به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۲:۳۱
 
۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۷۶۲۸۶

مانور لباس‌شخصی‌ها در استان فارس

علی یونسی، معصومه ابتکار، الهه کولایی، صادق زیباکلام، هادی غفاری، علی مطهری و ... ظاهرا قرار است هر از چندگاهی به فهرست قربانیان تهاجمات و اختلالات و حاشیه‌سازی‌ها در استان فارس افزوده شود.
مانور لباس‌شخصی‌ها در استان فارس
گروه سیاسی-رسانه‌ها: به نظر می‌رسد این رویدادها به تدریج در حال بدل شدن به یک سنت هستند تا هرکس به استان فارس دعوت می‌شود پیش از ورود بداند که چه در انتظارش است. استان فارس که روزگاری با تخت‌جمشید، پاسارگاد، تنگ چوگان، سعدی و حافظ و... شناخته می‌شد، این روز‌ها با نام تندرو‌ها، لباس‌شخصی‌ها، خودسر‌ها، افراطی‌ها و... گره خورده است.

دیروز برای دومین‌بار جلسه سخنرانی علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام در فارس به هم خورد. او که در یکی از شهرستان‌های جنوبی فارس به نام «گراش» سخنرانی داشت در تایید و توضیح درباره صحبت‌های چهار روز پیش رئیس‌جمهوری سخن گفت که با واکنش از طرف برخی از افراد مواجه شد و نهایتا سخنرانی‌اش نیمه‌کاره ماند. علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات، به گفته مخالفانش از پرحاشیه‌ترین افراد در دولت یازدهم به حساب می‌آید که هر سخنرانی‌ای که انجام می‌دهد، بهانه‌ای می‌شود در دست تندرو‌ها.

اسفند ماه پارسال نیز او در همایش «ایران؛ نام، مردم، سرزمین» مطرح کرده بود: «در حال حاضر عراق نه‌فقط حوزه تمدنی ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست.» این صحبت با واکنش شدید مخالفان او مواجه شد تا جایی که ۲۱ نفر از نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهوری درخواست عزل او را کردند و شایعه‌ای هم مطرح شد که دادگاه ویژه روحانیت او را فراخوانده است که از طرف او تکذیب شد.

به هم زدن سخنرانی در فارس اختصاصا به دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها مربوط نمی‌شود. به‌نظر می‌رسد این روند سیئه تبدیل به یک سنت شده است که اصلاح‌طلبان در سفر به فارس یا موفق به سخنرانی نشوند یا سخنرانی آنها نیمه‌کاره باقی بماند. اوج تاختن‌ها به تنها فرد اصولگرای این فهرست مربوط به علی مطهری بود که اسفند سال ۹۳ برای سخنرانی به دانشگاه شیراز دعوت شده بود؛ او از ابتدای ورود به فرودگاه تحت تعقیب گروه‌های لباس‌شخصی قرار گرفت و نه‌تنها به دانشگاه شیراز نرسید که برای در امان ماندن جانش به نزدیک‌ترین کلانتری پناه برد. حسن روحانی در واکنش به این اتفاق وزیر کشور را مامور پیگیری کرد؛ پیگیری‌ای که کج‌دار و مریز همچنان ادامه دارد.

سیدمحمد احمدی، استاندار فارس خود در این قضایا قبول تقصیر نکرده و وزارت کشور هم به دلیل اتفاقات هر روزه در حوزه مدیریتی او تنها به یکی دوبار احضار او به پایتخت بسنده کرده است. ضعف مدیریتی در استان فارس بعد از گذشت حدود ۱۹ ماه موجب شده تا استان فارس به جولانگاه تندرو‌ها و لباس‌شخصی‌ها تبدیل شود. ضعف مدیریتی که بسیاری از منتقدان به نوع چینش فرمانداران و استانداران در کشور نه‌تنها پیش از این هشدار داده بودند بلکه بی‌توجهی دولت درباره آن را باعث تشدید این تندروی‌ها در آستانه انتخابات مجلس دهم و حتی تحویل دادن صندوق‌های رای به تندروها دانسته‌اند.
مرجع : روزنامه فرهیختگان