به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۱۸
 
۶۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب : ۳۰۲۴۱
آوای باران؛ سریالي پا در هوا و معلق؛

سریالی برای پت و مت!

گروه هنري: گرچه تقریبا مطمئن هستم که در روزهای آینده صدا و سیما در اقدامی خودجوش از خود تشکر خواهد کرد و خود را به خاطر ساخت سریالی خوش ساخت و زیبا تشویق خواهد کرد اما این مانع از آن نیست که به عنوان بیننده و ناقد حرف را در خود فرو برم.
سریالی برای پت و مت!
مرتضي نجاتي

تمامی این سریال در مورد دو دسته آدم‌هایی بود که تعدادشان در این کشور شاید پنج درصد جمعیت کشور هم نباشد، (طه و خانواده‌ای که به قشر مرفهان جامعه تعلق داشتند، باران و کودکانی که از در نقطه مقابل آنها بودند) در این تقسیم بندی باید دقت کنیم که شکیب گرچه عضو خانواده دوم بود اما عملا متعلق به قشر نخست بود و برعکس نامزد بیتا گرچه در شمار خانواده‌های رده نخست بود اما عملا در رده دوم جای داشت. این در هم ریختگی و تن ندادن نویسندگان و کارگردان به مجموعه‌های بسته و از پیش تعیین شده از خصوصیات داستان‌های پست مدرن است. که بعدا دوباره به آن باز خواهیم گشت. اما به راستی چه تعداد از مردم کشور ما درگیر چنین مشکلی هستند؟ در همان پنج درصد چه تعداد چنین مشکلی دارند. نوشتن از داستانی که پا در هوا دارد و انگار درباره مردمی دیگر در سیاره‌ای دیگر است از آن کارهاست که در صدا و سیما مانند آن بسیار است.

خواهید گفت در بقیه دنیا هم از این نوع نگاه‌ها وجود دارد به عنوان مثال سریال‌های کره‌ای که اتفاقا در کشور ما بینند‌گان فراوان دارد چه؟ در این نوع سریال‌ها یا فیلم‌ها بیننده از همان ابتدا متوجه است که سریالی که می‌بیند در زمان و مکان دیگری اتفاق افتاده بنابراین متوقع امری واقعی نیست به علاوه این که صحنه‌های نبرد جادویی که توانایی پرش و ضربه‌های آنان را نشان می‌دهد خواننده دم به دم متوجه می‌کند که منظور ما دنیایی خیالی است نه دنیایی رئالیستی. اما در چنین سریالی که از سیما پخش می‌شود بیننده در فضایی رئالیستی نا واقعی گام بر می‌دارد. البته تاکید بسیار زیاد نویسندگان بر عوامل " محیط" ،"وراثت" و "شرایط اقتصادی" داستان را به سمت داستان‌های ناتورالیستی سوق می‌دهد اما همزمانی دو داستان – یکی داستان زندگی باران، دیگری داستان عشق بدفرجام بیتا"- و عدم توجه بر کانون قشر پایین جامعه این سریال را در زمره سریال‌های پست مدرن قرار می‌دهد. اما در این‌جا هم مولفه‌های داستان‌های پست مدرن رعایت نشده است و باز هم داستان سریال پا در هوا می‎‌ماند.

در مورد شکیب این نکته گفتنی است که گرچه او را در داستان موجودی شرور نشان می‌داد، اما نگهداری او از کودکان خیابانی آیا شرارت است به علاوه این که در این داستان ما دیدیم که او کودکان را نه برای دزدی و گدایی که برای درامد بیشتر به فروش می‌فرستاد حالا شما بگویید سوء استفاده از کودکان. اما با تمام سخت گیری‌هایش کدام کودک را به جرم کم کار کردن ازار داد بر عکس در صحنه‌هایی که دیده می‌شد او با دست به کودکان لقمه می‌داد و هیچ نشانی از نفرت یا ترس در کودکان نبود گویی واقعا او را دوست داشتند... اما برای پیشبرد داستان نویسندگان او را تا حد سر حد گرگ داستان شنل قرمزی شرور نشان داد. این سر در گمی نویسندگان، در نوشتن داستان است که بین داستان پست مدرن که در آن هیچ کسی شیطان نیست و هیچ کس هم فرشته نیست، بالانس می‌زنند و راه به جایی نمی‌برد.

داستان سریال، مملو از زائده‌های به درد نخور و گمراه کننده بود. در سکانس اوج وقتی که شکیب با حامد درگیر شد و کشته شد. هیچ گرهی گشوده نشد و هیچ جذابیتی بر داستان افزوده نشد جز تعلیق که آن هم البته در قسمت بعد هیچ جواب مثبتی نداشت. به علاوه این که قاتل هیچ مجازات نشد. اصلا سرنوشت او در قسمت بعد ادامه نیافت.

از جمله موارد دیگری که می‌توان در این سریال اشاره کرد نقش پلیس بود؟ بود و نبود پلیس در آن چه تفاوتی داشت. جاییکه همه چیز بر عهده سرنوشت (محیط) گذاشته می‌شود حتا مجازات آدم‌ها وارد کردن پلیس به آن توهین آشکاری به مجموعه پلیس کشور است در این داستان پلیس عملا هیچ کار مثبتی انجام نداد. گویی نویسندگان داستان اصلا نمی‌داند در کدام ژانر می‌نویسد. پایان بندی بسیار ضعیف ذهن ما را به سمت نکته‌ای می‌برد و آن این‌که احتمالا کسان دیگری در جریان داستان دست برده‌ باشند و آن را مطابق با ذوق خود تغییر داده‌باشند. کلام آخر این که این سریال جز سر درد و چشم درد و البته کمی عاطفه را قلقلک دادن هیچ چیز دیگری نداشت.

سعید
United States
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۶:۳۵
خداشکرکه حتی تیتراژسریال روهم ندیدم (203031)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۰:۴۳
فیلم های قبل از انقلاب در کل بهتر از فیلم های بعد انقلاب است (203117)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۲:۱۸
شما بهتره بری همون ماهواره رو که ایرانی ها رو آدمهای چاق و کچل و زشت و با مشکلات جنسی میدونه و تو فیلمهاش بچه به باباش میگه پدر من همجنسبازم و پدر به زن خیانت میکنه دختر به پسر و .... رو نگاه کنی
قشنگ فکر کنم شرح حال زندگی یه سری مثل شماست
از پیشرفت فقط قسمتهای احمقانه اش رو برمیدارید مثل رضاخان که از اون همه پیشرفت بیحجابی و کلاه رو دید
بهار منتشر کن همه میدونن ماهواره چی پخش میکنه و توهین نیست (203150)
چالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۷:۴۸
ظاهراً شما بیشتر از ما نگاه کردی که از همه جزئیات باخبری! :دی (203237)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۲:۳۳
من اولش گفتم تو تم مستند اجتماعیه نگو فیلم هندی بود.
اهوهو هو راچکاپور (203156)
علیرضاا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۷:۰۰
بسمه تعالی
مزخرفترین فیلمها از نظر من : جومونگ و سرزمین بادها و ...

پوشالی ترین فیلمها : سریالهای ماهواره ای فرسی وان و ... ( البته برای جنبه سرگرمی جنسی بد نیست )

سریالهای ایرانی هم بعضی هاشون مثل این باران خیلی دروغ داره .

اگر صدا و سیما فقط دو شبکه را آزادمی کرد مرا بس بود : یکی شبکه بی بی سی فارسی و یکی هم شبکه من و تو . (203221)
ریما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۷:۲۹
توفیق اجباری قسمت بنده شد و در مهمانی دو سه تیکه از وسطا و یه قسمت آخرشو دیدم.صحنه ی حبس باران که شاهکار بود. طرف یه صبح تا شب تو حبس بود اونم با آب و غذا و میوه بعد انگار ده ساله هیچی نخورده از هوش میره و تا چند دقیقه پیش شکیبو قورت داده حالا توان نداره آبو ورداره اما آرایشش کامل و بی نقصه. (203230)
ریما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۷:۳۳
یکی واسه من توضیح بده توی تصادفی که در تونل اتفاق افتاده چطور زیور غیب می شه و هیچکس نمی تونه پیداش کنه؟! آخه اگه تصادف درفضای بازی چه میدونم دره ای رودخونه ای بود می گفتیم پرت شده آب بردتش حافظه شو ازدست داده(مثل فیلم هندیا)اما تونلو کجای دلم بذارم . آخه مگه هواپیما سقوط کرده که حادثه دیده ناپدید شده؟!!!!!
بابا یه ذره به خودتون احترام بذارید.والله خجالت هم خوب چیزیه چه برای سازنده اثر چه برای مخاطب. (203233)
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۶:۴۳
من ک اصن نگاه نکردم خیلی فیلم الکیی بود... (203033)
کم صواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۹:۵۸
وفتی نگاه نکردی چه جوری فهمیدی فیبم الکی بود ؟ درسته که صدا وسیمابخشی از مردم را فیلم می کند اما شما چه کسی را فیلم می کنی ؟ (203098)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۲:۰۹
واقعا نویسنده چرت نوشته.سریال ضعیف بود درست.ولی این نقد خیلی ضعیف و غیر اصولی بود.از بهار نیوز میخوام بیشتر دقت کنه واعتبار خودشو با گذاشتن این چور مطالب ضعیف خراب نکنه. (203204)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۲:۱۱
لا اقل از نقد بسیار ضعیف شما که خیلی بهتر بود.شما به یه کار دیگه بپردازید که یه ذره استعدادشو داشته باسین (203205)
سبا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۰:۱۴
وقتی نگاه نکردی چطور فهمیدی الکی بود؟ (203108)
مینو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۷:۱۱
وقتی کسی می گه ندیدم منظورش اینه که دنبال نکردم وگرنه اینجا ایرانه و معمولا تی وی ها همیشه روشن و موقع شام توفیق اجباری نصیب آدم می شه. خود من در کل 1 ساعت هم از این سریال ندیدم. در واقع هر از گاهی مهمون داشتیم یا جایی بودیم که بیننده داشت در حد چند دقیقه می دیدم. هرکی 5 دقیق شو دیده باشه داستانو تا تهش می فهمه. واقعا افتضاح محض بود. (203222)
بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۷:۲۰
متاسفانه این سریال با این همه اشکال بین مردم کم طرفدار نداشت!! (203039)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۰:۳۰
چون تو این ویرانه سیما این یکی یه ذره بهتر بود و مخاطب پیدا کرد... (203114)
مینو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۷:۱۳
درسته سیما ویرونه است اما این یکی نه تنها یه ذره بهتر نبود بلکه فاجعه محض بود. کسی مجبور نیست وقتشو تلف کنه پای این مجموعه ضمن اینکه من ترجیح دادم بشینم تکرار پایتختو از آی فیلم ببینم. (203223)
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۷:۴۳
ماکه خوشمون اومد از سریال (203043)
ااا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۰:۱۸
انتخاب دیگه ای هم داشتی؟ (203109)
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۲:۲۷
آره سریالای خیانتی ماهواره هم جز انتخاب هامون بود که مثله تو انتخابشون نکردیم (203152)
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۷:۲۱
من موندم دوستان انگار مجبورن حتما بین باران و سریالای بی سروته دیگه حتما یکی رو ببینن. خوب عزیزم نه اینو ببین نه اونو. اصلا یه فیم سینمایی قشنگ بردار و بذار و با خانواده لذتشو ببر. نه بابا برو سینما. اصلا بشین کنار خانواده و از همصحبتی اونا لذت ببر. نشد برو بگیر بخواب. کتاب بخون و ... ولی جون خودتون بارن نبینین که فردا بگن موقع پخش این اثر شاخص شهر خلوت میشه. (203227)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۷:۱۷
مگه حتما باید نشست و تلویزیون دید این 40 دقیقه رو اگه به جای باران دیدن آدم بخوابه هم در حق خودش لطف کرده. (203225)
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۷:۴۶
این سریال فاجعه به معنای واقعی کلمه بود...... خدا رو شکر که جز چند قسمت وقتم را تلف نکردم....... افرادی همچون سهیلی زاده در غیبت بزرگان سینما و تلویزیون در حال ساختن سریال های مزخرفی هستند........ (203044)
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۷:۵۴
این سریال بنده و خانواده من رو که از طبقه متوسط هستیم توانست جذب کند. نه اینکه سریال خیلی خوبی بود ولی در این برهوت سریال متوسط در صدا و سیما به نظرم در جذب مخاطب موفق بود. (203046)
ااا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۰:۲۰
متوسط فکری یا متوسط مالی؟ (203110)
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۱:۵۷
از طبقه متوسط هستم. تعریف مشخصی داره. فکر از مال تاثیر می گیره و مال هم می تونه از فکر تاثیر بگیره (البته نه در ایران) (203141)
م.ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۷:۲۲
دوست عزیزم گمونم طبقه تونو اشتباه تعیین فرمودین اگه جذب این سریال شدین اوضاع از متوسط خیلی بدتره. (203228)
پت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۷:۵۷
همه ی برنامه هاشون به درد نخوره (203048)
داوود
Canada
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۸:۰۵
از سیمای ضرغامی چه انتظاری داری برادر :-) (203049)
سریالی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۸:۰۹
سریال باحال به ساختمان پزشکان و پژمان و فضایی ها و پایتخت میگن
خیلی خوب بوودن چرا ادامه نمیدنشون؟؟؟ (203050)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۱:۰۱
حتی پایتخت هم ایرادهای خودش را داشت. همینطور ساختمان پزشکان
پژمان را در رده‌ی آن دو سریال نمی‌دانم و معتقدم پایین‌تر از آن‌ها بود. (203121)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۲:۱۴
ساختمان پزشکان افتضاح بود، افتضاح (203147)
حامي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۸:۰۹
سريال پر از سوال و چرا بود كه بي جواب و غير منطقي تموم شد،ما كه تصميم گرفتيم حالا ك درگير سريال شديم فقط تماشا چي باشيم و ديگه از هم نپرسيم مثلا چرا گفتن باران مرده اصلا به كي گفته بودن مرده!!ك حالا بعد بيست سال يكي ديگه جاش بياد (203051)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۷:۲۴
فکر می کنی این سریال ارزش بحث و گره واکردن داره؟! وقتی شخصیتای سریال حتی مقوا هم نیستن. (203229)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۸:۱۰
این سریال اگه خوب بود مورد حمایت روزنامه های اصول گرا منجمله جوان نبود..
در این سریال هرچی نقش بد بود اسامیشون اسم اصیل ایرانی بود..خواهشا به این نکته هم توجه نمایید (203052)
یک شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۸:۱۲
من از گریم سررشته ندارم چون مرد هستم به ظرافت اهمیت نمیدهم اما انتقاد از گریم این فیلم خالی از لطف نیست نمونه باران بعنوان یک گدای خیابانی همیشه ارایش وسایه حرفه ای داشت ودر سکانس آخر که مریض ومحبوس بودوبا مرگ دست وپنجه نرم میکرد یک ذره از آرایش وسایه وخط چشم ورژگونه کم نشده بود وحتی دربیمارستان وهم چنین بیتا حالا فیلمنامه بماند اینها طراح گریم اند یا آرایشگر (203054)
محراب تقوائی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۸:۱۳
همه چیز در صحنه آخر تمام شد! عجیب تر آرایش باران نزدیک موت در این صحنه بود. (203055)
behnam
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۸:۱۸
فقط و فقط برا وقت تلف کردن خوب بود و یه بهونه برا دور هم جمع شدن خانواده.
از اول هم همه بینندگان میگفتن هم فیلمنامش بسیار ضعیف هستش و هم کارگردانیش!!!!! (203057)
ااا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۰:۲۲
دوست عزیز برای دورهم بودن بهانه هایی را باید یافت که ارزشمندند (203111)
سید صلاح الدین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۸:۲۰
اگر محصولات صدا و سیما ضعیف نبود که اینچنین مردم روی به سریالهای ترکیه ایه ماهواره نمی انداختند....همین خود در ذم فعالیتهای رسانه ملی کافیست بقیه اش پیش کش اقای نجف زاده!!!!!! (203058)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۰:۲۳
کاملا باهان مخالفم، اونایی هم که پای سریال های ترکیه ای میشینن آدم های اهل فکری نیستن (203112)
درود بر مخالف من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۲:۵۷
دوستان عزیز من کاری به صدا و سیمای ملی ندارم شاید باورتون نشه ولی خیلی با تی وی ایران کار ندارم و اخبار رو هم از نت دنبال می کنم ولی درباره سریال های ترکی باید بگم در اشتباهید. می تونید تو ویکی پدیا که یه دانشنامه ی کاملا آزاد و مستقله سرچ کنید و ببینید که سریال های ترکیه ای تنها در ایران مخاطب ندارن بلکه در کشور های پیشرفته و مدرنی همچون اسپانیا، آلمان و ... مخاطب های فراوانی رو به خود جذب کردند و این نشانه ی کیفیت سریال های ترک است. پس بیایم بجای تحقیر این سریال ها، فیلم های خود رو تقویت کنیم. (203159)
علاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۸:۳۷
نگاه کردن به این فیلما رو میگن "وقت کشی" (203063)
بهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۹:۰۰
سه قسمت بیشتر ندیدم.اونم توفیق اجباری بود...دو بار شیفت بودم که ناچارا دیدم یه بارم خونه فامیل به صورت نصفه....سریال پر مغزی نبود...ولی از بین گزینه های تلویزیون برای اون ساعت بخش بهترین بود چون بیننده انتخاب دیگه ایی برای سرگرمی نداشت... (203071)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۹:۰۵
نقطه ضعف زیادی داشت 1شخصیت شکیب مشخص نبود2همچنین کیانوش 3بیش از حد هندی بی معنی بود نکته مثبت پاسخ بد بد است مباشد (203073)
ارمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۹:۱۰
این سریال جز بهترین سریال ها بود از حق نگذریم (203075)
احمدرضا
Germany
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۹:۱۶
محتوای تکراری ، کش دار کردن سریال به دلیل افزایش قسمت های سریال ، بیش از این انتظاری نیست (203081)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۹:۲۰
بیست دقیقه از یه قسمتاشو دیدم!!! ساخت ضعیف،‌بازی ضعیف، داستان ضعیف، کلا ضعفش تو همون بیست دقیقه مشخص بود. (203083)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۹:۳۶
خجالت اوره بعد میگن چرا ماهواره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (203090)
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۳:۲۶
در ضعف این سریال و بیشتر سریال های صدا و سیما شکی نیست اما سریال های ماهواره هم چیز بهتری نیستند! (203176)
خلیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۰:۰۲
خیلی چرت بود (203099)
کامران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۰:۰۳
شما اصلاح طلبآ همیشه معترضینآ
اعتراض و فقط اعتراض تا پیروزی اصلاحات (203101)
درسا
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۰:۰۴
اي كاش پايان بهتري داشت با اين همه بيبنده (203102)
نی نی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۰:۰۵
کارگردان این فیلم مردم را خیلی عذر میخوام جیگر فرض کردند....... (203103)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۰:۲۸
فیلم خوبی بود -شهر که شلوغ میشود شکیب هم هفت تیر کش میشود (203113)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۲:۲۰
شکیب مداح نبود؟؟ (203151)
محمد
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۰:۵۵
سریال بسیار آبکی بود, کامل ندیدم ولی چند قسمت آخر که دیدم پر بود از اتفاقاتی که به شعور بیننده توهین میکرد, مثلا جایی که موبایل فرید دزدیده شد و تا چند روز خبردار نشد. کلا آبکی بود (203120)
مهران
United States
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۰:۳۴
نمونه دیگر بی منطقی داستانش : بیتا رو به عنوان باران معرفی کردن حتی در حضور فامیل میخواستن عقد کنن یکی از اشنایان یا فامیل نبود یه سئوال بپرسه که اینکه تا حالا بیتا بود!؟ یا باران میدونست که فرزند شهیده یه بار به بنیاد شهید مراجعه نکرده بود که مورد حمایت قرار بگیره یا بعد بیست سال باران با اون همه علاقه به پدرش یکبار نتونست یه پولی جور کنه بره ترکیه به پدرش یه سر بزنه و ..... (203190)
phoenix7486@gmail.com
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۱:۰۴
اوج حماقت شان در زمانی بود که همه دارایی بنام باران بود ولی به اون دختره میگفتن بیا بنام دایی طه بزن ، در صورتی که هیچ نیازی به این همه ژانگولر بازی برای این موضوع نبود ، با توجه به شناسنامه باران پدره میتونست با جا زدن یک دختر بجای باران مثل زمانی که بنام اون دختره زدن بدون اینهمه دردسر هم اختیار رو بدست بگیره! خیلی سریال کشکی بود منتها چون ما ماهواره نداریم مجبوریم ببینیم! (203122)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۱:۱۲
من چند تیکه رو مجبورا تومهمونی دیدم بسیار بی ادبانه و پرخاشگرانه بود. (203124)
هاجر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۱:۲۳
پنج درصدی که از آن حرف میزنید دو دسته اند:یکی امثال نادر که دزدی هایشان خزانه ایران را خالی کرده و دیگری کودکان کار که با عدم توجه به آنها یا همچون اعوض خلافکار میشوند یا معتاد.این سریال به عنوان اولین سریالی که مشکلات کودکان کار را بررسی کرد عالی بود. (203127)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۱:۳۹
نویسنده و کارگردان آخر سریال رو خوب جمع نکردند از نظر شخصیت پردازی بسیار مشکل داشت زمان تعلیق زیاد داشت. (203135)
h.g
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۲:۰۸
به نظرم نقد شما کینه توزانه و نوعی غرور بودوهیچ بویی از انصاف در آن دیده نمیشدچراکه خیلی از ملت حتی از زندگیشون میزدند تا این سریال روببینن...واین گونه نمیتوان به شعورٍٍ،درک وآگاهی مردم توهین کرد که چرا شماهااین فیلم رو نگاه کردین...بهتره که شما؛اصحاب رسانه برین مردم رو تشویق کنین که فیلم های خانمان برانداز ماهواره رادنبال نکنن.
امیدوارم درمیان این همه پست جانبدارانه از شما نظرم را درج کنین. (203144)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۲:۱۱
خییییلی مزخرف بود. حیف 40 روزی که براش هدر دادم (203146)
111
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۷:۳۶
خسته نباشی یه قسمتو می دیدی عمق فاجعه رو پی می بردی اونوقت تو نشستی عین 40 قسمتو دیدی. تازه ناراحتم میشی .دوست عزیز واقعا برای شما و تمام کسایی که میشینن و مستقیم چیزی رو نگاه می کنن که داره دائم به شعورشون توهین می کنه متاسفم (203234)
urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۲:۲۸
دوستان تو همه دنیا (نه فقط ایران) تلویزیون برای وقت کشی و برای افرادی پخش می شه ک. زیاد هم باهوش نیستن. ناراحت نشین این یه واقعیته. ادم باشعور وقتشو می زاره روزنامه و کتاب می خونه. برا همین ادمای خوشگل رو تو تلویزیون بیشتر می بینین تا ادمای باشعور. هروقت اینو قبول کردیم که تو همه جوامع کمتر از 5 % برا خودشون فکر و عقیده دارن و مابقی 30_50% هیچی نمی فهمن و مابقی هم فقط رفلکس نشون میدن برا اتفاقات روزمره. تلویزیون برا همون افراده که نظرشون متغیره (203153)
من یه پرندم آرزو دارم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۳:۲۰
حق با شماس ولی این دلیل نمیشه تو هر کاری کم کاری کنیمو مثل پت و مت عمل کنیم و بگیم چون مهم نیس!اهمیت نمیدیم.به هر حال تلوزیون هم تو زندگی کم تاثیر نیس‌.من خودم خیلی درس دارم خیلی هم اهل مطالعه ام ولی تلوزیون هم تو برنامه هام هس.ملت ایران که تفریح عملی ندارن!حداقل رویاهاشونو تی وی دنبال کنن! (203211)
فریدون
United States
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۳:۱۹
ای مردم ایران بدانید و آگاه باشید ک صدا وسیما،کوچکترین ارزشی برای علائق ما مردم قائل نیست،و اگر قائل بود،امثال مهران مدیری و رضا عطاران،رو به جرم بزرگ شاد کردن دل مردم،خانه نشین نمیکردن،،متاسفانه صدا و سیما تبدیل شده به جایگاه سریالهای خانمان برانداز،ک در این سریالها،همه باهم دشمن هستن،برادر با براد،پدر با دختر،خلاصه بگم ک دو تا قاب عکس هم در سریالهای ما با هم قهرن،و این داستانهای غم آور،خوراک شبانه مردم،غم دوست و اشک پرور ما شده.. (203173)
کورش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۳:۵۵
آخرش واقعا مسخره تر از اولش بود. یه قتل عام خیالی. باید میذاشتن نادر و زن وبچش از کشور خارج بشن تا یکم واقعی تر میشد. (203184)
نکته ها بسیار است....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۰:۰۰
پیام آخر داستان از زبان باران:
اگه برادر و خواهر داشتم این جور نمیشد=نتیجه گیری: افزایش جمعیت چه قدر خوبه

اگه مادرم در هواپیمایی که توسط آمریکا منفجر شد نبود= نتیجه گیری: مرگ بر آمریکای قاتل

نکته بعد زن نادر وسط تصادفی که دختزش داغون شده بود در کرج، گمشده بود بعد یک ماه با ساپورت و جوراب نو و بدون کفش تو خیابونای تهران گدایی میکرد، یه سوراخ هم رو جورابش نبود!!!!!!!


دیدن این سزیال= نتیجه گیری: توهین به شعور مخاطب و طلف کردن وقت و ... (203185)
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۰:۲۷
ضرقامی به ملت که جواب نمیده خداکنه بتونه جواب خدا رو بده.. (203189)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۰:۵۹
چرا فقط از ماهواره سریال های شبکه جم باید انتخابمون باشه.یقه سفید ،روباه و خیلی سریال های خوبه دیگه ای هم هست.مستند ها و تحلیل های خبری و مخصوصا برنامه پرگار خیلی خوبن.ماهواره یه وسیله ست ،این ماییم که استفاده می کنیم.
بهار جان خواهشا سانسورچی نباش. (203194)
سریال دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۱:۱۱
چقدر سریال زیبایی بود تلفیقی از هنر و تربیت یک ملت بود واقعا انسان با تماشای ان به این فکر می کنه که بار کج به منزل نمی رسه و باید همیشه خوب بود و خوبی مخصوصا با تیپ فرید یک دنیا حرف داشت این که دختر ارایش کنه و با ماشین شاسی بلند تو خیابون ها بگرده که وای وای از این همه پیامهای اخلاقی متشکریم انشاله کار های بعدی رو با قوت و با همین چهارچوبهای ارمانی ادامه بدین تا مردم ارشاد بشن با تشکر فراوان (203196)
مجید از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۱:۱۷
از تلویزیون خودمون فقط فوتبال میبینم و بس (203198)
علی قلی زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۱:۱۹
یادداشت شما متاسفانه خیلی سطح پایین است انگار شخصیت سازی در فیلمنامه را نمی دانید.
انگار کسی هستید که تمام دقایق این فیلم را دیده اید تازه از خواب بیدار شده اید چه سریال سطح پایینی دیده اید. این نوع فیلم های زرد در همه کشورها طرفدار خاص خود را دارد. (203199)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۱:۳۰
جالبه آخر سریال هم همه گناهها افتاد گردن آمریکا
بعدش اگه دقت کنی تو این فیلم باران وقتی گداست با روسری میگرده و وقتی به خانه تو قسمت آخر میاد شال داره که اونم به زور رو سرش نگه داشته
نکته همه آدمه خوب پولدارن مثل طه و مرتضی و مرضیه و باران اما بدا فقیرن مثل شکیب و نادر و زیور که اولش فقیر بودن یا کیانوش که به خاطر فقر عاطفی با شکیب همکاری کرد (203202)
تو ای پری کجایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۳:۳۹
این عکسایی که ازدحام ملتو واسه سینما رفتن گذاشتینو دیدم گریم گرفت چقد بدبختیم ما ایرانیها ببین به چه روزی افتادیم که...نه تفریح نه شادی.همه افسرده ایم.بی ادبی رایج شده.بی احترامی.فرهنگ بد.واسه اینا قیام کردن پدر و مادربزرگامون؟... (203215)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۳:۴۸
خوب این سریال هم بینندگانی داشت که کم هم نبودند, البته من هم شاید اجبارا به خاطر حضور در جمع خانواده , لحظاتی از بعضی از قسمت هایش را دیدم. ساخت چنین سریال هایی می تواند قسمتی از فعالیت صدا و سیما باشد. اما بایستی سلیقه بخش های دیگر از مردم هم در نظر گرفته شود و برنامه هایی نیز در جهت ارضای سلایق گروه های دیگر اجتماعی ساخته شود. حال بعد از سالهای زیادی که از عمرم گذشته می بینم چقدر در دوران جوانی خودخواه بودم که فیلم فارسی را مسخره می کردم چون که الان می بینم بعضی از جوانان حاضرند برای دیدن فیلم ... (203216)
رمضان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۷:۱۹
افزون بر همه اینها مشکل ساختار داستان هم داشت مثلاً چطور ممکنه اموال طاها به واسطه شناسنامه باران واقعی منتقل شده باشه و بعد طاها اینقدر نگران باشه؟؟؟؟؟؟ (203226)