به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۲۳:۰۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۱۴۳۴۸
نگاهي به تركيب دولت يازدهم

کابینه «امید» آیینه‌ي تفکر حسن روحانی

کابینه «امید» آیینه‌ي تفکر حسن روحانی
اشکان بنکدار جهرمی

گروه سياسي: این روزها اگرچه هستند نخبگانی که هجمه‌ي بی مانندی را در مقابل دولت جدید مي‌بینند و نتیجه مي‌گیرند، افراطیون که دولت را ناتوان مي‌خواهند سعی در حذف ژنرالهای روحانی دارند ـ که البته به نوعی نیز به صدق سخن مي‌گویند. ولی دولت روحانی دولت امید است و این امید هنوز گرما بخشی لازم برای دلهای مردم را دارا مي‌باشد. لیست یاران روحانی نشان دهنده‌ي این است که وی از مواضع پیشین خود کوتاه نیامده است بلکه تلاش بر انتخاب عقلایی ترین و ایمن ترین راه را هدف خود قرار داده که وجود برخی چهره‌هاي دو دولت سازندگی و اصلاحات در کابینه‌ي احتمالی وی به وضوح نشان دهنده‌ي این امر است.

در گزینش چهره‌هاي جدید نیز آنجا که لازم بوده با درایت طوری در انتخاب افراد عمل شده که حتی اگر بپذیریم بعضی وزرای احتمالی همخوانی کاملی با رئیس دولت ندارند ولی دارای حداقل زاویه با مواضع او مي‌باشند. که در این موضوع نیز پیش بینی مي‌گردد دولت روحانی همانند هر دولت دیگری در این موارد موجبات حضور معاونینی راسخ تر و پایبندتر به مواضع خود را فراهم آورده و وزنه را به سمت تحقق خواستهای تجلی یافته در آراء مردم فراهم سازد.نتیجه این که مرد تدبیر و امید حتی اگر محروم از مردان قدرتمندش معروف به ژنرالها گردد قادر خواهد بود سربازان خود را در آخرین خانه‌ي شطرنج سیاسی بدل به با ارزشترین مهره نماید.

روحانی اما آنجا که نقطه افتراقش با دیگر نامزدها بوده خط قرمزهایی را مشخص کرده تا رأی مردم در آن زمینه ها به طور کامل به ثمر نشیند. چهره هایی که قرار بر وزارت آنها در زمینه‌ي فرهنگ و سیاست خارجی است از آن جمله مي‌باشند. البته در کل منش سیاسی افراد بر وابستگی سیاسیشان ترجیح داده شده و به طور مثال سعی شده بی هیاهو چهره ای با نقاط مثبت مورد نظر وی و به دور از هر گونه تنش آفرینی در جایگاه فرهنگ و ارشاد کشور جای گیرد.

روحانی همچنین در ابعاد تخصصی کابینه، از میان چهره‌هاي جدید به سراغ متخصص ترین افراد با گرایشات علمی خاص مورد نیاز رفته است. به طور مثال مطالبات اقتصادی و تورم کمرشکن او را به سمت دست چین کردن فردی با تخصص ویژه‌ي "تورم " برده است. روحانی با چینش یاران خود همچنین نشان داد که مرد سیاست است. سابقه‌ي مدیریت سیاسی در زمینه‌هاي مختلف به او این درایت را داده که باید در تعامل با دیگر مراکز قدرت آرام و مطمئن گام بردارد و البته از بده بستانهای سیاسی واهمه ای به دل راه ندهد.

عملکرد تقریباً طولانی مدت او به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز باعث شده تا وی دغدغه‌هاي رهبری در امور مملکت به ویژه موارد حساس را به جدیت تمام مدّ نظر قرار دهد. وی همچنین با توجه به تجربه دو دوره حضورش در هیئت رئیسه‌ي مجلس مي‌داند که مشورت با مجلس در تعیین کابینه اگرچه مي‌تواند در ابتدای راه او را به جدّ به چالش بکشد و فشار دو سویه‌ي خواست مردم از یک طرف و نظرات اکثریت اصولگرای مجلس از طرف دیگر را بر او وارد کند ولی برای تسهیل راهِ نه چندان ساده‌ي او در اداره کشور حد اقل تا دو سال دیگر که انتخابات مجلس برگزار شود گزیر ناپذیر مي‌نماید.

پس شاید بتوان پیش بینی نمود که روحانی سعی خواهد کرد ضمن احترام به قوانین و عرف سیاسی رایج در ایران اهداف مورد نظر دولت خویش را پیش برد و از دست زدن به اعمال هیجانی دوری گزیند و از افراطیون در عین دشواری با صلابت عبور کند. وی تلاش خواهد نمود چه در صحنه‌ي داخلی و چه در عرصه‌ي خارجی با عمل خویش دیگران را قانع به تعامل هرچه سازنده تر نماید و از کنار این همکاری راه پیش روی خود را فراخ و هموار سازد.

علیرضا
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۳:۵۳
کابینه خوبیه
آقای روحانی ممنونیم که امید رو به ما بازگردوندین
ایشالا در عمل هم موفق باشید و یادتون نره که مردم پشت شما هستند (104365)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۴:۴۸
در وزارتخانه‌های سیاسی باید به تدبیر آقای روحانی اعتماد کنیم و اینکه از برخی وزرا خوشمان نمی‌آید یا آنها مطلوب ما نیستند را ملاک قضاوت قرار ندهیم.همیشه دست رییس جمهور برای معرفی افرادی که اصلح می‌داند باز نیست. طبیعتا باید کسانی معرفی شوند که بتوانند رای اعتماد بگیرند و با سایر نهادها و قوا همکاری مطلوبی داشته باشند. بنابراین نسبت به آقای روحانی باید دیدگاه‌مان متناسب با شرایطی باشد که در آن شرایط این وزرا انتخاب شده‌اند. روحانی گرایش‌ها و نقطه نظرات مجلس فعلی را به خوبی می‌داند و برای انتخاب وزرایش آن ملاحظات را در نظر گرفته است. ممکن است یک رییس جمهور با همین کابینه موفق باشد و رییس جمهور دیگر به توفیق دست پیدا نکند بنابراین آنچه اهمیت بالایی دارد تدبیر آقای روحانی در جلو بردن امور و مدیریت کابینه است. توجه به کابینه آقایان هاشمی و خاتمی تا حدودی پاسخ انتقاداتی که امروز نسبت به برخی وزرای پیشنهادی می‌شود را می‌دهد.در دولت آقای خاتمی هم به عنوان مثال آقای مظفر که وزیر پیشنهادی ایشان برای وزارت آموزش و پرورش بود مطلوب اصلاح‌طلبان نبود اما همه به آقای خاتمی اعتماد کردند و نتیجه اعتماد خود را هم دیدند. با احتساب این مثال‌ها و مجموعه ترکیبی که از کابینه بر می‌آید تصور نمی‌کنم با کابینه ضعیفی روبه‌رو باشیم و نتوانیم به اهداف خود برسیم. (104438)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۰۷
اگه زنگنه و ربيعي رد بشن ديگه خوب نيست قراره ردشون کنن (104470)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۳:۵۵
در وزارتخانه‌های سیاسی باید به تدبیر آقای روحانی اعتماد کنیم و اینکه از برخی وزرا خوشمان نمی‌آید یا آنها مطلوب ما نیستند را ملاک قضاوت قرار ندهیم.همیشه دست رییس جمهور برای معرفی افرادی که اصلح می‌داند باز نیست. طبیعتا باید کسانی معرفی شوند که بتوانند رای اعتماد بگیرند و با سایر نهادها و قوا همکاری مطلوبی داشته باشند. بنابراین نسبت به آقای روحانی باید دیدگاه‌مان متناسب با شرایطی باشد که در آن شرایط این وزرا انتخاب شده‌اند. روحانی گرایش‌ها و نقطه نظرات مجلس فعلی را به خوبی می‌داند و برای انتخاب وزرایش آن ملاحظات را در نظر گرفته است. ممکن است یک رییس جمهور با همین کابینه موفق باشد و رییس جمهور دیگر به توفیق دست پیدا نکند بنابراین آنچه اهمیت بالایی دارد تدبیر آقای روحانی در جلو بردن امور و مدیریت کابینه است. توجه به کابینه آقایان هاشمی و خاتمی تا حدودی پاسخ انتقاداتی که امروز نسبت به برخی وزرای پیشنهادی می‌شود را می‌دهد.در دولت آقای خاتمی هم به عنوان مثال آقای مظفر که وزیر پیشنهادی ایشان برای وزارت آموزش و پرورش بود مطلوب اصلاح‌طلبان نبود اما همه به آقای خاتمی اعتماد کردند و نتیجه اعتماد خود را هم دیدند. با احتساب این مثال‌ها و مجموعه ترکیبی که از کابینه بر می‌آید تصور نمی‌کنم با کابینه ضعیفی روبه‌رو باشیم و نتوانیم به اهداف خود برسیم. (104368)
صالح
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۳:۵۶
من فکر می کنم روحانی برای حفظ فضای بهتر بوجود امده بعد از انتخابات، سعی داره با انتخاب کابینه ای متشکل از تمام جناح ها، ارامش رو در همه ی سمت ها بوجود بیاره و هیچ فردی رو مدعی باقی نگذاره... اینکار شاید تا حدی شایسته سالاری رو تحت الشعاع قرار داده، ولی به نظر میرسه از لحاظ مصلحت، به نفع کشور لااقل در مقطع کوتاه زمانی باشه... (104369)
علی
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۶:۵۷
80 درصد کارگزاران هستن. 2 تا اصلاحاتی 2 تا هم اصولگرا.
چه اعتدالی ! (104573)
آرمان-14 مرداد 1392
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۴:۲۳
عاقبت اندیشی برای رای اعتماد

انتخاب عبدالرضا رحمانی فضلی که از نزدیک‌ترین افراد به علی لاریجانی به شمار می‌آید و انتخاب مصطفی پورمحمدی به عنوان وزیر دادگستری که از گزینه‌های مورد وثوق مجلس است، بیش از هر نکته‌‌ای نشان از یک تعامل هوشمندانه سیاسی برای کسب رای اعتماد به تمامی وزرای معرفی شده می‌دهد. حسن روحانی با تجربه سال‌ها مدیریت در عرصه‌های کلان سیاسی بخوبی ساخت قدرت و اضلاع و اجزای آن را می‌شناسد و به این نکته واقف است که نیل به ظرفیت‌های هدف‌گذاری شده با آرمان نگری میسر نمی‌شود و در یک ساز و کار سیاسی باید تمامی جوانب را نگریست و در جای خود باید امتیازی داد تا امتیازی گرفت. وی دو عرصه خطیر سیاست خارجی و اقتصاد را به عنوان دو حوزه پر چالش سال‌های اخیر تحویل گرفته و مایل است که مدیرانی همسوتر با خود را بر این مناصب بگمارد و نیک این را می‌داند که اکثریت مجلس ملهم از تعارضات و کشاکش‌های چند سال اخیر سپهر سیاسی و پیش‌فرض‌های مستتر در آن چندان تمایلی به وزارت گزینه‌های متفاوت‌نگر با گرایش‌های رایج اصولگرایان ندارد و از همین رو با اعطای دو حوزه حساس و راهبردی که اصولگرایان با حساسیت مضاعفی به این دو مقوله و قبض و بسط‌های آن می‌نگرند، قصد برقراری تعادل و توازنی مرصوص را دارد تا در ذیل آن بتواند هم نظر اصولگرایان را تامین کند و هم گزینه‌های اصلاح طلب را به سلامت از پیچ مجلس گذر دهد. اعطای دو وزارتخانه کلیدی فرهنگ و ارشاد اسلامی و کشور به اصولگرایان بی‌گمان در دایره همین نظرگاه جامه عمل پوشیده است اما با همه این اوصاف به نظر می‌رسد گزینه‌هایی چون علی ربیعی، بیژن نامدار زنگنه و محمدعلی نجفی که از چهره‌های نام و نشان دار اصلاح‌طلب هستند چندان کار راحتی برای کسب رای اعتماد از مجلس اصولگرا نداشته باشند، نکته‌‌ای که برای رحمانی فضلی و پورمحمدی عکس آن صدق کرده وبه نظر می‌رسد بالاترین رای اعتماد را این دو گزینه از مجلس دریافت دارند. (104393)
صادق
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۴:۴۴
قضاوت را به آینده موکول نمائیم . (104432)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۴:۵۹
آقا سایت خاتمی رو از فیلترینگ در بیارن آقای وزیر. سریع. (104452)
سارا
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۶:۰۷
مسولین باید قبول کنندمردم به اصولگریان اعتقادی ندارند (104527)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۰۲
پور محمدی هیچ توجیه نداره (104459)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۲۳
آقا لپ کلامت اینه که بازم صبر کنید دیگه آره؟ بازم صبر میکنیم یعنی مجبوریم (104486)
مهرداد
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۴۲
وزیر بهداشت خیلی مایه داره فک نکنم دیگه بودجه کم بیارن و یارانه بیمارای خاص رو ندن! ایول (104506)
اعتدال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۴۶
همین ها رو هم می خوان عدم اعتماد بدن . مجلس دست جریان اصول گراست و توان سنگ اندازی و کارشکنی را دارند. (104512)
سید
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۶:۳۵
توکل بر خدا . (104557)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۶:۵۰
باعث تاسفه كه در ويكي پديا صفحاتي كه در باره بسياري از افراد محبوب ملت است فيلتر شده اند (104570)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۷:۵۵
به نظر من آقای روحانی باید گروهی تخصصی به ریاست آقای عارف ( با توجه به سابقه ایشان در سازمان برنامه وبودجه و همچنین معاون اولی رییس جمهور) جهت تنظیم لایحه اصلاحی بودجه 92 و همچنین لوایح بودجه سال های آینده که بناست دقیقتر و سر موعد به مجلس فرستاده شود انتخاب کنند این کار هم با عث تخصصی تر شدن لایحه می شود و هم با روحیات آقای عارف سازگار است و هواداران ایشان را نیز خوشنود می کند (104618)
غضنفریان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۷:۵۶
وزیرکشورش اصلا خوب نیست.یک نیروی کاملا جناح راستی آورده است (104619)
اصلاح طلب بافقی لردی
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۸:۳۴
کابینه به درستی بسته شده است شاید دوستان از حضور فردی مثل پور محمدی ناراحت باشند ولی حضور این فرد در وزارت دادگستری می تواند دارای فواید زیادی باشد:1)هماهنگی با قوه قضاییه برای آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر2)کم کردن فشارها بر دولت روحانی و تا حدودی خنثی سازی شعبان بی مخها (104650)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۹:۱۱
از ترانه های من اگر گل را بگیرند یک فصل خواهد مرد
اگر عشق روا بگیرند دو فص خواهد مرد
اگر نان را سه فصل خواهد مرد
اما ازادی را اگر از ترانه های من بگیرند سال .تمام سال خواهد مرد
(شیرکو بی کس) (104680)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۰۲:۵۰
حدادعادل! شاخ و شانه کشیده که کابینه را معتدل تر می کنم،جا دارد اگر رای به میلی ندادند در بار نخست توفیقی ،اگر به او رای ندادند برای بار بعد مصطفا معین و...معرفی شود،اگر افراطی ها به زنگنه رای ندادند؛ ترکان معرفی شوداگر به او رای ندادند صفایی فراهانی و... (104913)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۰۴:۰۳
تحلیل بسیار خوب و منطقی بود از اینکه اصلاح طلبان سعی می کنند از قضاوت های عجولانه و تندروی های غلط خودداری کنند خوشحالم زیرا متوجه شده اند که تطبیق آرمان با واقعیت امر آسانی نیست. (104923)