به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۳:۳۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۵ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۶۲۵۰۲
اعتماد در یک نگاه

پورنجاتی: اصلاح​طلبان به سیم آخر نمی​زنند

گروه سیاسی: روزنامه اعتماد در شماره روز شنبه خبرهای خانه تکانی در ١+٥ و شورش در نیویورک را برای صفحه نخست انتخاب کرد.
پورنجاتی: اصلاح​طلبان به سیم آخر نمی​زنند
این روزنامه در تیتر یک به عنوان خانه تکانی در ١+٥ و نوشت: مذاکرات هسته‌ای ایران با ١+٥ به مدت هفت ماه دیگر تمدید شد و در حال حاضر سایه اتفاق‌های بسیاری بر این تمدید سنگینی می‌کند. طولانی شدن مذاکراتی که گفته می‌شد در یک سال قابل حل و فصل است می‌تواند ذات دستیابی به توافق ژنو در نوامبر ٢٠١٣ را هم زیر سوال ببرد. به نظر می‌رسد تیم مذاکره کننده ایرانی باید منتظر خانه تکانی‌هایی در ترکیب سیاسی مقابل خود در چند هفته آتی باشد. گفته می‌شود تیم مذاکره کننده ایران و ١+٥ برای نخستین بار پس از تمدید برنامه موقت ژنو در ماه جاری (دسامبر) با هم دیدار خواهند داشت اما سطح و مکان این دیدار مشخص نیست. در این میان برخی گمانه زنی‌های خبری از احتمال تغییر کاترین اشتون و جایگزینی وی با نماینده جدید اتحادیه اروپا در سیاست خارجی حکایت دارند.

روزنامه اعتماد با بازتاب موضوع شورش در نیویورک، نوشت: از فرگوسن تا نیویورک دادگاه‌های آمریکایی متعهد به تبرئه پلیس‌هایی هستند که هنگام انجام ماموریت مرتکب قتل می‌شوند، به ویژه اگر مظنون یک سیاهپوست باشد. این موضوعی است که اکنون با تبرئه پلیسی دیگر در آمریکا توسط دادگاه این بار نه در فرگوسن بلکه در نیویورک بیشتر اثبات شده است. دنیل پانتالئو پلیس سفیدپوستی است که هنگام بازداشت یک مرد سیاهپوست به نام اریک گارنر و مرگ پرسش برانگیز او پس از بازداشت حضور داشته، محاکمه نخواهد شد. اما اکنون حکم دادگاه به عدم پیگرد قضایی دنیل پانتالئو خشم و نارضایتی مردم نیویورک را برانگیخته است. این در حالی است که هنوز اعتراض‌های سراسری آمریکا به دلیل حکم تبرئه دارن ویلسون پلیسی که مایکل براون ١٧ ساله سیاهپوست را کشته، پایان نیافته است. بر اساس گزارش اعتراض ها در نیویورک با واکنش پلیس آمریکا مواجه شده و تاکنون چندین نفر در جریان این اعتراض‌ها بازداشت شده‌اند. محور اعتراض‌ها مقابله با رفتارهای خشونت آمیز و خودسرانه پلیس آمریکا در برابر سیاهان است اما پلیس آمریکا معترضان را به شورش متهم می‌کند.

اصلاح طلبان به سیم آخر نمی زنند، تیتر دیگر این روزنامه است. احمد پورنجاتی فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: چند نکته مهم از آنچه در سال‌های اخیر بر فضای سیاسی جامعه حاکم بود و بخش گسترده‌تر آن همچون بختک بر سر جریان اصلاحات افتاد می‌توان آموخت. نکته مهم این است که اصلاح طلبان با این محدودیت‌ها یاد گرفتند در تله و دام برخوردهای واکنشی در زمین و میدانی که دیگران برای شان تدبیر و تعیین می‌کنند نیفتند. تلاش‌های زیادی می‌شد که به اشکال مختلف اصلاح طلبان را عصبانی کنند تا از نظر روانی دچار برانگیختگی شوند که به سیم آخر بزنند. در صورتی که از نظر اصلاح طلبان سیم آخر این است که در چارچوب نظام فعالیت‌های اصلاح طلبانه شان را ادامه بدهند. اصلاح طلبان در این دوران به نوعی خویشتنداری کنشگرانه و فعال رسیدند. نکته دوم این است که در چارچوب مقدورات و محدودیت‌ها به نوعی رویکرد واقعگرایانه و البته معطوف به افق‌های بلند دست یافتند.

روزنامه اعتماد با مطرح کردن خبر رییس کل بانک مرکزی : نوسانات ارز تکرار نمی‌شود، نوشت: در شرایطی که بازار نوسانات ارز و طلا در طی یکی دو روز گذشته با اظهارات مقامات مسوول کمی به سمت آرامش سوق یافته است، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی مرهون تلاش‌های نظام بانکی است، ابراز امیدواری کرده است که با تحقق رشد سه درصدی، نوسانات نرخ ارز دیگر تکرار نمی‌شود. وی گفته است: پیش بینی می‌شود نرخ تورم تا پایان امسال به ١٧ درصد و رشد اقتصادی به سه درصد برسد.

این روزنامه با انعکاس عنوان در پرداخت مالیات همیشه پیشقدم بوده‌ایم، آورد: معاون برنامه ریزی و توسعه اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی جهت لغو معافیت مالیاتی نهادها از جمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که طی روز چهارشنبه از سوی نمایندگان معزز مجلس مورد تصویب قرار گرفت، تاکید کرد اصلی ترین سیاست راهبردی ستاد پایبندی به قوانین و حاکمیت کامل قانون در راستای شفافیت در عملکرد این ستاد است. سید مصطفی سید هاشمی اظهار کرد: همواره اجرای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از اولویت‌های این ستاد بوده و در مورد پرداخت مالیات نیز ما همواره پیشقدم بوده‌ایم و کارنامه بسیار درخشانی داریم. وی افزود: ما هیچ فعالیتی در ستاد نداریم که همانند یک بخش خصوصی مالیات آن را پرداخت نکنیم.