به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۸:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۴ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۶۰۵۹۲
اعتماد در یک نگاه

شیرخدا و سقراط یونانم آرزو ست

گروه سیاسی: روزنامه اعتماد خبرهای اپیزود سوم توافق موقت و پیغام سیاسی را در صفحه نخست شماره روز شنبه برجسته کرد.
شیرخدا و سقراط یونانم آرزو ست
این روزنامه در تیتر یک به عنوان اپیزود سوم توافق موقت پرداخت و نوشت: در شرایطی که بسیاری از رسانه‌های غربی از احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات تا ٢٤ نوامبر خبر می‌دهند، زمزمه‌هایی در خصوص احتمال شکل گیری توافق موقت دیگری به گوش می‌رسد؛ توافق موقتی که به ادعای رویترز برخی مقامات غربی و ایرانی در گفت وگو با این خبرگزاری از آن سخن گفته‌اند. بر اساس این گزارش رویترز، طرفین احتمالابار دیگر توافق موقتی را امضا می‌کنند که بر اساس کاهش تحریم‌های ذکر شده در برنامه مشترک اقدام، شکل می‌گیرد و طرفین در ماه‌های پیش رو تلاش می‌کنند تا اختلافات باقی مانده را برطرف کنند. رویترز در این گزارش جنجالی خود از نسخه مشابهی مانند توافقنامه موقت ژنو سخن می‌گوید که جزییات آن بیش از آن توافقنامه خواهد بود. این توافق می‌تواند برای مبارزه با رکود اقتصادی در ایران کافی باشد و در عین حال مهلت مذاکرات بر اساس آن تمدید شود.

روزنامه اعتماد با بازتاب موضوع پیغام سیاسی، آورد: اگر تا پیش از این گزینه پیشنهادی یک وزارتخانه تا زمان گشوده شدن نامه معرفی‌اش در هیات رییسه مجلس نامشخص بود حالا درست از شب قبل از معرفی‌اش نه تنها نمایندگان از آن باخبر هستند بلکه برای دولت پیغام می‌دهند که این گزینه معرفی نشود. مناسبات مجلس با دولت یازدهم آنقدر تغییر یافته که کمی سردرگم کننده شده است. تغییرات صدای بسیاری از نمایندگان مجلس را هم درآورده است اما این بار شرایط کمی متفاوت‌تر است. چهارمین گزینه پیشنهادی وزارت علوم آنقدر به مذاق مجلسی‌ها خوش نیامده است که با جدیدترین روش‌ها به مخالفت با او برخاسته‌اند. اگر تا دیروز خبر می‌آمد که نمایندگان با گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم موافق نیستند و بیش از ٦٠ رای به او نمی‌دهند این بار خبر آمد که یک شب پیش از معرفی رسمی وزیر پیشنهادی علوم نمایندگان نه تنها از گزینه پیشنهادی با خبر بوده‌اند که با یک تماس با معاون اول دولت از آنها خواسته‌اند که دانش آشتیانی را به عنوان وزیر به مجلس معرفی نکنند: پیغامی که دولت آن را نادیده گرفت و ترجیح داد با وجود پیش بینی که از آینده وزیر مورد نظرش داشت، وزیرش را با محوریت نظر نمایندگان مجلس تغییر ندهد.

یکی که دیگر نیست، تیتر دیگر این روزنامه است. مرتضی پاشایی درگذشت. خواننده جوانی که پس از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با غول سرطان نتوانست از پس آن بر آید و دیروز صبح در سن ٣٠ سالگی بدرود حیات گفت. پاشایی که از تازه واردان عرصه موسیقی پاپ به حساب می‌آمد در مدت چهار سال توانست هواداران پروپاقرصی برای خودش دست و پا کند.

روزنامه اعتماد با مطرح کردن عنوان شیرخدا و سقراط یونانم آرزو ست به مروری بر زندگی و آثار جرج جرداق نویسنده مسیحی پرداخت. در این گزارش آثار و گفتارهایی از سیدهادی خسروشاهی، محمدمهدی جعفری، احمد مسجدجامعی، محمود دعایی و ... آمده است.

این روزنامه با انعکاس موضوع کاهش هزینه‌های درمان سرطان، آورد: در حالی که رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو هم روز چهارشنبه از تصمیمات جدید وزارت بهداشت برای اجرای طرح کاهش ٩٥ درصدی هزینه شیمی درمانی بیماران سرطانی در مراکز درمان دولتی خبر داده بود، سید حسن قاضی زاده وزیر بهداشت هم تایید کرد که اقدامات لازم برای قطعیت اجرای این طرح طی هفته جاری در حال انجام است. به گفته دیناروند، با اجرای این طرح تمام بیماران مراجعه کننده به مراکز درمان دولتی مجری طرح کاهش هزینه داروی شیمی درمانی بیماران سرطانی، فقط پنج درصد این هزینه‌ها را متقبل می‌شوند و در صورت ناتوانی از پرداخت همین رقم هم، با همکاری مددکاری بیمارستان، کل هزینه شیمی درمانی برای بیماران صفر و رایگان می‌شود. قرار است این طرح در تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی ارایه کننده خدمات شیمی درمانی که حدود ٨٠ مرکز در کشور هستند اجرا شود.