به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۰ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۱۲۵۱۶۱

شورای‌هماهنگی و شورای‌سیاستگذاری

حسین کمالی-عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در يادداشتي در روزنامه بهار نوشت:  شورای سیاست‌گذاری توسط شورای هماهنگی به وجود آمده است. شورای هماهنگی برنامه‌ای دارد که مربوط به احزاب و گروه‌هاست در حالی که شورای سیاست‌گذاری چیزی بیشتر از احزاب و گروه‌هاست و شخصیت‌های ملی هم به آن اضافه می‌شوند. در حقیقت شورای سیاست‌گذاری که به پیشنهاد خود شورای هماهنگی شکل گرفته بخشی از شخصیت‌های ملی را در کنار گروه‌ها و احزاب شورای هماهنگی قرار می‌دهد. به این مجموعه چند حزب دیگر هم اضافه شدند و در حقیقت شورای سیاست‌گذاری یک وجه کامل‌تر از شورای هماهنگی است. شورای هماهنگی طبیعتا به کار خود ادامه خواهد داد و استمرار خواهد یافت و احزاب، فعالیت‌ها و هماهنگی خود را خواهند داشت.

آنچه در شورای سیاست‌گذاری صورت می‌گیرد یک شورای انتخاباتی است که انتخابات را رصد و تحلیل می‌کند. همان‌طور که انتخابات قبلی را رصد کرده و به نتیجه رسید، انتخابات بعدی را نیز براساس رای همین جمعیت رصد و تحلیل خواهد کرد. شورای سیاست‌گذاری در حقیقت مجموعه‌ای از دبیران کل احزاب و گروه‌های عضو شورای هماهنگی است، چند حزب و گروه نیز به این مجموعه اضافه شده‌اند به علاوه تعدادی از شخصیت‌های ملی که‌ترکیب نهایی را شکل می‌دهند. در حقیقت اینجا نه تعارضی وجود دارد و نه اختلافی بین دو شورا موجود است. البته شاید برخی از اعضای شورای هماهنگی با اعضای شورای سیاست‌گذاری اختلاف نظر داشته باشند اما بین دو شورا اختلافی نیست زیرا شورای هماهنگی خود شورای سیاست‌گذاری را تاسیس کرده است.

نکته دیگر درباره حضور اعتدال‌گرایان در شورای سیاست‌گذاری است . باید گفت اعتدال‌گرایان جریان جدای مستقلی هستند که برای خود کار می‌کنند. درواقع اعضای اعتدال‌گرا در شورای سیاست‌گذاری حضور ندارند و همه اصلاح‌طلب هستند. آنها یا می‌پذیرند که با اصلاح‌طلبان همکاری کنند و یا خیر. احزاب و گروه‌‌ها کار خود را می‌کنند و سیاست‌ها و نظرات خود را درباره اشخاص متفاوت اعلام می‌کنند. بنابراین اعتدال‌گرایان یا می‌خواهند در انتخابات شورای شهر با مجموعه اصلاح‌طلبان کار کنند یا نمی‌خواهند. طبیعتا اگر بخواهند می‌توانند همکاری کنند و در غیر این صورت هر کدام از اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان برای خود کار می‌کنند. برای انتخابات ریاست جمهوری هم هنوز در شورای عالی سیاست‌گذاری گفت‌و‌گویی بین اصلاح‌طلبان صورت نگرفته است. البته برخی از اصلاح‌طلب‌ها نظر شخصی خود را اعلام کردند اما گفت‌وگوی رسمی در این مورد انجام نشده و طبیعتا با کسانی که در این صحنه حضور خواهند یافت در آینده گفت‌وگو صورت خواهد گرفت. آقای روحانی هم به عنوان یک شخصیت جدا به این مجموعه آمده و مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار گرفته است. اصلاح‌طلبان ممکن است از ایشان حمایت کنند و یا از هر شخص دیگری و احتمال زیادی دارد در همین روزها نیز حمایت خود را اعلام کنند. این موضوع هم به حمایت از احزاب و گروه‌های خاصی برنمی‌گردد.

درباره هدف تشکیل شورای باید گفت این شورا که به پیشنهاد شورای هماهنگی تشکیل شده، درواقع شکل کامل‌تری از شورای هماهنگی است. شورای هماهنگی تصمیم گرفته که شورای کامل‌تری از خودش تشکیل دهد اما این شورا همچنان به قوت خود باقی است. آنها احساس کردند که شورای هماهنگی همه استعدادهای مجموعه اصلاح‌طلبی را در بر نمی‌گیرد و بنابراین تشخیص دادند که شورای سیاست‌گذاری تشکیل شود.

شورای هماهنگی، شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب است. شورای سیاست‌گذاری مربوط به سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است. طبیعتا احزاب نمی‌خواهند شورای هماهنگی خود را از دست بدهند و فعالیت آنها هم فقط مربوط به انتخابات نیست و در سال‌های گذشته فعالیت خود را همواره ادامه داده‌اند و درباره موضوعات مختلف ملی و مملکتی اظهار نظر می‌کنند و یک حیات پرتلاش و پیوسته دارند که صرف انتخابات نیست. در صورتی که شورای سیاست‌گذاری یک شورای انتخاباتی است و ماموریتی از طرف شورای هماهنگی و سایر اصلاح‌طلبان پیدا کرده است. بنابراین باید اشاره کرد شورای هماهنگی این اعتقاد را ندارد که هویت اصلاح‌طلبی با شورای سیاست‌گذاری زیر سؤال می‌‌رود. همچنین تلاش دو شورا بر این است که تفرقه‌ای ایجاد نشود که اصلاح‌طلبان از آن ضربه‌ای بخورند.