به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۲۱
 
۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب : ۲۸۶۱۹
اگر آن روز اهواز بوديد، اينگونه درباره روحاني بي‌انصافي نمي‌كرديد

دوستان؛ ناخواسته گل به خودی نزنند!

آيا همين كه بدانيم كه حتي پوسترهاي هاشمي و خاتمي در كنار روحاني كه در دست بسياري از مردم اهواز در هنگام ورود به مصلي شهر، توسط ماموران ضبط مي‌شد مشخص نمي‌كند، بخش اصلي اين مردم به دلخواه و نه از روي اجبار و مثل دوره سابق با تعطيلي مدارس و ادارات، به استقبال روحاني آمده بودند؟
دوستان؛ ناخواسته گل به خودی نزنند!
اشکان بنکدارجهرمی

گروه سياسي: سفر استانی رئیس جمهور، حسن روحانی، طبق روال دولتهای پیشین از استان خوزستان آغاز شد. انتخاب این استان به عنوان اولین مورد شاید بدین دلیل باشد که این استان در عین داشتن ذخایر نفتی فراوان با معضلات عدیده‌اي رو برو مي‌باشد و تدبیر و انصاف حکم مي‌کند که خوزستان اولین مورد انتخابی برای سفرهای رئیس جمهوری کشورمان باشد.

این سفر که در سکوت یا فضای خاکستری رسانه‌هاي افراطگرا انعکاس یافت با استقبال مطبوعات و سایتهای حامی اعتدال و اصلاحات دنبال گشت. اما در این میان برخی از نظرات دوستان و روزنامه نگاران اصلاح طلب نیز شایسته توجه مي‌باشد. یکی از روزنامه‌هاي حامی دولت اعتدال در سرمقاله روز پنجشنبه خود مي‌نویسد: تصور ما این بود آن مردی که مردم را به دنبال خودروی خود می‌کشاند، آن مردی که وقتی در جایگاه سخنرانی قرار می‌گرفت شعار تحویل مردم می‌داد، دیگر رفته است. تصور ما این بود که پس از کش و قوس‌های فراوان و انتخاب فردی معتدل به عنوان رئیس جمهور، دوران شعار گذشته و زمان عمل است.

نویسنده خطاب به حسن روحانی مي‌نویسد: آقای رئیس جمهور! این نوع رفتار مختص یک حقوقدان نیست. این که مردم ساده‌دل به دنبال خودروی شخصی که صاحب قدرت است بدوند، نه تنها افتخار نیست بلکه دردآور است. این که مردم گرفتار به رئیس جمهور نامه بنویسند و درخواست وام و یا حتی ابراز علاقه کنند، انسان را واقعاً رنج می‌دهد. حضور مردم پشت سر خودروی رئیس جمهور، معیار محبوبیت نیست.

آقای صادق زیبا کلام نیز که چه در زمان انتخابات و چه بعد از آن تمام قد از روحانی و رویکرد اصلاح طلبانه وی دفاع نموده است نیز در مصاحبه با سایت پیام نو با مضمونی مشابه از شعار زدگی و پوپولیسم موجود در سخنان رئیس جمهور گله مي‌کند و آن را بی شباهت به روش احمدی‌نژاد نمي‌داند. وی سخنی از روحانی که حاصل مذاکره را به زانو درآمدن کشورهای غربی در برابر مقاومت مردم دانسته بود را مورد نقد قرار مي‌دهد.

وی همچنین گلایه مي‌کند که: "واقعا شأن شهروند ایرانی این نیست که دنبال ماشین رئیس جمهور بدود و برای رساندن یک نامه که به احتمال زیاد جوابی هم در پی نخواهد داشت، هر کاری را انجام دهد.\" زیبا کلام در مورد روش و ادبیات رئیس دولت یازدهم نیز نقد دارد به این که: "روحانی در قدم اول باید بتواند پایه اجتماعی که حداقل در همین انتخابات گذشته اصالتا متعلق به خود او بوده را حفظ کند و بعدا سراغ دیگر لایه‏‌ها برود. وی اگر بخواهد با روش‏ هایی پوپولیستی دل به جذب لایه‏‌هاي پایینی داشته باشد قطعاً طبقه متوسط را از دست می‏ دهد. اینجا است که نهایتاً آقای روحانی می‏ شود مصداق آدم از اینجا رانده و از آنجا مانده. اول که پایه اجتماعی واقعی خود را از دست داده و نهایتاً لایه‏ هایی را توانسته جذب کند که اصالتاً متعلق به خود او نیستند. این لایه‏‌ها را اصولگرایان با ابزارهایی که دارند در بزنگاه‏‌ها خیلی راحت‏ تر از آقای روحانی جدا خواهند کرد."

در نقد سخن دوستان ابتدا باید گفت که سابقه ایشان و محتوای انتقاد آنان از رئیس جمهور نشان مي‌دهد که این اظهار نظرها مشفقانه و همراه با راه حلهایی از جهت دلسوزی مي‌باشد و اما نکته دوم این که این دو دیدگاه گرچه در کلیت مثبت ارزیابی مي‌شوند ولی نقاط مغفول مانده‌اي از چشم نویسندگان آنها را نیز مي‌توان مورد اشاره قرار داد.

نگارنده نیز همچون این دو عزیز از عدم رعایت شأن انسانی هموطنانش رنج مي‌برد ولی سؤال این است که آیا رفتار روحانی و هیأت همراه دلیلی بر رغبت ایشان بدین عمل را به نمایش مي‌گذارد یا این که دستوریا فرمانی از جانب رئیس دولت مبنی بر نامه نگاری‌هاي این چنینی صادر شده که به تبع آن دویدنهای بی حاصل پشت اتومبیل مقامات صورت گیرد. اولاً این که حتی در دموکراتیک ترین و مدرن ترین حکومتهای دنیا نیز ارتباط نزدیک با مردم امری رایج است و یا حد اقل غیر معمول نیست و دوم این که منطقاً عدم تمایل دولت بر تعطیلی مدارس و ادارات و گردآوری اتوبوسی مردم نشان از حرمت والای جایگاه ملت در نظر این دولت دارد.

اگر مي‌بینیم که مردم مستأصل با نامه‌اي در دست دوان دوان به دنبال ماشین رئیس جمهور حرکت مي‌کنند باید کمی به گذشته بر گردیم و ریشه آن را در سنت سیئه به جا مانده از آن هشت سال جستجو کنیم و سوء مدیریتی که مردم را این گونه به فلاکت کشاند مد نظر قرار دهیم. البته این سخن به معنای تجویز چنین حرکتهایی نمي‌باشد و دولت هم نمي‌تواند به دلیل این که سوء نیتی نداشته از کنار آن بگذرد و به فکر اصلاح آن نباشد بلکه این بدان معنی است که واقعاً قصد بر حفظ حرمت هم میهنان خوزستانی بوده و شاید گناه دولت فقط این باشد که از عادات نا صواب به جا مانده در مردم طی هشت سال گذشته غفلت ورزیده است!

البته برخی از مردم هم فقط از روی حسن نیت و علاقه به مسؤولان به استقبال مي‌آیند بنابراین نقد این دو همکار گرامی زمانی مي‌تواند درست باشد که مردم مجبور باشند به خاطر رفع مشکل به دنبال ماشین رئیس جمهور یا دیگر مقامات بدوند و یا جهت سوء استفاده‌هاي تبلیغاتی با هزینه‌هاي گزاف از بیت المال و تعطیلی مدارس، دانشگاهها، ادارات و سربازخانه‌ها به دستور دولتیان به استقبال ترغیب و حتی گاه اجبار شده باشند.

آيا همين كه بدانيم كه حتي پوسترهاي آقاي خاتمي و هاشمي در كنار روحاني كه در دست بسياري از مردم اهواز در هنگام ورود به مصلي توسط ماموران ضبط مي‌شد مشخص نمي‌كند، بخش اصلي اين مردم به دلخواه و نه از روي اجبار و مثل دوره سابق با تعطيلي مدارس و ادارات، به استقبال روحاني آمده بودند؟ لذا به صراحت به اين دوستان مي‌گوييم: اگر آن روز اهواز بوديد، اينگونه درباره روحاني و مقايسه سفر استاني‌اش با احمدي‌نژاد، بي‌انصافي نمي‌كرديد.

سخنان روحانی در مورد مذاکرات هسته‌اي نیز مي‌تواند با مصرف داخلی تو جیه پذیر باشد همچنان که دول غربی نیز گاه مجبورند برای اقناع افکار عمومی کشور خود تفسیر دیگری از وقایع بدهند. سؤال این است که آیا تفسیر رئیس جمهور از نتیجه مذاکرات واقعاً آن قدر غیر محتمل مي‌نماید که نباید ذکر شود یا این که مي‌تواند یکی از چند تعبیر متفاوت ودر عین حال به نوعی محتمل از این موضوع تلقی گردد. آیا در این مدت شاهد تعابیر متفاوت از رؤسای دول غربی در این مورد نبوده ایم؟ مسلماً در بین مردم نیز تعابیر متفاوتی از این جریان وجود دارد. و دنیا در سیاست، به اعمال ما بیشتر مي‌نگرد تا به گفتار ما.

و اما نکته قابل توجه و همسو با نظر این جانب مي‌تواند این باشد که رئیس جمهور به عنوان صاحب یک خط فکری متمایز نباید از ادبیات و روشهای عاریتی رقیب و متناقض با آن خط فکری استفاده نماید. چرا که روحانی به عنوان فرد معتدل یا اصولگرای متمایل به اصلاحات هرچه بکوشد تا نظر جناح رقیب را جلب کند به همان نسبت از پایگاه اجتماعی خود خواهد کاست و در عمل نیز به پیش بینی آقای زیباکلام در بزنگاه‌ها حمایت لایه‌هاي غیر همسوی جذب شده را از دست خواهد داد و به همان سرنوشتی دچار خواهد شد که جناح اصلاح طلب در سال 84 ضربه آن را متحمل گشت.
در آخر ضمن احترام به دو همکار مطبوعاتی خویش و درک دغدغه آنان در حفظ اصول تفکر اصلاح طلبی و این که انتقاد حتی از دولت همسو نیز روا و چه بسا واجبتر مي‌نماید ولی دوستان مواظب باشند که نا خواسته گل به خودی نزنند!

نجات کارون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۰۹:۲۰
اقای رییس جمهور،
با افتتاح تونل سوم کوهرنگ در اینده ای نزدیک سالانه 250 میلیون مترمکعب اب از سرشاخه های کارون به اصفهان منتقل خواهد شد-این رقم به غیر از تونلهای اول و دوم کوهرنگ میباشد- ایا این مقدار اب برای مصارف شرب هموطنان اصفهانی کفایت نمیکند؟!
شما به ما قول دادید که انتقال اب فقط به قصد تامین اب شرب صورت مگیرد،الوعده وفا اقای دکتر...
لطفا بهشت اباد را برای همیشه متوقف و از نابودی کارون جلوگیری کنید. (199486)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۷:۰۷
اصفهان که آب و رودخانه داشت
این آب برای یزد و کرمان و مردم تشنه فلات مرکزی ایرانه ...
ملی و جهانی بیندیشیم... (199527)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۲۱:۰۷
ای کاش از همین ظرفیت کارون که به خلیج فارس میریزد و قطره ای ازآن صرف کشاورزی نمی شود استفاده شود. خوزستان مشکل کمبود آب ندارد مشکل تصفیه و دفع فاضلاب دارد برادر. طرح انتقال آب مشکلی به استان خوزستان وارد نمیکند. بهتر نیست بجای جلوگیری از طرحهایی که میلیاردها بودجه را صرف خود کرده به فکر ایجاد تصفیه خانه و رونق کشاورزی در خوزستان باشید. (199539)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۲۲:۰۱
شما اصلاح طلب ها اول خودتان را اصلاح کنید ... از اینهمه دورغ نوشتن خجالت بکشید... (199541)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۰۹:۳۰
البته بعضی حرفهای روحانی یاد آور احمدی نژاد بود مخصوصا آنجا که گفت توافق ژنو میدانید یعنی چه؟به زانو در آوردن قدرتهای بزرگ در برابر ملت ایران (199487)
م م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۹:۱۷
احسنت
اگر چه انعقاد این قرارداد به نظر میرسید در این شرایط برای کشور مهم بود اما توافقنامه ژنو دربردارنده هیچ امتیازی برای ایران نیست.
روحانی متشکریم (199535)
بهاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۰۹:۴۱
بهارجان سلام
خداییش شما داری بی انصافی میکنی
خوب، مردم نباید دنبال رئیس جمهور بدوند
این کجاش اشکال داره؟؟؟؟

کمک کن این بساط جمع بشه بهار
کمک کن
کمک کن بهار! (199488)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۰:۱۴
جالب بود براستی چرا هنوز هم در حق هاشمی و خاتمی جفا می شود (199490)
صبور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۸:۴۴
چون نون تو بد گویی از هاشمیه .......!
دلیلشم...!؟ (199533)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۰:۱۵
برادر من، برای در قدرن ماندن در کشوری که اکثریتش عوام هستند باید پوپولیست بود و شعار داد و مردم را دنبال خود باید کشید. باید وعده داد و گدا پروری کرد. (199491)
فروید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۸:۳۹
چشم بسته غیب گفتی...!
حالا از کجا فهمیدی جاهای دیگه همه نابغه ان وایران اکثریتش عوام...!؟؟؟
یه خورده ادب.......... (199532)
شاهين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۱:۱۳
مطلب محترم و قابل اعتناست. اما چند نكته : 1- انتخاب ماشين رو باز براي حمل رياست جمهور نشان از نوعي همراهي با اين دويدنهاست . 2- براي حذف اين نوع دويدنها مي توان رياست جمهور را از راههاي پنهاني و حتي هلي برد به داخل شهر رساند .3- سخن هاي عاميانه هيچ نفعي براي كشور نداشته است . بنظرم بهتر است حالا كه در كشور دهها تريبون سخنان عامع پسند با مصرف داخلي را به مردم ارائه مي كنند ، رييس جمهوري كه به عقل گرايي و تدبير معروف شده است ، اين بخش از كار را به همان تريبونها بسپارد. (199493)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۱:۳۷
اگر در کشورهای دیگر هم چنین شعارهایی با مصرف ئاخلی داده می شود کار اشتباهی است. اشتباه را نمی توان با اشتباه توجیه کرد. در عصر حاضر نیازی نیست در جمع مردم سخنرانی کرد آقای روحانی می توانست یک ساعت از شب را در صدا و سیمای محلی خوزستان حاضر شود و در آن جا مفصلا صحبت بکند و در پایان نیز به سوالات خبرنگاران محلی پاسخ بدهد. در کشورهای دموکراتیک رییس دولت در دوران ریاست جمهوری هرگز به این صورت که در کشور ما متداول است سخنرانی نمی کند. کشاندن مردم به خیابانها و استادیوم ها مخصوص میتینگ های انتخاباتیست. (199494)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۱:۴۵
انتقادات نسبت به کل برنامه است از جمله حرف هایی که در سخنرانی ها زده شد که دقیقا یادآور سخنان پوپولیستی رییس جمهور قبلی بود. به صورت مصداقی :
1- الگوگیری آکسفورد از حوزه علمیه
2- اینکه قدرت های جهانی در برابر ایران به زانو در آمده اند.
و ...
نشانه هایی خوبی به نظر نمی آیند. (199495)
م.الف.عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۱:۵۵
این سفر در کل مثبت بود و امیدوارکننده (199497)
ـــــــــــ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۲:۰۸
بهار نیوز گل گفتی (199500)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۲:۴۳
برخی رسانه‌ها در حال تبلیغ منفی و هدفدار و جهت‌دار هستند تا نشان بدهند که محبوبیت دولت بسیار کم است! وظیفه‌ی رسانه‌هایی مانند شماست تا از این موضوع جلوگیری کنید. (199501)
محمد م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۹:۲۲
احسنت!
چقدر شما دقت دارید.!
51 درصد آرا، اصلا قابل اطمینان نیست و هر لحظه ممکنه مخدوش بشود.
!!
! (199536)
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۲:۴۹
انتقاد به رئیس جمهور گل به خودی نیست.
ما خواهان تغییر شدید در نحوه استقبال از مسئولین هستیم. (199502)
فرهنگی
Canada
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۳:۱۰
آقای بنکدار پاسخ تان رابه دوهمکارمطبوعاتی تان به دقت مطالعه نمودم!ایا نمی شدستاد استقبال طوری برنامه ریزی کند که کسی دنبال ماشین ندود؟!
آیا غرب درمقابل ما به زانو درآمد؟آیانمی شدباروش نوین فن آوری چندروزقبل ازمردم می خواستندنامه های خودراازطریق اینترنت به چندسایت مشخص شده دراستانداری ارسال کنند؟!!! (199503)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۳:۱۲
از انتقادهاي سازنده نهراسيد ، اين كه مردم دنبال ماشين ندوند كجايش بد است ؟ اينكه پوسترهاي خاتمي به عنوان بزرگترين دليل راي آوري روحاني پاره شود براي من به عنوان نقطه ظعف بزرگ روحاني محسوب مي شود كه حرف هايش قبل و بعد از انتخابات راجع اصلاحات تا اين حد عوض شده! آقاي روحاني بايد بداند بي توجهي به اصلاحات از جانب ايشان براي اكثريت مردم اصلاح طلب ايران قابل پذيرش نيست.آقاي روحاني براي حفظ آراي خود نياز به تعريف و تمجيد ندارد نياز به بازنگري در رفتار و گفتار خود دارد و شما كارشناس محترم بايد نقاط ضعف ... (199504)
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۳:۲۲
آقای روحانی باید از تکرار هر آن چیزی که از رفتار های خاص دوره احمدی نژاد است پرهیز کنند مثل همین دنبال ماشین ریس جمهور دویدن که واقعا مشمئز کننده بود (199505)
آریوبرزن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۳:۲۳
باتمام احترام به اقای روحانی و اصول فکریشان.باید بگم قسمت عمده اداره ها درعمل در اهواز تعطیل بود. (199506)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۳:۳۰
بابا بیخیال کدوم تعطیلی چرا دروغ میگید شهرما اومد ما رو که تعطیل نکردند به خدا با این دروغا به جایی نمی رسید (199507)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۳:۳۴
ببخشید شما جایگزین نامه دادن به رییس جمهور چی معرفی می کنید یا اصلا قائل هستید به اینکه مردم بیخود میکنند خواسته دارن (199508)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۳:۴۱
بازم اگه گل بخودی بزنن 3 بر یک جلوییم...!!!!
روحانی متشکریم (: (199509)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۴:۰۶
سفر و صحبتهای روحانی همو ن شیوه احمدی نژاد بود با رنگ بنفش (199511)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۴:۲۰
درود بر شما زیبا گفتید (199513)
کوثر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۴:۲۲
بسیار خوب و منصفانه بود. (199514)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۴:۳۶
نقد زیبا کلام یک حقیقت و اینده نگری مبتنی بر شناخت شرایط کشور است.باید استقبال در فرودگاه و محل سخنرانی باشد نه خیابان! (199515)
شفق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۴:۴۶
تعطیلی نبود؟
پس اون همه بچه مدرسه ای و سرباز اون وسط چی کار میکردند؟
چرا جرات نکردند یه عکس از ارتفاع بیاندازند؟
چرا عکس کامل محل مصلی رو نشون ندادند که نشون دهنده استقبال ضعیف بود؟
دنبال ماشین دویدن مگه پوپولیست نبود اخوی؟ (199516)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۴:۴۸
زنده باد اصلاحات
زنده باد خاتمی ! (199517)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۴:۵۰
متاسفانه عده ای دائم در جهت تطهیر روحانی فعالیت می کنند (199518)
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۶:۴۰
روحاني نيازي به تطهير ندارد (199523)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۵:۰۹
شواهد امر گویای چیز دیگریست (199519)
سامان
United States
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۷:۳۰
ما در عین حال که از روحانی حمابت می کنیم ازشون انتقاد می کنیم چون این جزئی از دموکراسی و ازادی بیانه...
درود بر روحانی (199528)
گمنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۲۱:۱۹
هاشمي رفسنجاني چه اطلاعات ذيقيمتي دارد كه عده اي بي مهابا در صدد حذف كامل او هستند!!! (199540)
اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۲۲:۲۶
داشتن شک و تردید درمورد اشخاص و سیاستهای انها بویژه در عالم سیاست و خاصه در ایران هر چند سال کسی با شعارهای که خواسته های مردم به مسند قدرت میرسد و بعد از پایان دوران ماموریت با بهانه ی نگذاشتند کار کنم و غیره و گردن چپ و راست وشرق و غرب انداختند و سر اخر نمی دانیم کی واقعا میخواهند برای مردم نه افکار ایدلوژیک کاری کنند مردم زندگی میخواهند (199543)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۲۳:۴۳
دوستان من زمانی که روحانی وارد اهواز شد در مصلی حضور داشتم حتی از قبل اعلام کردند مردم به مصلی فقط بیایند اما این عشق و شور به آقای روحانی بود که مردم خود جوش و از در فرودگاه به استقبال ایشون رفتند که جمعیت زیادی اومده بودن اصلا نگفتن مردم بیان در فرودگاه (199548)