به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۱۸۵۳۳۱

هدیه‌های آب‌نباتی!

هدیه‌های آب‌نباتی!
گروه سیاسی: هم‌زمان با ۱۷ مرداد که به روز خبرنگار مشهور شده است شاهد آن بودیم که مقامات اجرایی و قضایی از تصمیماتی با عنوان «هدیه به خبرنگاران و اهالی رسانه» رونمایی کردند.

دستگاه قضایی از دستور سیدابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه برای مختومه اعلام شدن بیست‌وهفت پرونده‌ای که شکایت دادستانی از رسانه‌ها را شامل می‌شد خبر داد و جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از تصمیم هیئت دولت برای اعطای اینترنت رایگان به خبرنگاران سخن گفت.

از برخی بدبینی‌ها که گذر کنیم می‌توانیم بگوییم که چنین اقداماتی از سوی مسئولان قضایی و دولتی به نیت قدردانی از اهالی رسانه در روز خبرنگار بوده است اما به نظر می‌آید در واقعیت چنین تصمیماتی بیشتر شبیه به هدیه دادن آب‌نبات به خردسالان است!علت این تشبیه آن است که برخی مسئولان تصور می‌کنند خبرنگاران و اهالی رسانه مزاحم‌هایی در کار آنان هستند که لازم است با هر ترفندی که شده از شر مزاحمت‌های آنان خلاص شوند و این بار تصور کرده‌اند هدیه‌های آب‌نباتی می‌تواند آن چه مزاحمت خبرنگاران می‌خوانند را از مسیر حرکت آنان حذف کند.

اگر از هر اهل رسانه‌ای بپرسیم که اینترنت رایگان را ترجیح می‌دهد یا آزادی مطبوعات را بعید است هیچ کس با هر تبار فکری و سیاسی که باشد اینترنت رایگان را به آزادی قلم ترجیح بدهد و یا اگر از خبرنگاران رسانه‌های گوناگون بپرسیم که مختومه شدن چند پرونده شکایت دادستانی از نگاه شما مطلوب است یا ممنوع شدن شکایت نهادهای قدرت از رسانه‌ها منطقاً گزینه دو را انتخاب می‌کنند که نتیجه آن پایانی بر تهدیدات موجود در عرصه فعالیت‌های رسانه‌ای خواهد بود.

به نظر می‌آید دولت، مجلس، قوه قضاییه و دیگر ارکان قدرت می‌بایست به جای چنین اقداماتی که گاه شائبه رانت‌آلود بودن آن نیز وجود دارد با تدوین، تصویب و اجرای قوانین مشخص فضای کار رسانه‌ای را از رکود و سکون موجود نجات دهند، شفافیت را جایگزین سانسور کنند، رواداری و پذیرش و به رسمیت شناختن «دیگری» را به جای سیاست حذف و ایجاد محدودیت در دستور کار قرار دهند و... قطعاً چنین مواردی برای اهالی رسانه خوشایندتر از اینترنت رایگان خواهد بود.
برچسب ها: روز خبرنگار

۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ۱۶:۳۰
شما خبرنگارها مگه چه برای ملت کرده اید که کسی ازتون تشکر هم کنه؟ کار مثبتی کرده اید؟ خهبرهاتون همه تکراری و کپی پبیسته خلاقیت هم ندارید (364494)