به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۷ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۶۹۷۷۹
عضو شورای عالی کار خواستار شد؛

تعیین مزد بر اساس معیار تورم و معیشت

گروه اقتصادی: عضو شورای عالی کار گفت: هم​اکنون در حال رایزنی برای تعیین مزد جدید کارگران در سال آینده هستیم و لازم است در جلسات بررسی این موضوع، بر تعیین مزد کارگران بر اساس معیار تورم و معیشت تأکید شود.
تعیین مزد بر اساس معیار تورم و معیشت
محمدرضا راهداری​زاده گفت: بر اساس ماده 41 قانون کار حداقل مزد کارگران هر سال باید طبق معیارهای تورم و معیشت تعیین شود. با توجه به اینکه خط فقر نیز بر اساس این دو معیار برآورده می​شود، باید مزد هر کارگر نیز بر اساس همین مولفه‌ها در نهایت محاسبه و تعیین شود. وی افزود: امسال خط فقر یک میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده در حالی که پایه حقوق کارگران 620 هزار تومان است و فاصله قابل توجهی بین این دو عدد وجود دارد.

راهداری​زاده تصریح کرد: از دولت می​خواهیم در سال جاری در تعیین مزد کارگران فقط یک معیار را در نظر نگیرد، بلکه علاوه بر معیار معیشت، معیار نرخ تورم را نیز لحاظ کند. وی ادامه‌داد: از آنجا که هزینه‌های تولیدکنندگان بسیار بالا است، نمی​توانند مزد واقعی کارگران را پرداخت کنند. بنابراین دولت باید به تولیدکنندگان و کارفرمایان کمک کند تا بتوان سبد معیشت کارگران را تامین کرد. راهداری​زاده بیان‌کرد: وقتی کارگران توانایی تأمین معیشت خانواده خود را ندارد، دچار فقر می​شوند و این فقر به طور مستقیم بر کارگران تأثیر منفی می​گذارد و میزان بهره​وری آن‌ها را کاهش می​دهد.
مرجع : ایسنا