به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۶۷۰۱۴

رییس انجمن عکاسان:​ ما مجرم نیستیم!

گروه فرهنگ و هنر: رییس انجمن عکاسان ایران در اختتامیه‌ی سومین دوره‌ی همایش «10 روز با عکاسان» بر این نکته تأکید کرد که عکاسان و مستندنگاران مجرم نیستند و می‌خواهند از حذف شدن بخشی از حافظه‌ی تاریخی کشور جلوگیری کنند.
رییس انجمن عکاسان:​ ما مجرم نیستیم!
اختتامیه‌ سومین دوره همایش «10 روز با عکاسان» با حضور علاقه‌مندان و عکاسان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. علی مرادخانی (معاون امور هنری وزیر ارشاد)، مجید ملانوروزی (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و رییس موزه هنرهای معاصر)، محمد فرنود، فرزاد هاشمی، اسماعیل عباسی، اسماعیل شاهرودی، محمد صیاد، سیف‌الله صمدیان، شهاب‌الدین عادل، ساعد نیک‌ذات، مسعود زنده‌روح‌کرمانی، کاووس صادق‌لو، علی قلم‌سیاه، مسعود فروتن، اکبر عالمی، عباس میرهاشمی و ... از مهمانان حاضر در این مراسم بودند.

در ابتدای مراسم، ابراهیم صافی - دبیر سومین همایش «10 روز با عکاسان» - با ارائه‌ی آماری از این دوره، گفت: در این 10 روز، 256 اثر از 91 عکاس در هفت گالری خانه هنرمندان به‌نمایش گذاشته شد. 14 ساعت کارگاه تخصصی با حضور 356 نفر و 17 سخنرانی و نشست با حضور بیش از 2000 نفر برگزار شد. در یک نظرسنجی که از حاضران در این نشست‌ها گرفته شد، 74 درصد از این دوره، رضایت کامل داشتند. خوشحالم که بالاخره این اتفاق افتاد و ما مهمان دوستداران عکاسی بودیم. در ادامه به اسماعیل عباسی، شهاب‌الدین عادل و محمد خدادادی مترجم‌زاده که اعضای شورای علمی سومین همایش «10 روز با عکاسان» را تشکیل می‌دادند، لوح تقدیر اهدا شد.

آقای مرادخانی، چه عجب از این طرف‌ها!
سپس سیف‌الله صمدیان پشت تریبون قرار گرفت و به حضور علی مرادخانی در مراسم اشاره کرد و به شوخی گفت: آقای مرادخانی! چه عجب از این طرف‌ها! این شوخی من کنایه‌ای است به حمایت شما از عکاسان که امیدوارم در آینده صورت بگیرد. او ادامه داد: این اولین‌بار بود که خانواده در قالب یک گروه هنری برای من معنی شد. خانواده‌ی خوب یعنی خانواده‌ای که همه زیر و بم‌ها، حس‌ها، توانایی‌ها و قدرت‌های اعضای خود را تشخیص دهد و در مراوده با اجتماع به‌نحو احسن رفتار کند. به اعتقاد من، با برگزاری این همایش، خانواده عکاسان ایران برای اولین‌بار شکل گرفت و زیر یک نام جمع شد. برگزاری دو دوره قبل، تلاشی بود که این خانواده از هم نپاشد و امسال با گرفتن پروانه اصلی با یک خانواده بزرگ عکاسی طرف هستیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ما در هر خانه، یکی - دو عکاس موبایل به‌دست داریم. هیچ انجمنی با این حسن و خطر مواجه نیست. انجمن‌های دیگر یک اسم برای تمام اعضا دارند، اما «عکاسی» شش - هفت شاخه را باید حمایت کند. طبیعتا برای دولت‌مردانی که با شعار امید و تدبیر به میدان آمده‌اند مسأله جدی‌تر خواهد بود، بویژه مسوولان امنیتی که باید به خطر حذف واقعیت‌های اجتماعی و این‌که نمی‌شود عکاسی کرد، توجه کنند. بخشی از این موضوع در ورک‌شاپ‌ها و نشست‌ها باز شد و امیدوارم جلوی عکاسی اجتماعی گرفته نشود و از بین نرود. صمدیان سپس متن بیانیه‌ی سومین همایش «10 روز با عکاسان» را خواند. پیانونوازی محسن کوهستانی برای حاضران بخش دیگر این مراسم بود.

مسوولان دولتی انگیزه و دغدغه انجمن‌ها را ندارند
سپس علی مرادخانی - معاون هنری وزیر ارشاد - گفت: خوشحالم که می‌بینم نگاه خوبی به این اتفاق خیلی مبارک در حال شکل گرفتن است و امیدوارم به همین صورت ادامه پیدا کند. همه‌ی این مباحثی که مطرح شد، بخصوص در رابطه با سند چشم‌انداز، به یک دبیرخانه‌ی دائمی نیاز دارد که پیگیری کند. معمولا وقتی یک رویداد هنری تمام می‌شود، همه خیال‌شان راحت است که رفت تا سال بعد، اما تا چشم بر هم می‌زنند سال بعد می‌رسد. بنابراین اگر می‌خواهیم در این حوزه کار اساسی انجام دهیم، دبیرخانه‌ی دائمی از ملزومات اصلی است.

او ااظهار کرد: خوشحالم که از طرف انجمن برای حضور در این مراسم دعوت شدم. آن‌ها خودشان همه زحمات را کشیده بودند و ما هم به‌عنوان حامی، اگر کاری لازم باشد انجام می‌دهیم. معمولا وقتی قرار است برگزاری این رویدادها به انجمن‌ها واگذار شود، مقاومت‌هایی وجود دارد، اما یکی از شعارهای مهم دولت همین تفویض اختیار به انجمن‌هاست. هرچه دولت بزرگ‌تر باشد چابکی‌اش کمتر می‌شود و افرادی که مسوولیت‌ها را برعهده دارند، انگیزه و دغدغه‌ی انجمن‌ها را ندارند.

مرادخانی همچنین گفت: مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید این مباحث را پیگیری کند که در یک سال و چند ماه گذشته، همه‌ی تلاش‌اش را کرده است که برگزاری این‌گونه برنامه‌ها و حتی جشنواره‌های در سطح ملی را به انجمن‌ها واگذار کند. هرقدر به سمت خرد جمعی و مشارکت عمومی برویم، کارها پربارتر و بهتر پیش می‌روند و روح متعالی‌تری در آن‌ها متجلی می‌شود.

معاون هنری وزیر ارشاد به اهمیت مقوله‌ی عکس اشاره کرد و افزود: عکس، مقوله‌ی گسترده‌ای است. واقعیت‌ها را در یک لحظه تثبیت کردن و هزاران حرف را در یک کادر گفتن، هنر بزرگی است و نسبت به کارهای توصیفی که در زمان طولانی‌تری انجام می‌شوند، جلوتر است. باید به شاخه‌های مختلف این هنر توجه شود.

او در بخش دیگری از سخنانش به لزوم توجه به واقعیت‌های اجتماعی اشاره و اظهار کرد: اگر هنرمند نتواند این واقعیت‌ها را نشان دهد و غفلت عمومی در اجتماعی به‌وجود آید، اتفاق خوبی نیست. بنابراین باید از این هنر حمایت شود و تا می‌توانیم عکس را به سمت هنر و آرت نزدیک‌تر کنیم تا تجلی معنایی‌اش بیشتر شود. این کارها هم از عهده‌ی انجمن‌ها برمی‌آید. دولت وظیفه دارد کار بسترسازی، حمایت و فراهم کردن امکانات را انجام دهد.

در ادامه‌ی این مراسم، به سعید دستوری، شهرام جعفری، محمد کرور، سیمون آیوازیان، صادق میری، کیارنگ علایی، محمد غفوری و علی فاطمی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی برتر، لوح‌های سپاس اهدا شد. اسماعیل عباسی - دبیر سیزدهمین دوسالانه عکس ایران - سخنران بعدی بود که با اعلام خبر برگزاری دوسالانه‌ی عکس در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران، اظهار کرد: این دوسالانه پنجم بهمن‌ماه کار خود را آغاز می‌کند. در کنار این رویداد هنری، نشست‌های تخصصی هم برگزار خواهد شد. اهدای لوح سپاس به برگزارکنندگان پانل تخصصی و حامیان سومین دوره «10روز با عکاسان» بخش بعدی این مراسم بود.

ما مجرم نیستیم!
مسعود زنده‌روح‌کرمانی - رییس انجمن عکاسان ایران - نیز در این مراسم با بیان این‌که برگزاری سومین دوره «10 روز با عکاسان» هم لذت داشت و هم اذیت، گفت: هرچند برای برگزاری برنامه‌ها اذیت شدیم، اما شیرینی‌اش بیشتر بود. ما هنوز روی پله‌های اول هستیم و باید نگاه‌مان به افق‌های دورتر باشد. او ادامه داد: 10 روز را با هم زندگی کردیم، هرچند 20 روز قبلش را نخوابیده بودیم، با این حال اتفاق خوبی بود. اگرچه ما هنوز روی پله‌های اول ایستاده‌ایم و باید به افق‌های دورتر نگاه کنیم. ما با در کنار هم قرار گرفتن، به این باور رسیده‌ایم که می‌توانیم درد هم را بفهمیم.

زنده‌روح‌کرمانی همچنین اظهار کرد: متأسفانه در نشستی که از نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و نیروی انتظامی دعوت کرده بودیم، کسی از مسوولان نیامد که حرف دل عکاس‌ها را بشنود و بفهمد ما چقدر سخت عکس می‌گیریم. وقتی ما برای کار مجوز داریم، باید عکاسی‌مان سندیت داشته باشد، اما وقتی عکس نگیریم، عکس را کشف می‌کنیم و شب‌ها در اینترنت، عکس‌ها را به‌هم می‌چسبانیم و عکس جدیدی به‌دست می‌آوریم.

رییس انجمن عکاسان ایران در بخش دیگری از سخنانش به شرایط سخت عکاسی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: از 20 سال پیش تهران، عکس‌های بیشتری وجود دارد تا شش‌ماه پیش! وقتی پلیس ما را متهم کند، حتی کارمند شهرداری هم به خود حق می‌دهد که با ما مثل یک مجرم رفتار کند و رفتارهایی در جامعه ببینیم که فراتر از قانون هستند. ما مجرم نیستیم و می‌خواهیم مستندنگاری کنیم. اگر این رفتارها ادامه پیدا کند، بخشی از حافظه‌ی این مملکت حذف خواهد شد.

بریدن کیک آغاز چهارمین دوره‌ی «10 روز با عکاسان» (که 15 دی‌ماه سال آینده برگزار می‌شود) با حضور علی مرادخانی، مجید ملانوروزی، علی قلم‌سیاه و اکبر عالمی و گرفتن عکس یادگاری در حیاط خانه‌ی هنرمندان آخرین بخش این مراسم بود.
مرجع : ايسنا