به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۱۱:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۴ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۵۷۸۵۲

چگونه دستگاه اندرویدی را رمزنگاری کنیم؟

گروه فناوري: طی چند سال اخیر و با حضور هرچه بیشتر موبایل های هوشمند در زندگی ما، کاربران بیشتری نیز نسبت به حفظ حریم خصوصی خود حساس شده اند.
چگونه دستگاه اندرویدی را رمزنگاری کنیم؟
به رغم پیچیده‌تر شدن فناوری‌های مورد استفاده در موبایل‌های هوشمند، این گجت‌ها بیش از هر زمان دیگر مستعد نفوذهای غیر مجاز هستند. موبایل‌های هوشمند برخی از ارزشمندترین داده‌های شخصی و اعتباری ما را در خود ذخیره دارند که دسترسی به آنها می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. جای شگفتی نیست که کاربران بیشتری، هم اندرویدی و هم iOS، به تدریج و بیش از پیش نسبت به حفظ حریم خصوصی خود دقت و وسواس بیشتری نشان می‌دهند. روش‌های مختلفی برای محافظت از داده‌های حساس وجود دارند و یکی از قدرتمندترین آنها فرآیند رمزنگاری داده‌ها است. بر همین اساس قصد داریم تا در ادامه این مطلب چگونگی رمزنگاری داده‌ها در دستگاه‌های اندرویدی را بیان کنیم.

پیش از آغاز رمزنگاری اندکی با این فرآیند آشنا می‌شویم. رمزنگاری، داده‌های کاربر را به گونه‌ای در هم می‌آمیزد که کشف و دسترسی به آنها امکان پذیر نباشد. تنها می‌توانید هنگام راه اندازی و با وارد کردن گذرکد صحیح که طی روند رمزنگاری تعیین کرده‌اید، به داده‌های خود دسترسی داشته باشید. پس از رمزنگاری تلفن همراه تمامی داده‌های موجود در آن شامل این فرآیند می‌شوند.

رمزنگاری
فرآیند رمزنگاری بسیار ساده و آسان است. با این وجود، پیش نیازهای خاصی را باید مد نظر داشته باشید. مهم‌ترین آنها این است که پس از رمزنگاری داده‌ها، رمزگشایی آنها به روش ساده‌ای صورت نخواهد گرفت. تنها روش برای انجام این کار پاک کردن تمامی داده‌های روی تلفن همراه و بازگرداندن تنظیمات به حالت اولیه کارخانه یا ریست فکتوری است. در حقیقت این نکته اصلی رمزنگاری است .اگر دستگاه شما در اختیار افرادی شرور و خرابکار قرار بگیرد بدون در اختیار داشتن گذرکد به داده‌های آن دسترسی نخواهند داشت و مجبور به ریست کردن آن می‌شوند. در نتیجه اگر پس از گذشت 15 دقیقه از رمزنگاری تلفن همراه خود پشیمان نمی‌شوید، این فرآیند را انجام دهید.

پیش نیاز
در گام نخست، به این نکته توجه داشته باشید که رمزنگاری فرآیندی زمان‌بر محسوب می‌شود. با توجه به میزان داده‌ها، رمزنگاری می‌تواند بین 30 دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. همچنین، پس از هر بار خاموش و روشن کردن دستگاه باید خود را برای بازی انتظار آماده کنید زیرا داده‌ها پس از وارد کردن گذرکد شروع به رمزگشایی می‌شوند. خوشبختانه این روند زمان فوق العاده کمتری نسبت به فرآیند رمزنگاری نیاز دارد.

با توجه به مدت زمان بالای فرآیند رمزنگاری باید باتری دستگاه خود را به طور کامل شارژ کرده و آماده اتصال شارژر آن به برق باشید. در نهایت به هیچ وجه نباید فرآیند رمزنگاری را دچار اختلال کنید زیرا داده‌های خود را از دست خواهید داد. برای آغاز فرآیند رمزنگاری به بخش Settings دستگاه اندرویدی خود مراجعه کنید.


پس از ورود به بخش Settings وارد بخش Security شوید. توجه داشته باشید برخی شرکت‌ها Security را در بخش دیگری قرار داده‌اند. به عنوان مثال، در رابط کاربری Sense شرکت اچ‌تی‌سی بخش Security زیر بخش Storage قرار گرفته است.


پس از ورود به بخش Security گزینه Encrypt Phone یا Encrypt Device را پیدا کنید و روی آن ضربه بزنید.


جدا از هشداری که ممکن است در یک پیش نیاز خاص مشاهده کنید، اندروید شرح مختصری درباره فرآیند رمزنگاری ارائه می‌کند. در صورتی که شارژ باتری تلفن همراه شما کامل پر بوده و دستگاه خود را به برق متصل کرده‌اید روی Encrypt Device ضربه بزنید.


در این قسمت از شما درخواست می‌شود پین کد قفل صفحه خود را تایید کنید. اگر دارای پین نیستید می‌توانید به سرعت یک پین قفل صفحه را تعیین کنید. (نکته: اگرچه به خاطر سپردن گذرکدهای طولانی‌تر دشوارتر است اما شناسایی و نفوذ به آنها نیز دشوارتر است.)


یک بار دیگر باید این مساله را تایید کنید که از ریسک‌های رمزنگاری آگاه هستید و قصد دارید دستگاه خود را رمزنگاری کنید. پس از تایید پین کد، رمزنگاری آغاز می‌شود. دستگاه ممکن است طی این فرآیند چند بار راه‌اندازی مجدد شود، در نتیجه صبور باشید.

مرجع : عصر ايران