی مانده تا پایان مهلت اعلام شده قابل حل است. رییس جمهور گفت: در اینکه در نطنز باید غنی سازی شود و در اینکه فردو مرکزی حساس برای ایران است جای بحث نیست. در اینکه در اراک نیروگاه میخواهیم بحثی نیست حالا اینکه چگونه باشد داریم بحث می‌کنیم. هیچکس دنبال این نیست که بگوید ایران غنی سازی نکند؛ این بحث فراموش و حذف شده. در اینکه ایران نیروگاه برای رادیو دارو داشته باشد کسی بحث ندارد. حتی اینکه ایران از سایر تکنولوژی‌های مدرن هسته‌ای باید استفاده کند کسی شک ندارد. الان برخی داوطلب هستند که به محض توافق، در همین نیویورک رییس جمهور فرانسه مطرح کرد که میخواهیم بعد توافق تعاملات هسته‌ای با ایران داشته باشیم و فناوری‌های مدرن را در اختیار ایران بگذاریم. امروز بحث این است که ایران باید همه فناوری‌های مدرن هسته‌ای را در اختیار داشته باشد و روی آن اتفاق نظر هست.

روزنامه ابتکار با برجسته کردن عنوان واقعه غدیر، منطق مستحکم اسلام در نفی نگاه سکولار است، نوشت: حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در خجسته عید سعید غدیر در دیدار با هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم، نصب امیرمومنان به امامت و توجه و پرداختن اسلام به سیاست و حکومت را 2 مفهوم اساسی واقعه غدیر خم خواندند و با تاکید بر ضرورت حیاتی اتحاد و همبستگی مسلمانان افزودند: هرکسی و هر اقدامی که موجب تحریک احساسات طرف مقابل و اختلاف شیعه و سنی شود، به آمریکا، انگلیس خبیث و صهیونیزم یعنی به وجودآورندگان جریان جاهل، متحجر و وابسته تکفیری کمک می‌کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به تبلیغات هدفمند دشمنان امت اسلامی برای جدا کردن اسلام از سیاست و منحصر کردن دین شریف در مسایل شخصی و خصوصی افزودند: واقعه غدیر خم، منطق روشن و مستحکم اسلام در نفی این نگاه سکولار است چرا که غدیر خم مظهر توجه و تاکید اسلام بر حکومت داری و سیاست به شمار می‌رود.رهبر انقلاب با نفی نگاهی که مساله نصب امیرمومنان به دست پیامبر عظیم الشان اسلام را فقط به معنای نصب جنبه‌های معنوی می‌داند افزودند: جنبه‌های معنوی قابل نصب نیست و معنای حقیقی این واقعه مبارک، توجه به امر حکومت و مدیریت جامعه است و این درس بزرگ غدیر برای مسلمانان است. حضرت آیت الله خامنه‌ای، مساله غدیر را، مساله‌ای اعتقادی و پایه و اساس تفکر شیعه برشمردند و در عین حال افزودند: جای بحث و بررسی منطق قوی و حجت قاطع شیعه در باب غدیر خم، محافل علمی و تخصصی است و نباید این موضوع، در زندگی عمومی مسلمانان و برابری و برادری آنان اثر منفی بگذارد.

این روزنامه با انعکاس موضوع کیتارو در تهران، نوشت: خالق موسیقی ماندگار مجموعه مستند تلویزیونی جاده ابریشم بعد از ورود به تهران به تماشاگران تازه ترین کنسرتش نوید اجرای یک برنامه متفاوت را در تالار بزرگ وزارت کشور داد. کیتارو نوازنده و آهنگساز شهیر ژاپنی طی اولین دقایق حضورش در کشورمان در پاسخ به مهر که از وی درباره نحوه اجرای کنسرتش برای تماشاگران ایرانی پرسید اینگونه گفت: به طور حتم در نشستی خبری پیرامون نحوه برگزاری کنسرت توضیحات بیشتری ارایه خواهم داد اما فعلا به این نکته بسنده می‌کنم که ما در کنسرت تهران خواننده‌ای نداریم.

تشکیل جبهه در غیبت احزاب، تیتر دیگر روزنامه ابتکار است. در روزهایی که اصولگرایان با برپایی همایش همگرایی سعی دارند به فعالیت سیاسی خود رنگ تازه‌ای بزنند، احزاب اصلاح طلب نیز بیکار ننشسته‌اند و سعی دارند با برپایی نشست‌هایی، استراتژی خود را استحکام بخشند. در این میان حزب اعتماد ملی که در غیاب دبیرکل خود همچنان تحت رهبری قایم مقام وی رسول منتجب نیا حیات سیاسی خود را ادامه می‌دهد، دیروز به مناسبت عید غدیر همایش امتداد اعتماد را برگزار کرد. اعضای حزب اعتماد ملی اما پیش از این همایش به دیدار آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رفتند تا پیشنهاد رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را بشنوند که با توجه به وضعیت کنونی احزاب اصلاح طلب گفته بود: اگر شرایط برای تشکیل احزاب بزرگ فراهم نیست، احزاب کوچک همسو و هم فکرمی‌توانند با تشکیل جبهه در جهت نهادینه شدن دموکراسی تلاش نمایند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت تحزّب در جامعه، گفت: اگر شرایط برای تشکیل احزاب بزرگ فراهم نیست، احزاب کوچک همسو و هم فکرمی‌‌توانند با تشکیل جبهه در جهت نهادینه شدن دموکراسی تلاش نمایند. هاشمی رفسنجانی افزود: شرایط جدیدی پیش آمده که حاصل انحصارطلبی بعضی از جریان‌هاست و باید از این شرایط در جامعه‌ای فرهیخته که حتی زنانش تحصیلات دانشگاهی دارند، استفاده شود.

این روزنامه با انتخاب موضوع قطار مذاکرات دوباره راه افتاد، نوشت: محمدجواد ظریف، رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان بامداد امروز سوت قطار مذاکرات هسته‌ای را بار دیگر به صدا درآورد و به همراه معاونان و برخی از اعضای تیم مذاکره کننده راهی وین شد. پایتخت اتریش امروز و فردا میزبان رایزنی‌های دو و سه جانبه بین هیات مذاکره کننده ایران، آمریکا و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپاست. در ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 قرار است این هفته وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون، نماینده 1+5 در مذاکرات با ایران دیدار کنند. مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا روز چهارشنبه 23 مهرماه در هتل کوبورگ برگزار خواهد شد. همچنین قرار است صبح امروز در دیداری جداگانه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر خارجه کشورمان با وندی شرمن و ویلیام برنز معاونان وزیر خارجه آمریکا پیش از ملاقات سه جانبه وزیران خارجه دیدار کنند.