به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۳ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۷۶۵۱۵
بحران روابط بین ایران و عربستان را مهار کنید

احتمال‌ جنگ بین ایران‌ و عربستان ضعیف است

احتمال‌ جنگ بین ایران‌ و عربستان ضعیف است
گروه سياسي: یک کارشناس ارشد مسائل سیاسی بین الملل با اشاره به اظهارات مقامات دو کشور ایران و عربستان، در تحلیل بحران روابط دو کشور همسایه ایران و عربستان و وجود برخی گمانه زنی ها در خصوص احتمال جنگ میان دو کشور، گفت: سمت و سوی تحولات اخیر در روابط دو کشور ایران و عربستان به شدت خطرناک است و متأسفانه لازمه همسایگی که همزیستی مسالمت آمیز و اعتماد متقابل است، رنگ باخته که البته تنها مربوط به تحولات اخیر یمن نیست؛ اگرچه این مسئله مهمترین آن است.

جاوید قربان اوغلی با اشاره به دو عامل تنش زا بین دو کشور افزود: اولین عامل، بی توجهی به روابط دو کشور و برخی سیاست های غیرمتعارف دولت قبل بود که منجر به دوری همسایگان از ایران شد و در نتیجه اعتماد سازی که در دوره های قبل از جمله در دولت اصلاحات صورت گرفته بود و منجر به امضای قرارداد امنیتی بین دو کشور گردیده بود، از بین رفته و مشکلاتی به وجود آورد که منجر به ایجاد زخم های عمیق سیاسی بین دو کشور گردید.

تحولات منطقه و رقابت در هژمونی منطقه ای، دلیل تنش بین ایران و عربستان

مدیر کل پیشین آفریقای وزارت خارجه ادامه داد: دومین عامل تنش زا، تحولاتی بود که طی سال های گذشته در منطقه رخ داد و باعث دگرگونی در ساختار نظام های عربی کشورهای همسایه شد که نتیجه آن رقابت منطقه ای بین ایران و عربستان در مورد کشورهایی چون عراق، سوریه و اخیراً یمن بود که کدورت های بین این دو کشور را عمیق و بحرانی کرد و تردید های عربستان نسبت به نیات ایران در منطقه و به خصوص مناطقی که ریاض آن را حیات خلوت خود می داند، افزایش داده و منجر به اوج گیری تشنج بین دوکشور شد.

جاوید قربان اوغلیقربان اوغلی بیان داشت: از سوی دیگر، تحولات داخلی عربستان و فوت پادشاه عربستان، منجر به اتخاذ رویکرد جدیدی از سوی پادشاه جدید و علی الخصوص افراد جدید منصوب حکومت شده است. این كارشناس مسائل سياست خارجي، نمونه بارز این تاثیر تحولات داخلی عربستان را لشکرکشی این کشور به یمن ذکر کرد که باعث افزایش و اوج گیری تشنج و جنگ لفظی بین ریاض و تهران شده که شایسته روابط دو کشور همسایه نیست.

وی با اشاره به محافظه کاربودن شدید حکومت عربستان سعودی اضافه کرد: رویکردهای نظامی در سیاست خارجی عربستان بسیار کم رنگ است. علت حملات هوایی این کشور به یمن نیز بیشتر ناشی از این است که عربستان، یمن را حیات خلوت و پاشنه آشیل خود می داند و حکومت ناهمسو با عربستان بر یمن را تهدید امنیتی برای خود تلقی می کند و به همین دلیل تسلط کامل حوثی ها بر یمن را برنتابید و عبور انصار الله از خطوط قرمز، منجر به مداخله نظامی عربستان در آن کشور شد که البته ریاض این اقدام را در قالب ائتلاف عربی – اسلامی که حمایت جامعه بین المللی را با خود دارد، انجام داد.

احتمال جنگ بین دو کشور ایران و عربستان ضعیف است

قربان اوغلی، دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر این که احتمال جنگ بین دو کشور ایران و عربستان ضعیف است، یادآورشد: هم ایران و هم عربستان نسبت به خطرناک بودن چنین تحولی آگاه هستند و لذا جنگ لفظی و رقابت های منطقه ای بین دو کشور منجر به جنگی نخواهد شد، که البته لازمه آن خویشتن داری هر دو کشور است. این دیپلمات سابق در دولت اصلاحات افزود: ایران می داند در شرایطی که در حال حل و فصل بحران هسته ای و عادی سازی روابط با جهان است، تشنج در رابطه با همسایگان و بخصوص عربستان به هیچ وجه به مصلحت نیست، از سوی دیگر کشورعربستان نیز آگاه است که جنگ به ضرر آن کشور تمام خواهد شد. قربان اوغلی خاطرنشان کرد: با این وجود اگر مسوولان کشور نسبت به خطرناک بودن برخی اظهارات و اقدامات، بی توجه باشند ممکن است جنگ لفظی بین دو کشور که بر سر کشورهای عربی پیرامونی شکل گرفته و در تحولات یمن به اوج خود رسیده، از کنترل خارج گردد و باعث ایجاد بحران وسیع تری در منطقه شود.

کنترل تشنج کنونی و اعتمادسازی، راه حل برون رفت از بحران بین دو کشور ایران و عربستان

مدیر کل پیشین آفریقای وزارت خارجه با بیان راهکاری برای برون رفت از بحران بین دو کشور همسایه افزود: به نظر من برای رفع مشکل بین دو کشور، در یک اقدام دوسویه ایران و عربستان باید هرچه سریعتر از افزایش تشنج بین دو کشور جلوگیری کرده و برای حل اختلافات فی مابین به مذاکره بپردازند و بدانند که دو کشور همسایه لاجرم باید در کنار هم در منطقه زندگی کنند و به نقطه مشترکی در خصوص منافع دو کشور در خصوص مسائل منطقه ای و یمن دست یابند.

جاوید قربان اوغلی، با اشاره به اعتمادی که پیش از این در دولت های سازندگی و اصلاحات به وجود آمده بود، تأکید کرد: اعتماد از بین رفته باید بازسازی شود، راه حل آن نیز پایان دادن به این جنگ لفظی و آغاز مذاکرات بین دو کشور در سطوح مناسب است تا بدانند مشخصاً نقاط اختلاف کجاست و چگونه می توان با حفظ منافع دو کشور، بر مشکلات فائق آمد؛ علاوه بر این که باید از مداخله کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای اجتناب کنند تا دو کشور قدرتمند منطقه ای ایران و عربستان بتوانند در فضایی آرام به گفتگو پرداخته و مشکلات خود را حل و فصل نمایند.
مرجع : انتخاب خبر

پورامینی( همدان)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۳ ۱۱:۱۱
تقویت نیروهای مردمی انصارالله در داخل یمن واحتمال توافق خوب هسته ای ایران وغرب تنها عوامل قابل تشخیص در ابعاد خارجی سبب تجاوز غیر انسانی عربستان گردید که ضمن ان چهره واقعی برخی کشور ها نیز اشکار گردید ازسوئی تعصب عربی مردم عرب نیز در معادله سیاسی وجود دارد که رفتار محتاطانه را اقتضا میکند (302252)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۳ ۱۵:۱۳
از فردای توافق ژنو ، آمریکا نیزوهای خود را از یمن بیرون کشید و جا را برای فعالیت انصار الله باز کرد .
با به قدرت رسیدن انصارالله در یمن ، سعودی ها احساس کردند در محاصره ی کامل قرار گرفتند و به این دلیل به یمن حمله کردند .(شما به مانور چند ماه پیش انصارالله در مرزهای عربستان توجه کنید که بسیار تحریک آمیز بود).
حسین اوباما دقیقا تلاش دارد ایران و عربستان را درگیر جنگ کند ، مگر نه راه را برای جولان نیروهای شیعه در خاورمیانه باز نمی گذاشت.
جنگ بزرگ خاورمیانه شروع شده است خود را به خواب نزنید . (302277)
مسعود اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۳ ۱۴:۳۱
عربستان در مقابل ایران عددی نیست نتیجه اینکه جنگ نمیشه (302271)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۳ ۱۴:۳۸
کاش تندروهای دو کشور اجازه عادی شدن روابط دو کشور مهم منطقه و مسلمان را میدادند چرا ک دشمنی ایران با عربستان فقط ب نفع اسراییل است
انشاا... قبل از مرگ توفیق زیارت مکه و مدینه نصیب عاشقان بیت ا... و رسول ا... بشود (302272)
یزدان
Germany
۱۳۹۴/۰۲/۱۳ ۲۲:۳۶
نظر دادن تو سایتتون خیلی ضایس

این چه وضعشه؟

نظراتو برای همه اخبار و همه ساعتی باز بذارین تا نظر بدیم! (302290)