به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۶۳۵۴۶
اعتماد در یک نگاه

اصلاح​طلبی درجایگاه اپوزیسیون قرارنمی‌گیرد

گروه سیاسی: روزنامه اعتماد خبرهای تحریم ها را می شکنیم و اصلاح طلبی در جایگاه اپوزیسیون قرار نمی‌گیرد را برای صفحه نخست شماره روز سه شنبه برگزید.
اصلاح​طلبی درجایگاه اپوزیسیون قرارنمی‌گیرد
این روزنامه تیتر یک را به موضوع تحریم‌ها را می‌شکنیم، اختصاص داد و نوشت: روحانی نقبی به پرونده هسته‌ای و مذاکرات ایران و غرب زد و با تاکید بر اینکه به مذاکره کنندگان هسته‌ای صد در صد اعتماد دارد، گفت: به حول و قوه الهی این تحریم را از پیش پای مردم برمی داریم؛ البته ممکن است عده‌ای خوش شان نیاید. تعداد کمی که از آب گل آلود ماهی می‌گیرند اما اکثریت قاطع مردم، فرهیختگان، جوانان، علما و دانشگاهیان و رهبر معظم انقلاب، دنبال این هستند که زنجیر غلط و ظالمانه تحریم گسسته و پاره شود و ان شاء الله این کار را خواهیم کرد. دکتر روحانی ادامه داد: دنیا چاره‌ای ندارد جز اینکه با جمهوری اسلامی ایران پای میز تعامل بنشیند، فعالیت ما شفاف، صلح آمیز، قانونی و منطقی بوده و خواهد بود.

روزنامه اعتماد با انعکاس عنوان اصلاح طلبی در جایگاه اپوزیسیون قرار نمی‌گیرد، آورد: جنس اصلاح طلبی محمدرضا عارف معاون اول دولت سید محمد خاتمی با بسیاری از اصلاح طلبان متفاوت است. او در گفت گو با اعتماد برخی رفتارهای اصلاح طلبان در ادوار گذشته را تندروی می‌داند و نگرانی‌ای هم از بابت گفتن مصادیق این تندروی‌ها ندارد. معتقد است که اصلاحات هرگز در جایگاه اپوزیسیون قرار نمی‌گیرد. می‌گوید که منظور سیدمحمد خاتمی از تعامل با حاکمیت را نمی‌داند. می‌گوید آمده است تا پل پیروزی جوانان باشد و در این میان اجازه نمی‌دهد که اصلاحات از سوی عده‌ای مدیریت سیاسی شود. البته عارف در میان این گفته‌هایش نافی این هم نمی‌شود که با برخی بزرگان اصلاحات از جمله سید محمد خاتمی رودربایستی دارد و همین است که با خنده‌ای بر لب می گوید: پا در کفش بزرگان نمی‌کنم.

عراقچی- شرمن؛ آغازگر ماراتن هسته‌ای هفت ماهه، تیتر دیگر این روزنامه است. مهره های شطرنج هسته‌ای ایران با ١+٥ روز چهارشنبه برای نخستین بار پس از امضای تمدید توافقنامه موقت در شهری که این توافقنامه در نوامبر ٢٠١٣ در آن به امضا رسید، دور هم جمع خواهند شد. مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران و امریکا از صبح روز گذشته وارد ژنو شده‌اند تا این بار هم جرقه مذاکرات ایران و ١+٥ در سطح مدیران سیاسی با دیدار 2 جانبه ایران و امریکا زده شود. علاوه بر این احتمال دیدار هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با نماینده فرانسه در گروه ١+٥ در روز سه شنبه نیز وجود دارد.

روزنامه اعتماد با مطرح کردن خبر نان، نفت و دلار، نوشت: حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس در گفت وگویی درباره نوسانات این روز های بازار در حوزه نان، نفت و ارز سخن گفت. او که از منتقدان اقتصادی دولت احمدی نژاد نیز به حساب می‌آید، با بیان اینکه موافق آزاد شدن قیمت نان است در عین حال از شیوه انجام این کار توسط دولت یازدهم انتقاد کرد و گفت که محافظه کاری این دولت موجب شده مسیری را دنبال کند که تجربه شکست خورده قبلی را به همراه خود دارد چرا که وقتی در زمان‌های متفاوت اصلاح قیمت صورت می‌گیرد موجب نارضایتی مکرر مردم می‌شود. وی در ادامه با اشاره به کاهش جهانی قیمت نفت از بررسی‌های خود برای تدوین طرحی خبر داد که بر اساس آن نفت تولیدی به مصرف داخل برسد و به ازای آن درآمدهای دیگری برای کشور ایجاد شود تا در نتیجه وابستگی به صادرات نفت به صفر برسد و طمع دشمن قطع شود. مصباحی مقدم در بخش دیگری از این گفت وگو درباره نوسان ایجاد شده در بازار ارز در هفته گذشته گفت او معتقد است شرایط بازار ارز به سال ٩٠ برنمی‌گردد.

این روزنامه با بازتاب موضوع قاعده بازی را بلد نیستیم، آورد: حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در شرایط بومی وقتی مسایل کشور را بررسی و آسیب شناسی می‌کنیم، می‌بینیم نوعا روی موج حرکت کردیم، اما نمی‌شود کشور را موجی اداره کرد. یک دفعه یک موج می‌آید و یک گروه وارد قدرت می‌شود و گروه دیگری می‌آید؛ حال اینکه در کشور ما غیر از این موضوع، ابزار نداریم و قاعده بازی را نیز نداریم. قاعده‌ای که در کشورها بر اساس معیارهای مختلف انجام می‌شود. در کشوری اگر گروهی بر سر کار آید و گروه دیگری از مسند قدرت کنار رود، حداکثر وزیر و معاونان تغییر می‌کند و دیگر مسوولان و کارشناسان از رده وزرا به پایین تغییر نمی‌کنند، اما در کشور ما به دلیل اینکه قاعده بازی را بلد نیستیم اگر گروهی سر کار آید حتی تا فراش مدرسه را نیز عوض می‌کنند و به دنبال آن گروه دیگری که سر کار می‌آید همین رویه را دنبال می‌کند.