به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۲ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۱۷۷۵۸۴

ترامپ طرحی تازه در سر دارد

ترامپ طرحی تازه در سر دارد
محمد توکلی
هم‌زمان با اعلام کاهش تعهدات برجامی ایران دونالد ترامپ هم وارد فاز تازه‌ای از بازی دیپلماسی شده است. ترامپ که نشان داده شومنی کاربلد در عرصه سیاست است این بار خود را در جایگاه فردی نشانده که به شدت به مذاکره با مقامات ایرانی تمایل دارد.

اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه مایل به تماس ایران برای مذاکره است و یا دست یافتن به توافقی عادلانه با ایران هدف اوست و یا خواسته‌اش عدم حرکت ایران به سوی سلاح هسته‌ای است؛ همه و همه نشانگر آن است که ترامپ طرحی تازه در سر دارد.

به نظر می‌آید تصمیم نظام مبنی بر کاهش تدریجی اجرای تعهدات ایران در برجام و موضع منفی طرف‌های باقی مانده در توافق هسته‌ای فرصت خوبی را در اختیار رییس‌جمهور ایالات متحده قرار داده است تا با استفاده از فضای نامناسب به وجود آمده علیه جمهوری اسلامی در موضوع برجام، خود را در جایگاه فردی بنشاند که متمایل به مذاکره بوده و این طرف ایرانی است که به سمت میز مذاکره حرکت نمی‌کند.

در این باره دو حالت بیشتر وجود ندارد؛ یا ترامپ به واقع در پی مذاکره و دست یافتن به توافقی که توافق عادلانه می‌خواند است و یا این اظهارات او نمایشی تبلیغاتی برای ترسیم چهره‌ای مخالف تعامل از نظام سیاسی ایران است. واقعیت آن است که منع مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی به طراحی ترامپ کمک می‌کند.

هنگامی که دیپلمات‌های ایرانی خود را از استفاده از این ابزار مرسوم در حوزه دیپلماسی محروم می‌سازند آنگاه رییس‌جمهور آمریکا نیز می‌تواند به سادگی طرح خود برای مخالف مذاکره نشان دادن ایران و آماده مذاکره بودن خود را به مرحله اجرا برساند.

کوتاه سخن آن که در شرایط فعلی اعلام آمادگی برای مذاکره با دولت ترامپ علاوه بر آن که سبب ایجاد یک فضای تنفسی و خرید زمان می‌شود می‌تواند از موفقیت رییس‌جمهور ایالات متحده در این طرح تازه خود نیز جلوگیری به عمل آورد. هنوز انتخاب با ما است!

مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۲/۲۲ ۱۱:۴۶
به نظرم ترامپ به بن بست رسیده. من خودم اصلاح طلبم ولی دلیل اینکه شما اینهمه علاقمند به گفتگو با این مردک هستید رو نمی فهمم. (363476)
راد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۰۹:۰۶
متاسفانه اکثریت مردم نظرشون اهمیتی نداره کافیه یه همه پرسی بذارن ببینیم مردم نظرشون چیه شاید من هم اشتباه کنم و مخالف مداکره باشن!!!! (363491)