به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۸:۵۵
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۶ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۸۰۰۰۲
اگر الان فضای مجازی را در نیابیم...

منتظر صحنه‌هایی پیچیده‌تر از پدیده پاشایی

گروه جامعه: مشاور وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: ۳۳.۲ درصد ایرانی‌ها هر روز و ۲۵ درصد هفته‌ای یکبار از اینترنت استفاده می‌کنند.
منتظر صحنه‌هایی پیچیده‌تر از پدیده پاشایی
رستمي گفت: بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته تا پایان سال ۹۲ میزان تماشای تلویزیون در ایران ۶۶.۵ درصد هر روز، ۱۸.۲ درصد یکبار در هفته و ۶ درصد ماهی یکبار بوده است و این در حالی است که این آمار برای تماشای برنامه‌های ماهواره۳۱.۴ درصد هر روز و ۱۷ درصد ماهی یکبار است و این به معنای جابه‌جایی تدریجی از رسانه داخلی به خارجی است.

وی ادامه داد: همچنین ۳۳.۲ درصد ایرانی‌ها هر روز و ۲۵ درصد هفته‌ای یکبار از اینترنت استفاده می‌کنند. وی در ادامه با بیان آماری در زمینه استفاده از بازی‌ در کشور، اظهار کرد: ۲۰ میلیون بازی‌کننده در ایران داریم که از این تعداد ۵۶ درصد پسر و ۴۴ درصد دختر هستند و ۱۴.۶میلیارد ساعت وقت خود را در سال صرف بازی می‌کنند.

رستمی ضمن تاکید بر توانمندسازی خانواده‌ها و جوانان در حوزه سواد رسانه‌ای، بیان کرد: طی سال‌های گذشته شاهد چهار نسل مختلف در زمینه استفاده از رسانه بودیم و در حال حاضر نیز شاهد غلبه رسانه‌های اجتماعی بر تمامی رسانه‌ها هستیم. مشاور وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه متاسفانه در ایران سنجش اعتیاد رسانه‌ای انجام نشده است، اظهار کرد: به رغم گستردگی روزافزون استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کشور متاسفانه هیچ‌گونه مطالعه‌ای در زمینه مصرف رسانه‌ای جامعه ایران و سواد رسانه‌ای آنان صورت نگرفته است، در حالی که در مقاطع تحصیلی دبستان و راهنمایی با میزان مصرف نابهنجار استفاده از شبکه‌های اجتماعی مواجهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر با جوانانی مواجهیم که توان تولید محتوا در فضای مجازی را دارند اما به دلیل عدم سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در این بخش سرگردان هستند، این یکی از بزرگترین مصیبت‌هاست. وی با اشاره به گستردگی رسانه‌های اجتماعی در دنیا، گفت: در دنیا ۲۹ رسانه اجتماعی شناخته شده و این در حالی است که تعداد کمی از این شبکه‌ها در ایران از شهرت برخوردارند. رستمی با اشاره به شبکه‌های مختلف اجتماعی مشهور در دنیا، بیان کرد: به عنوان مثال شبکه Linked in در دنیا از شهرت زیادی برخوردار است اما در ایران آنچنان که باید شناخته شده نیست، ۲ هفته پیش در این فضا یک قرارداد یک میلیون دلاری بین شرکت ایرانی و هندی بدون آشنایی قبلی منعقد شد و این به معنای کاربرد وسیع این قبیل شبکه‌هاست.

رستمی در ادامه با اشاره به تعاملی بودن فضای رسانه‌های اجتماعی در خصوص سایر ویژگی‌های این شبکه‌ها، گفت: بی‌زمانی و بی‌مکانی، جدی شدن حوزه ارتباطات این شبکه‎‌ها و بدون رهبری بودن جریان‌های فردی و اجتماعی از جمله این ویژگی‌هاست. وی در خصوص عدم وجود رهبر در این شبکه‌ها، گفت: آنچه در پدیده پاشایی و یا موضوعات خاورمیانه با آن مواجه بودیم نتیجه همین امر است، اگر الان فضای مجازی را در نیابیم قطعا با صحنه‌هایی پیچیده‌تر از پدیده پاشایی روبه‌رو خواهیم شد. مشاور وزیر ورزش و جوانان از غیرقابل کنترل بودن فضای مجازی به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: این امر فرصت‌های زیادی برای فعالیت ما فراهم می‌کند، تا چند سال پیش بحث فرار مغزها مطرح بود اما در حال حاضر بدون اینکه جوانان از کشوری خارج شوند می‌توانند تولیدات خود را در اختیار یک شرکت خارجی قرار دهند که این امر به توجه زیادی نیاز دارد.

مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۶ ۱۰:۴۶
مسئله اینه که دیگه نمیتونین مغز شویی کنین . (307105)
پورامینی
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۱۶ ۱۱:۰۹
وزارت ورزش وجوانان مناسب ترین ارگانی است که برای شبکه های اجتماعی که ظرفیت اشتغال زائی ودر امد زائی برای جوانان را دارند میتواندعهده دار تولیت ورهبری سیاست گذاری وبرنامه ریزی برای این بخش شود (307108)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۶ ۱۱:۱۰
مقایسه تلوزیون داخل ایران با شبکه های خارجی یه جور توهینه به کانالای با کیفیت توی دنیا همی بازی والیباله دیشبو تا نصفه از کانال لهستان دنبال میکردیم با کمال ارامش اصلا هم نیازی به فهمیدن گزارشگر نبود کاملا در جریان بودیم.....بعد که قطع شد زدیم ایران واااااااااای در عرض یک ربع سردرد گرفتم اخرشم خاموش کردم یعنی مضحک به تمام معنا......اصلا نفهمیدیم چی شد همش تکرار صحنه هارو نشون دادن.....صدا و سیمای ایران داره به شعور مردم توهین میکنه. (307109)
مرضیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۶ ۱۴:۲۰
نمیخوام بگم کار کردن با شبکه های اجتماعی ناپسند است اصلا به این کاری ندارم اما با نهایت تاسف شاهدیم که هم وطنامون به ویژه نسل جوان ساعت ها در شبکه های اجتماعی پرسه می زنند اما اگر از خیلی هاشون بپرسی آخرین کتابی که خوندی کی بود؟ نمی تونن جواب بدن. ناآگاهی بزرگترین دشمن انسان است. (307140)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۶ ۱۷:۰۵
من خودم هم از اینترنت زیاد استفاده میکنم یکی از استفاده ها هم همین به عنوان راهی برا پیدا کردن کتابای مد نظرم...از کتاب نخوندن جوونا گله دارین؟!ادم با هزار دنگ و فنگ کتابی که میخوادو از دس فروشا و به این و اون سپردن پیدا میکنه هر چی کتاب به درد بخوره سانسور و ممنوع الچاپه تو ایران اینایی که مجوز دارن اکثرا چرت و پرتن....در ضمن کتاب بخون تا کجا؟!نه تفریح داریم نه تو خیابون امنیت داریم بخوای بری کافه یی چیزی فوقش.... راحت ترین تفریح ما جوونای بدبخت همین اینترنته. (307170)
۱۳۹۴/۰۳/۱۶ ۱۱:۴۸
این پدیده ها اصلا پیچیده و عجیب نیستند . دهکده جهانی و تهاجم فرهنگی غرب ، جوانان ما را یک به یک و نفر به نفر در پازل خود جذب می کند. اینقدر هزینه کرده اند ، اینقدر شبکه ماهواره تأسیس کرده اند . دارند ثمره کار خود را می بینند. کاری ندارم که این حوادث خوب است یا بد، کاری ندارم از نظر دین و مذهب صحیح است یا غلط . فقط می دانم این چیزها متعلق به فرهنگ و سنت ایرانی نیست . تقلید از چیزهایی است که در غرب اتفاق می افتد. فرهنگ ما مغلوب هست و فرهنگ آنها غالب . ما شکست خوردیم و آنها پیروز شدند. (307116)
رامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۶ ۱۵:۰۱
فقط کافی بود پخش مستقیم لیگ جهانی والیبال رو دیشب از سیمای میلی میدیدی !!! (307145)
۱۳۹۴/۰۳/۱۶ ۱۵:۲۲
وقتی نشه یک مسابقه والیبال رو به راحتی از شبکه های داخلی تماشا کردو مجبور بشیم از ماهواره ببینیم خوب طبیعی که اخبار و فیلم و بقیه برنامه ها رو هم از ماهواره ببینیم (307147)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۶ ۱۵:۳۳
تا وقتي که صدا و سيماي ميلي، يکطرفه و جهت دار اخبار را تنظيم و ارائه ميکند، تا وقتي که در انحصار عده اي خاص است، تا وقتي که تريبون اقليت است، تا وقتي که نمايندگان واقعي مردم را در آن راهي نيست، و تا وقتي که ....بابت مالياتي که من ميپردازم و به وسيله آن، اين صدا و سيما ميچرخد، ذره اي رضايت ندارم! و هرگز به آن نگاه و استناد نخواهم کرد! (307149)