به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۹ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب : ۶۹۰۰۵
اگر خیال را هم از خود بگیریم ادامه حیات امکان ندارد

تبريزي: امیدوارم مردم این فیلم را درک کنند

گروه فرهنگ و هنر: کارگردان فیلم طعم شیرین خیال تاکید کرد: مهم‌ترین مخاطب «طعم شیرین خیال» مردم عادی و کوچه، بازار هستند.
تبريزي: امیدوارم مردم این فیلم را درک کنند
کمال تبریزی پس از پایان نمایش جدیدترین ساخته‌اش که به محیط زیست مربوط می‌شود،بیان کرد: شاید خیلی از آدم‌هایی که نسبت به محیط زیست اطلاعات دارند و مسائل مربوط به آن را رعایت می‌کنند، موضوعات مطرح شده در فیلم را بدانند اما مهم قاطبه مردم است که «طعم شیرین خیال» را درک کنند و این احساس را داشته باشند که با آینده خطرناکی روبرو هستند. او در نشست پرسش و پاسخ فیلم‌اش که با اهالی رسانه سخن می‌گفت درباره شعارزدگی در این فیلم گفت: از زمان نوشتن فیلمنامه و بعد در طول ساخت فیلم فکر می‌کردم حرفی را می‌زنیم که همه یا اغلب گوش‌ها برای شنیدن ‌آن بسته است و ما مجبور بودیم فریاد بزنیم و شعار بدهیم تا آنهایی که خواب هستند یا خود را به خواب زده‌اند بیدار شوند و به موضوع فکر کنند.

تبریزی خاطرنشان کرد: اگر جایی احساس می‌شود که فیلم شعار می‌دهد، خودم هم این احساس را داشتم اما ابایی از آن وجود نداشت. وی درباره چگونگی طرح مسائل و مشکلات مربوط به محیط زیست در این فیلم گفت: «طعم شیرین خیال» را می‌شد، پیچیده‌تر و عمیق‌تر کرد. اما شاید همین موضوع باعث می‌شد برخی از مسائل گنگ شود در حالی که من قصد داشتم فیلم را برای مخاطب عام و همه مردم کوچه و بازار بسازم تا تاثیری روی زندگی روزمره آنها داشته باشد.

کمال تبریزی در پاسخ به اینکه چطور در شرایط فعلی و با وجود ذهن خاکستری مردم چنین فیلم امیدوارانه‌ای ساخته است؟ بیان کرد: آنچه در فیلم به آن تاکید می‌شود ولی شاید توجه شما را جلب نکرده، این است که متاسفانه در کشورمان مسائل خوب را فقط در خیال می‌توانیم، ببینیم به همین دلیل باید دست به دست هم بدهیم تا این خیال‌ها را به واقعیت تبدیل کنیم. او ادامه داد: من هم موافقم که ما شرایط خوبی نداریم اما اگر این خیال را هم از خودمان بگیریم، هیچگونه ادامه حیاتی نخواهیم داشت.

کارگردان «طعم شیرین خیال» اضافه کرد: آنچه در این فیلم می‌بینید، واقعیت نیست بلکه خیال است و کشورهای جهان سوم باید تصور کنند که چه آرمان‌ها و خیال‌هایی می‌توانند داشته باشند و آن را چگونه می‌توان به واقعیت تبدیل کرد. او با اشاره به اینکه فیلم خود را در چند سینمای مردمی تماشا کرده و واکنشی که براساس آرای گرفته شده دیده است‌، امیدوارانه بوده گفت: در آن سینماها معلوم بود که مردم در عین که با مسائل و مشکلات زیادی درگیر هستند اما مسائل مطرح شده در فیلم برایشان بی‌اهمیت نیست چرا که آنها حتی در دعاهای خود سلامتی و روان سالم را پیش از هرچیز دیگری می‌خواهند.

تبریزی با اشاره به اینکه متاسفانه در جنگل‌ها‌،‌کنار دریا‌ ‌، کوهستان‌ها و حتی در سطح شهر شاهد صحنه‌های خوبی نیستیم‌، خاطره‌ای از سفر خود به ژاپن را به همراه کیومرث پوراحمد یادآوری کرد که در تمام مدت نه آشغالی در خیابان‌ها دیدند و نه حتی سطل آشغالی. این کارگردان سینما همچنین خاطرنشان کرد: از مدت‌ها پیش مساله محیط زیست را با یکسری از دوستان فیلمساز خود مطرح کرده و در تلاش هستیم تا انجمنی را در ارتباط با این موضوع و مشکلات آن راه‌اندازی کنیم تا به این ترتیب مردم را نسبت به آینده‌ای که در انتظار همه است، آگاه کنند.

وی با اشاره به اینکه وقتی طرح این فیلم براساس آقای حسین‌نژاد(تهیه کننده) مطرح و از من برای ساخت فیلم دعوت شد‌، گفت: آن موقع پس از خواندن طرح اولیه موضوع را برای ساخت خوب دانستم به خصوص به خاطر ضرورتش، البته شاید برخی فکر کنند این مساله ضرورتی ندارد اما مهم است چون همه به آن دست به گریبانند. کمال تبریزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش هم درباره انتخاب بازیگران این فیلم که با بازی شهاب حسینی و نازنین بیاتی‌ و نادر فلاح همراه بود گفت: اگر امکانش بود می‌خواستم همه بازیگران را از استان کرمان انتخاب کنم، آن هم به خاطر موضوع و محیطی که در آن کار می‌کردیم اما نشد و براساس نیاز به استفاده از بازیگران حرفه‌ای رسیدیم که البته برای لهجه آقای نادر فلاح به دادمان رسید و کمک خوبی را به ما کرد.

او با تاکید بر اینکه ترکیب خوبی از بازیگران در این فیلم حضور داشتند خاطر نشان کرد: در هر کاری تلاش می‌کنم با جوان‌ترها بیشتر کار کنم که در این فیلم هم عواملی از جمله آهنگساز‌، طراح صحنه و لباس‌ از جوانان بودند. او با اشاره به محل فیلمبرداری «طعم شیرین خیال» که در کرمان بود گفت: کرمان بهترین نقطه ایران برای استحصال انرژی‌های نو است و بیشتر بادهای موسمی در آنجا می‌وزد، اگر دولت می‌توانست روی استان کرمان سرمایه‌گذاری کند مقدار انرژی که می‌توانست به دست بیاورد شامل یک سوم کل انرژی مورد نیاز کل کشور می‌شد.

محمدعلی حسین‌نژاد تهیه کننده این فیلم هم درباره ساخت «طعم شیرین خیال» گفت: حدود 10 سال قبل با خانواده‌ای روبرو شدم که یک دختر و سه پسر داشتند، اما پدر خانواده به دلیل اینکه دخترش را خیلی دوست داشت تمام خواستگاران خود را به دلایل مختلف رد می‌کرد چون معتقد بود کسی ارزش او را ندارد. او ادامه داد: آن زمان به نظرم رسید این موضوع قابلیت تبدیل شدن به فیلم سینمایی را دارد اما شرایط آن فراهم نشد تا اینکه در حاشیه جشنواره تورنتو این مساله مطرح شد که چرا سینما با قدرتی که دارد به مسائل بحرانی دنیا از جمله محیط زیست‌، انرژی ‌، خشونت کمتر توجه می‌کند به همین دلیل تصمیم گرفتم آن قصه قدیمی را با موضوع محیط زیست کار کنم.

وی در پاسخ به اینکه فیلم به صورت سطحی مسائل مربوط به محیط زیست را مطرح می‌کند؟ گفت: ما نمی‌خواستیم اطلاعات سنگینی بدهیم بلکه فقط می‌خواستیم مخاطب به موضوع حساس شوند که اگر برنامه یا مقاله‌ای درباره این موضوع دیدند به آن توجه کنند. نازنین بیاتی بازیگر این فیلم هم درباره اینکه در نقش‌های مثبت کلیشه شده و آیا تمایلی به حضو در نقش منفی هم دارد یا خیر؟ بیان کرد: سعی کردم در نقشی کلیشه نشوم و به نظرم این نقش هم کلیشه نبود اما دوست دارم در نقش‌های دیگری هم خودم را محک بزنم.

در نشست فیلم «طعم شیرین خیال» برخی عوامل این اثر سینمایی از جمله علی تبریزی‌(فیلمبردار)، آسیه سلطانی(بازیگر)، سخاوت‌دوست(آهنگساز) و فرهاد یوسفی حضور داشتند. همچنین نمایش فیلم «طعم شیرین خیال» کمال تبریزی در برج میلاد با اعلام موارد سانسور شده فیلم در طول پخش فیلم توسط این کارگردان همراه بود. پیش از آغاز این فیلم، کمال تبریزی که به همراه محمدعلی حسین‌نژاد - تهیه‌کننده این فیلم - بر روی سن حاضر شده بود،‌ با انتقاد از ممیزی‌های اعمال شده بر فیلمش گفت: پیش از این فیلم‌ها در جشنواره ممیزی نمی‌شد‌، اما گویا امسال وضعیت تغییر کرده است. به طوری که علی‌رغم میل من با اصراری که شد،‌ مجبور به حذف دو جمله از فیلم شدم.

وی با اشاره به این صحنه‌ها اظهار کرد: در صحنه‌ای دانشجو از استادش درباره انرژی هسته‌ای می‌پرسد که به من گفتند باید تغییر کند و به جای آن انرژی شیمیایی گذاشتم و در صحنه دیگر یکی از شخصیت‌های فیلم در مورد یک فرد زندانی صحبت می‌کند که در جواب می‌شنویم ما اصلا زندانی سیاسی نداریم.

این کارگردان در پایان سخنانش اظهار کرد: در طول نمایش فیلم این دو مورد را اشاره خواهم کرد. هنگام پخش فیلم هنگام رسیدن به این صحنه‌ها تبریزی که در ردیف‌های بالایی سالن نشسته بود‌، این دو مورد ممیزی شده را با صدای بلند اصلاح کرد که با تشویق حاضران همراه شد.
مرجع : ایسنا