به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۳ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۷۴۲۸۲
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد:

ضرورت بازتعریف نقش‌های چندگانه زنان

گروه جامعه: معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: جامعه توسعه یافته و متعادل جامعه‌ای است که زن و مرد به رغم تفاوت‌هایی که دارند در مدیریت جوامع خود نقش و مسئولیت دارند و به همان نسبت نیز از حقوق عادلانه‌ای برخوردار می‌شوند. بنابراین بازتعریف نقش‌های چندگانه زنان و نقش‌های هر یک از زن و مرد در خانه و جامعه و ایجاد تعادل و توازن در ایفای نقش‌ها ضروری است.
ضرورت بازتعریف نقش‌های چندگانه زنان
شهیندخت مولاوردی در همایش بزرگداشت مقام بانو خدیجه ثقفی همسر حضرت امام (ره) که در سالن اجلاس سران با حضور رییس جمهور و جمعی از مقامات لشگری و کشوری برگزار شد، افزود: بازتعریف نقش‌های چندگانه زنان باعث می‌شود که با بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در توانمندسازی زنان و دختران راه را بر هرگونه سرخوردگی و یأس آنان بسته و زمینه را برای مشارکت و نقش‌آفرینی بیش از پیش آنان فراهم کنیم.وی ادامه داد: همچنین در این شرایط می‌توانیم جامعه را از توان و ظرفیت نیمی از سرمایه انسانی خود محروم نکنیم و درعمل، حقانیت و مفید فایده بودن دیدگاه دوری از هرگونه افراط و تفریط را به نمایش بگذاریم.

مولاوردی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در تحلیل ریشه‌ها و مبانی انقلاب اسلامی و آسیب‌شناسی آن باید مجموعه علل و عوامل را مدنظر قرار داد. به نظر می‌رسد در 36 سالگی انقلاب اسلامی وقت آن فرا رسیده است تا افزون بر یادآوری علل و رموز آشکار و مرسوم پیروزی نهضت که همان علل و رمز بقای نهضت هم هست، به واکاوی و کنکاش علل و رموز پنهان و پشت صحنه پیروزی و بقای نهضت هم پرداخته شود. از این زاویه پرداختن به شخصیت و افکار بانو خدیجه ثقفی به عنوان همسر امام راحل (ره) و شناخت، شناسایی، معرفی و واگویی زوایای پنهان زندگی او اهمیت خاصی می‌یابد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: بی‌تردید پندار، گفتار و رفتار همسر امام (ره) به عنوان بانو و مادر انقلاب اسلامی در افکار و تصمیم‌گیری‌های حضرت امام (ره) و در پا به عرصه وجود گذاشتن و رشد و بالندگی مولودی به نام انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشته است.به گفته وی، 70 سال زندگی مشترک با حضرت امام (ره) و همراهی ایشان در فراز و فرودهای زندگی و مبارزه، تبعید، غربت، هجرت و سپس در مرارت‌های پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی و دفاع مقدس این تاثیرگذاری را غیرقابل انکار می‌کند.

مولاوردی اضافه کرد: احترام و ارزش فوق‌العاده‌ای که حضرت امام (ره) به نظرات بانو ثقفی قائل بودند تا حدود نسبتا زیادی متاثر از شخصیت و منش این بانو بود و در تکوین دیدگاه حضرت امام (ره) نسبت به نقش و جایگاه زن در اسلام و انقلاب اسلامی هم موثر بوده است.وی در ادامه گفت: اگر اندیشه، بینش و نگرش حضرت امام (ره) به جایگاه و نقش زنان در انقلاب اسلامی و تاکید ایشان بر دخالت دادن آنان در همه شئون در اسلام همانطور که مردها دخالت دارند مورد توجه قرار دهیم و همچنین اصرار ایشان بر ضرورت دخالت زنان در مقدرات اساسی مملکت و ده‌ها مورد دیگر از بیانات و تاکیدات مکرر حضرت امام (ره) را برهم دوش بودن زنان با مردان و یا بهتر از آنان در بسیاری از عرصه‌ها مدنظر قرار دهیم، ردپایی از افکار و شخصیت این بانوی گرامی وجود دارد.وی گفت: همچنین در نقشی که امام (ره) به عنوان احیاگر هویت زن مسلمان داشتند و راه سومی که میانه‌ای با ابتذال و تحجر ندارد را پیش روی‌شان گشودند، قطعا ردپایی از افکار و شخصیت این بانوی گرامی را می‌توان دید.

پیام حضرت امام (ره) در حوزه زنان درک نشد
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: بعدها عملکرد حضرت امام (ره) در حمایت از حضور زنان در مجلس خبرگان و موافقت ایشان با فرماندهی سپاه همدان توسط خانم دباغ و قرار دادن یک زن در ترکیب هیات اعزامی به منظور دیدار و ابلاغ پیام‌شان به گورباچف صراحتا پیامی به آیندگان داشت که هرگز این پیام درک نشد.

مولاوردی افزود: این عملکرد زمانی اهمیت دوچندانی می‌یابد که به یادآوریم همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام، دیدگاه سنتی خواستار شدت‌یافتن محدودیت زنان و حضور نیافتنشان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و بازگرداندن زنان به اندرونی خانه‌ها شده بود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه با اشاره به کرامات همسر امام خمینی(ره) گفت: برای نسل جوان ما جذاب و جالب‌توجه خواهد بود با زندگی کسی آشنا شوند که در اوج اعمال محدودیت‌های بسیار بر زنان برای خود حق انتخاب قائل شده است و در شرایطی که به ندرت دختران به مکتب می‌رفتند ایشان به مدرسه می‌رفته و معلم فرانسه داشته است و بعد از زندگی مشترک هم ضمن پافشاری بر آزادی و استقلال رأی خود، دست از بالا بردن سطح علمی خود نکشیده و همواره خود را به روز نگه داشته است.

مولاوردی تاکید کرد: البته این به معنای آن نیست که ما صرفاً به دنبال ارائه الگو به زنان و دختران جامعه باشیم و مردان و پسران را مستغنی و مستثنی از این مهم تلقی کنیم که به نظر می‌رسد در این صورت از ضرورت رشد و کمال دو انسان که سال‌ها باید در کنار هم زندگی و کار کنند غفلت کرده‌ایم. همانطور که در بحث گسترش فرهنگ عفاف و حجاب این‌گونه به انسان عفیف می‌اندیشیدیم ضمن آنکه باید پرهیز کنیم از اینکه مخاطب ما در تبیین مختصات و الزامات راه و الگوی سوم فقط زنان و دختران باشند و مردان را از این دایره بیرون بگذاریم.

وی افزود: مسلماً تا زمانی که مردان به اهمیت این الزامات و مختصات پی نبرده‌اند و اعتقاد و باور لازم به شایستگی‌ها و صلاحیت‌های زنان از یک طرف و نیاز جامعه در حال توسعه و پیشرفت به این سرمایه انسانی از طرف دیگر در آن شکل نگرفته باشد هر کدام از زن و مرد راه خود را خواهد رفت و جامعه نیز راه خود را می‌رود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: به نظر می‌رسد زندگی بانو ثقفی شباهت عجیبی با زندگی حضرت خدیجه (س) دارد و تداعی کننده نقش حضرت خدیجه (س) در پیشبرد اهداف پیامبر اکرم (ص) و پیشرفت اسلام است. این شباهت هم در نام و هم در مرام، مسلک و سبک زندگی از وجوه مختلف قابل ارزیابی است.

وی افزود: حضرت خدیجه (س) به عنوان بانویی متمول و تاجری معروف و موفق از سرآمدان روزگار خود بود و تمام ثروت خود را به پای پیامبر(ص) ریخت و در تنگناهای مالی و در محاصره‌های اقتصادی به داد اسلام رسید. اتفاقاً نقش و تاثیر این بانوی بزرگوار اسلام و زوایای پنهان انسان آنچنان که باید و شاید برای نسل جوان و حتی خود ما ناشناخته است. مولاوردی در پایان تاکید کرد: در سالی که به نام همدلی و همزبانی میان دولت و ملت نام گرفته است، همگان باید درجهت شناساندن الگوهای مهم به جامعه به ویژه نسل جوان قدم‌های جدی بردارند.
مرجع : ایسنا