به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب : ۷۰۶۷۱
بیش از 60 درصد ورودی‌ دانشگاه‌ها دختران هستند

تشکیل وزارت زنان به بررسی بیشتر نیاز دارد

گروه جامعه: معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، وضعیت زن ایرانی را در برخی عرصه‌ها "مثال‌زدنی" توصیف کرد و لزوم تلاش بیشتر برای معرفی الگوی اسلامی-ایرانی زن به جهان را مورد تاکید قرار داد.
تشکیل وزارت زنان به بررسی بیشتر نیاز دارد
شهین‌دخت مولارودی درباره جایگاه زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و راهی که انقلاب، پیش روی زن ایرانی گشود، مشخص شد که راه سومی هست، یک الگوی سومی ارائه شده، که ما مولفه ها و مختصات آن را در بیانات و عملکرد رهبری انقلاب و امام راحل (ره) می بینیم. این الگو بدین شکل بود که یک راه به دور از افراط و تفریط و به دور از تحجر و ابتذال را به زن ایرانی نشان می داد، یعنی یک راه میانه و معتدل بود. متناسب با این الگو باید در این 36 سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، حتما برنامه ریزی های لازم را انجام می دادیم تا هویت زن مسلمان که با انقلاب احیا شد، تثبیت شود و به عنوان یک الگو و نمونه به جهانیان عرضه می شد. البته هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب ما راه زیادی در پیش داریم هنوز باید سیاستها و برنامه های بیشتری پیگیری کنیم تا زن ایرانی و در کل زن مسلمان بتواند به آن جایگاه شایسته و بایسته خود هم در خانواده و هم در جامعه برسد.

وضعیت زن ایرانی در برخی عرصه‌ها مثال‌زدنی است
مولارودی که مهمان برنامه "من طهران" شبکه العالم بود، در ادامه تصریح کرد: میزان پیشرفت زنان در حوزه های مختلف به یک اندازه نیست. در برخی عرصه ها وضعیت زنان ایرانی بسیار مثال زدنی است مانند سطح تحصیلات و ورود به دانشگاه ها و عضویت در هیات علمی و همچنین از لحاظ بهداشت و امید به زندگی. شاخص امید به زندگی در میان خانم ها خیلی بیشتر از اقایان است. الان در دولت تدبیر و امید طرح تحول نظام سلامت است که بخش اعظم مخاطبان آن خانم ها و خانواده ها هستند.

به گفته وی، مشارکت اجتماعی زنان و فعالیت در سازمان ها و تشکل ها و احزاب چشمگیر است و زنان حتی در رشته حقوق، وکالت و فعالیتهای مربوط به حوزه دادگستری و پزشکی و طب، فعال هستند و بخش قابل توجهی از شاغلان این عرصه ها را خانم ها تشکیل می دهند، اما مساله دیگری که اهمیت دارد، بحث توانمندی اقتصادی زنان، نرخ مشارکت اقتصادی زنان است که از نظر درآمد اقتصادی هنوز جای توجه دارد و همچنین توانمندی سیاسی زنان و حضور زنان در مناصب تصمیم گیری و قدرت باید تقویت شود.

بیش از 60 درصد ورودی‌ دانشگاه‌ها دختران هستند
معاون رئیس جمهور در امور زنان، درباره آمار حضور زنان در بخش آموزش، دانشگاه ها، پزشکی و... گفت: بیشترین کادر آموزش و پرورش از لحاظ آموزگار و معلم را خانم ها تشکیل می دهند. در دانشگاه ها نیز بیش از 60 درصد ورودی های ما را دختران تشکیل می دهند و فارغ التحصیلان هم به همین ترتیب. یعنی این دو با همدیگر تناسب دارند. اگر این آمار را با سال 55 مقایسه کنیم آماری که در اختیار دارم نشان می دهد که آن زمان یک سوم ورودی ها را دختران تشکیل می دادند که جهش بزرگی ایجاد شده است. اما در مقابل، وقتی به تحصیلات تکمیلی مراجعه می کنیم، می بینیم که در دوره دکترای تخصصی هنوز تناسب ورودی های دانشگاه را نداریم و باید با توجه به واقعیت های جامعه برنامه ریزی درستی انجام دهیم همچنین عضو هیات علمی متناسب با ظرفیت ها و توانمندیهایی که وجود دارد ما نتوانستیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

مولارودی افزود: زنان بیشترین نرخ اشتغال را در خدمات دارند. پس از آن کشاورزی و صنعت قرار دارد که در این زمینه نیز ما نیاز به برنامه ریزی داریم تا از این توان عظیم که در نتیجه دانش آموختگی در میان دختران بوجود آمده استفاده کنیم. البته در بحث اشتغال می بینیم که 12.6 شاغلین را زنان تشکیل می دهند که این هم متناسب با واقعیتهای موجود جامعه نیست، البته این مشکل به عوامل زیادی بستگی دارد و امیدواریم که بخش اعظم این مشکلات به مرور حل شود.

تشکیل وزارت زنان به بررسی بیشتر نیاز دارد
مولاوردی درپاسخ به سوالی پیرامون وعده های رییس جمهور درباره بالا بردن جایگاه زنان و تصدی پستهای کلیدی و نیز تاسیس وزارتخانه امور زنان گفت: زمانی آقای دکتر روحانی ریاست جمهوری را به دست گرفت که یکی دو ماه از ارتقای سطح تشکیلات زنان می گذشت، یعنی در ماه های پایانی دولت دهم با تصمیمی که دولت دهم اتخاذ کرده بود، مرکز امور زنان و خانواده به معاونت امور زنان و خانواده ارتقا یافت. البته ما هنوز تا وزارتخانه شدن، تشکیلات دیگری هم لازم داریم یعنی ما هنوز در سطح سازمان هم نیستیم. بدین معنا که ابتدا باید معاونت زنان به "سازمان" تبدیل شود، یعنی معاون رییس جمهور و سازمان امور زنان و خانواده تشکیل شود و در صورتی که جوابگو نباشد ما سراغ وزارتخانه زنان برویم که به نظر می رسد به یک بررسی کارشناسی شرایط نیاز دارد تا ببینیم آیا واقعا تنها راه حل ما همین است، راه حل ما ساختارزایی است، یا اینکه مشکل جای دیگراست.

افزایش حضور زنان در مناصب کلیدی
به گفته مولارودی، اتفاقی که در این دوره افتاده، استفاده از زنان به عنوان فرماندار بود، ما به ویژه در استان هایی که مرزی و حساس هستند این اعتماد به شایستگی زنان صورت گرفت، ما اکنون در بهیاری ها از زنان بسیار استفاده می کنیم، 74 درصد رشد داشتیم، شهردار زن داریم، در شوراهای شهر و روستا و در انتخابات به شایستگی زنان اعتماد شده است، به ویژه در روستاها بیشترین رای را خیلی جاها خانم ها آوردند و به عنوان رییس شورا مطرح هستند. در کابینه 3 تن از معاونان رئیس جمهور، خانم هستند؛ معاون حقوقی، معاون امور زنان و خانواده و معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست که خانم ابتکار دومین دوره است که عضو کابینه می باشد، در دولت قبل نیز وزیر زن داشتیم که خانم وحید دستجردی وزیر بهداشت بود، همچنین معاون علمی فناوری رییس جمهور و معاون حقوقی و معاون امور زنان هم زن بودند.

پویایی فقه شیعه در خدمت قوانین مربوط به خانواده
معاون رئیس جمهور ادامه داد: قوانین جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر فقه شیعه است که بر قول مشهور علما تکیه دارد، اما ظرفیتی در فقه شیعه داریم که به قول ما و تاکیدی که امام راحل (ره) داشتند، بحث پویایی فقه شیعه است که مقتضیات زمان و مکان را می توانیم دخالت دهیم، وقتی موضوع عوض می شود در واقع حکم باید تغییر یابد، در همین چارچوب امام اعتقاد دارند که فقه ما جواهری اما اجتهاد ما پویاست، به همین دلیل می توانیم وقتی جامعه به این نتیجه رسید که احکام و قوانین پاسخگوی نیازهای زمان نباشد، راه حل دارد و می تواند انطباق لازم را با واقعیت های جامعه داشته باشد، بر همین منوال است که در سند چشم انداز 20 ساله نظام، یکی از سیاست ها، استیفای حقوق قانونی و شرعی زنان در تمام زمینه ها با توجه به نقش سازنده آن‌هاست که در سند چشم انداز قید شده است، که قطعا تمام برنامه ریزی ها باید ما را به سمت این هدف در ایران سال 1404سوق دهد.

وی ادامه داد: قانون اساسی ما هم به برابری حقوق مرد و زن در برابر قانون نه فقط برابری حقوق زن و مرد تاکید دارد که البته باید با رعایت موازین اسلامی باشد، که البته برداشت هایی داریم، مثلا در بحث ارث، البته ارث دختر و پسر نص صریح قرآن کردیم را داریم، هر چند که برخی از کشورهای اسلامی توانستند برای این مساله راه حل پیدا کنند، در عین حفظ همین نص صریح، یک سری فروضی را در نظر گرفتند، از جمله در کشور مصر هم حرمت قرآن و اصول اسلامی حفظ شده و هم واقعیت های جامعه لحاظ شده است. اما درباره ارث زن از شوهر یا میراث زوجه از زوج می بینیم که با فتوایی که از مقام معظم رهبری گرفته شد اصلاح قانون را داشتیم، قبلا زنان از زمین ارث نمی بردند، الان با اصلاحاتی که انجام دادیم از قیمت زمین و ابنیه و اشجار ارث می برند و تا حدودی این ارث که زوجه از زوج می برد، تعدیل شد، سایر موارد نیز به همین ترتیب. مثلا دیه مسلمان با دیه غیرمسلمان یکی شده است، در زمینه دیه حوادث می بینیم زن با مرد برابر شده است، اما به طور کلی هنوز برابری را در قوانین مان در زمینه دیه نداریم، تمام این ها در دستور کار است و اگر ضرورت ایجاب کند، مشکلی برای تجدید نظر و بازنگری وجود ندارد.

دستاوردهای سفر به واتیکان و دیدار با پاپ
معاون رئیس جمهور در امور زنان، سپس درباره سفرش به واتیکان و دیدار با پاپ فرانسیس اول، اظهار داشت: این سفر به دعوت شورای پاپی امور خانواده، صورت گرفت. این شورا، یکی از شوراهای چندگانه ای است که پس از روی کار آمدن پاپ فرانسیس شکل گرفته اند. هدف از این سفر، بحث و گفت وگو درباره چالش های مشترک دو طرف در خصوص حوزه خانواده بود.

وی افزود: ما هیاتی از صاحبنظران فقه و حقوق و جامعه شناسی را با خود همراه کرده بودیم که طی جلسات چند ساعته با اعضای هیات پاپی شورای امور خانواده گفت وگوهایی پیرامون موضوعات مربوط به خانواده گفت وگو کردیم. علاوه بر آن، دیدار مهمی با پاپ فرانسیس داشتیم که با توجه به موضوعات مطرح شده در این دیدار، اعم از مسائل منطقه، مسائل دوجانبه و مسائل بین المللی و همین طور خانواده و چالش های آن که هدفِ این سفر بود، این دیدار از اهمیت فراوانی برخوردار بود. جناب پاپ، درباره مسائل ایران، دیدگاه های مثبتی دارد و قائل به ضرورت حل مساله هسته ای ایران از طریق ادامه مذاکرات تا دستیابی به توافق نهایی با حفظ منافع طرفین است. یکی دیگر از دیدگاه های مثبت پاپ، اعتقاد به ضرورت حل بحران سوریه و عراق، از راه های مسالمت آمیز است.

مولاوردی تاکید کرد: ما درباره سایر چالش ها و مسائلی که جهان اسلام و منطقه را تهدید می کند و صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کند، نیز گفت وگو کردیم. نهایتا درباره خانواده و وضعیت آن گفت وگو و راهکارهای کمک به تقویت نهاد خانواده در جهان را بررسی کردیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان، مخالفت با خشونت و افراطی گری، به ویژه خشونت هایی که در حال حاضر در سایه دین در جریان است را از محورهای مهم مذاکرات شمرد و گفت: این مساله، بارها هم از طرف جمهوری اسلامی ایران و هم از طرف پاپ و واتیکان محکوم شده است.

وی افزود: بخشی از قربانیان این خشونت ها مسیحیان و پیروان سایر ادیان ابراهیمی هستند که جمهوری اسلامی ایران و علمای ما بارها این مساله را محکوم کرده اند و من در گفت وگوهایی که داشتیم، این موضوع را هم متذکر شدم.

وضعیت اقلیت‌های دینی در ایران

معاون رئیس جمهور در امور زنان در ادامه درباره وضع مسیحیان در ایران نیز گفت: با توجه به اطلاعاتی که داشتم، به ویژه در دیداری که با نخست وزیر واتیکان و بعد از دیدار با پاپ انجام شد، به اقداماتی که معاونت زنان و خانواده اشاره کردم. ما در این معاونت، کارگروهِ اقلیت های دینی و اقوام را راه اندازی کردیم تا بتوانیم با شهروندان مسیحی ارتباط داشته باشیم و مسائل و مشکلات و تحقق مطالبات آن ها را پیگیری کنیم. یکی دیگر از مسائلی که به آن اشاره کردم، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت های دینی و اقوام بود که برنامه های رئیس جمهوری را در این زمینه، پیگیری می کند. همچنین به حضور نمایندگان دینی در مجلس اشاره کردم. این نکات، بسیار مورد توجه قرار گرفت و من افسوس خوردم که چرا یکی از خانم های مسیحی ایرانی را با خودم نبرده بودم و به امید خدا در سفرهای آتی این مساله را در دستور کار قرار خواهم داد.
مرجع : ایسکانیوز