به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۱۴۹۲۶
واکنش ها به برچیده‌ شدن کتیبه‌های فارسی مقبره‌ نظامی

چرا به تاریخ مشترک با ایران افتخار نمی‌کنند؟

گروه هنری: چند روز پیش در خبرها آمده بود، کتیبه‌های مقبره نظامی در کشور آذربایجان که مزین به شعرهای این شاعر به زبان فارسی است، از مقبره او برچیده شده تا جایش را به شعرهایی با زبان ترکی بدهد.
چرا به تاریخ مشترک با ایران افتخار نمی‌کنند؟
برچیده شدن شعرهای فارسی از مقبره نظامی در حالی صورت گرفته که او شاعری است که همه شعرهایش را به زبان فارسی سروده است.هرچند سخن‌گوی وزارت امور خارجه با خوش‌بینی می‌گوید، شاید مرمت بنا مدنظر است، اما در صورت صحت جایگزینی کتیبه‌ها از کنار این موضوع نمی‌توان گذشت.در این رابطه یک ایران‌شناس معتقد است: ما ضعیف شده‌ایم و تا وقتی ضعیف باشیم،‌ کسی به تاریخ مشترک خود با ما افتخار نخواهد کرد، در نتیجه، طبیعی است که کشورهای دیگر، نام ما را از آثارشان پاک کنند.

زاگرس زند اظهار کرد: پاک کردن کتیبه‌های فارسی از مقبره‌ی نظامی گنجوی‌ و جایگزین کردن اشعار ترکی ترجمه‌شده به جای آن‌ها، اولین اقدامی نیست که برخی کشورهای همسایه برای پاک کردن نام ما از آثار ایرانی انجام می‌دهند و البته آخرین آن هم نخواهد بود.او ادامه داد: امروز جمهوری آذربایجان اقدام به پاک کردن زبان فارسی از آثار خود می‌کند، فردا نوبت پاکستان،‌ افغانستان و ... می‌رسد.

زند درباره‌ دلیل چنین رفتاری، معتقد است: تا زمانی که ما ضعیف هستیم، هیچ کشوری به این‌که در گذشته، با ما تاریخ مشترک داشته است، افتخار نخواهد کرد و چه بسا تلاش کند که آثاری را که نشان می‌دهند پیشینه‌ی مشترک با ما داشته‌اند، پاک کنند. وقتی مشترک بودن تاریخ ما با آن‌ها برای‌شان منفعتی نداشته باشد، طبیعی است که نیازی برای حفظ نام ایران در آثار باقی‌مانده در جغرافیای کشورشان احساس نکنند.او با تأکید این‌که پاک کردن آثار ایرانی چیزی از تاریخ،‌ ادبیات و تمدن ایرانی‌ها کم نمی‌کند، گفت: دولت‌های نوپا برای این‌که به خود هویت دهند و به نوعی پا بگیرند، چنین اقداماتی انجام می‌دهند؛ ولی رفتارهای آن‌ها روی آثار ما تأثیر چندانی نمی‌گذارد.

زند با بیان این‌که فرهنگ یک کشور یک‌شبه و یک‌روزه به‌وجود نمی‌آید و یک‌شبه و یک‌روزه نیز از بین نمی‌رود، اظهار کرد: فرهنگ، مسأله‌ای دیرپا است،‌ در نتیجه، برداشتن کتیبه‌های حاوی اشعار فارسی گنجوی،‌ اشعار فارسی این شاعر را از بین نمی‌برد؛ ولی مسأله این‌ است که‌ ما برای حفظ آثار فرهنگی خود که آن‌قدر به آن می‌بالیم و مدام از ایران بزرگ و ایران فرهنگی حرف می‌زنیم، چه تلاشی می‌کنیم؟

این ایران‌شناس درباره‌ی واکنش سخنگوی وزارت خارجه درپی این اقدام جمهوری آذربایجان، گفت: این واکنش، سیاسی است، در حالی که برای چنین مسائلی باید اقدامات فرهنگی انجام داد. ضمن این‌که باید در نظر داشته باشیم که ما در برابر مسائل این‌چنینی واکنش نشان می‌دهیم و کنشی نداریم؛ همیشه در مقابل این قبیل مسائل ابراز تأسف می‌کنیم و تلاشی برای جلوگیری از آن‌ها انجام نمی‌دهیم.

او ادامه داد: برای داشتن کنش درست در زمینه‌ی مسائل فرهنگی، موسسه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط باید تحقیق و پژوهش انجام دهند و پول خرج کنند تا بتوانند آثار ایران را حفظ کنند. مثلا برای نظامی گنجوی کنگره‌های ملی برگزار شود تا به این وسیله، بتوانیم تبلیغات لازم را برای جلوگیری از حذف نام تمدن ایرانی از روی اشخاص و آثار انجام دهیم.زند با بیان این‌که علاوه بر آثار خارج از کشور، آثار داخل ایران نیز در معرض تهدید هستند، اضافه کرد: امروزه می‌بینیم رسانه‌های مختلف در حال تحریک کردن قومیت‌های داخل کشور هستند و متحدهایی نیز در داخل دارند که باید به این مسأله توجه شود. فکر می‌کنم این‌ موضوع با توجه به اهمیتی که دارد باید در اولویت کار قرار گیرد.
مرجع : ایسنا

خسروشاهی
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۱:۲۸
درسته که تاریخ رو مردان پیروز می‌نویسند و هرکی قدرت داشته باشه اسمش تو تاریخ نیکو است و جاودان ولی باید دقت داشته باشیم که بالاخره گنجه یکی از شهرهای آذربایجان هست و نظامی اصالتا یک ترک، درسته که تو اون زمان زبان شعر و دربار فارسی بوده ولی نمیشه که به خاطر تاریخ مشترک بین ایران و آذربایجان اونها مجبور باشن همه چیزی رو که به تاریخ مشترک مربوط میشه اجازه ش رو از ما بگیرن،
اصلا چرا راه دور بریم،اگه ما اینهمه به تاریخ و فرهنگ کشورمون حساس هستیم چرا اجازه دادیم موسیقی عاشیقی که اصیل ترین موسیقی آذربایجانی هستش رو باکو به اسم خودش به ثبت جهانی برسونه و بهش افتخار کنه و ما حتی از پخش اون هم عبا داشته باشیم،یا موسیقی موغام که برخواسته از فولکلور و هنر آذربایجانی هستش رو مقرش رو تو باکو میبینیم و ما خیلی ضعیف داریم عمل میکنیم
از ماست که بر ماست
البته تو بعضی موارد به نظرم اونا بهتر از ما میتونن ازش محافظت کنن و اگه دست اونا باشه به صلاحه (116237)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۵:۳۸
اگه نظامی ترک بوده و یا اینکه تنها بخاطر درباری بودن زبان فارسی همه اشعار خودشو فارسی گفته! این شاعر ترک چرا چند بیت به زبان مادری خودش نگفته؟؟ و یا اینکه چرا اسطوره ها و افسانه های ترک رو به نظم نکشیده؟؟؟
من خودم ترکم و دوست داشتم با زبان ترکی دبستان رو شروع کنم (البته در کنار فارسی که زبان مشترک ایرانیهاست)به زبان مادری خودم تلویزیون داشته باشم و اسامی کوچه ها و خیابونای شهرم با واژه های ترکی هم اسم گذاری بشه و گذاشتن اسم ترکی برای شرکت ها و کارخانه ها و موسسات و ... با مشکل ندادن پروانه مواجه نشه و خیلی موارد دیگه که ازش محرومیم... اما اینا دلیل نمیشه به تحریف آشکار و البته مفتضحانه تاریخ که توسط افکار کوتوله بی رحمانه دامن هر فرهنگی رو ممکنه بگیره مهر تایید و توجیه بزنیم.این کار قطعا محکومه! (116314)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۰۰:۱۹
پزوهش‌های ژنتیکی مازیار اشرفیان بناب نشان می‌دهند که عموم اقوام و گروه‌های جمعیتی ایرانی که در ایران امروزی (و حتی فراتر از مرزهای سیاسی فعلی ایران) ساکن هستند، علی‌رغم اینکه دارای تفاوتهای جزئی فرهنگی هستند و حتی گاه به زبانهای مختلف هم سخن می‌گویند، دارای ریشه ژنتیکی مشترکی هستند و این ریشه مشترک به جمعیتی اولیه که در حدود ده تا یازده هزار سال پیش در قسمتهای جنوب غربی فلات ایران ساکن بوده بر می‌گردد (116526)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۶:۲۹
من چیز دیگه ای شنیدم. اینکه نظامی فارس بود ولی به شهر گنجه مهاجرت کرده بود، عین مولانا که به قونیه مهاجرت کرده!
البته شاعرای آذری معروفی داریم که شعر پارسی گفتن مثل شهریار عزیز. (116342)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۲۲:۵۵
درست شنیدید اصالتا تفرشی بوده. (116493)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۷:۵۲
نگو آقا..... ایران نام بزرگی بوده و این کشورها 200 سال هم قدمت ندارند بعد میگی این مشاهیر مال اوناس؟؟؟ شما خلا تاریخی داره ذهنت (116368)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۲۲:۵۶
عمر جمهوری آذربایجان 25 ساله. (116494)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۸:۳۶
دوست عزيز، ترك ها با جنگ و كشتار وارد اون منطقه شدن و زبان خودشون رو به مردم ايراني ساكن اون منطقه تحميل كردن، چيزي مثل حمله اعراب به ايران، اما اعراب فقط توانستند نوشتار خود را به مردم ايران تحميل كنند. (116382)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۸:۴۵
لطفا بدون آگاهی و اطلاعات کافی نظر ندید. نظامی اصالتا ترک نیست و اهل روستای تفرش است. مدرکش هم این دو بیتی از خود نظامی در اسکندر نامه است:
گرچه در بحر گنجه گمم ، ولی از قهستان شهر قمم
به تفرش دهی هست طا نام او ، نظامی از آنجا شده نام جو

علاوه بر اون مادرش هم کرد هست. (116383)
فردوسی
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۲۳:۲۵
تفرشي بودن نظامي با شعري از شيخ بهايي نيز قطعي شده ‌است. آنجا که شيخ بهايي درباره نظامي مي‌گويد:

ز اهل تفرش است آن گوهر پاک

ولي در گنجه چون گنج است در خاک

لازم به ذکر است که نام پدرش يوسف ، زاده تفرش و مادرش نيز با نام رييسه ،يک کرد ايراني بود. همچنين جدش «ذکي» و جد اعلايش «مويد» را نيزاهل تفرش (در استان مرکزي ايران) خوانده اند. (116508)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۸:۵۷
آقای خسزو شاهی نظامی بزرگ آذری هستند نه ترک و ترک زبان (116392)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۱:۳۵
هر جا اذری و کرد و لر بود انجا خاک ایران است (116241)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۸:۴۷
بلوچ و ترکمن رو هم اضافه کن. (116385)
دكتر
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۱:۵۳
متأسفم، ما خود به دست خود باعث نابودي فرهنگ زيباي پارسي مي‌شويم(سرزمين پارس از تاجيكستان تا كردستان از تركمنستان و آذربايجان تا عمان و بحرين پهنه دارد با اقوام مختلف). از ماست كه بر ماست (116248)
maisam
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۲:۰۱
جناب زاگرس زند کشتید با این کارشناسی دروغینتان

اشعار ترجمه شده قرار نیست که بر آن نسب شود بلکه کتیبه اشعار تورکی نظامی که سالیان سال بدلیل همان قدرتی که از آن دم میزنید را ، پنهان نموده بودید ، نسب خواهد شد (116251)
behnam
Germany
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۲:۰۶
شاید این حرف من خیلی ها رو ناراحت کنه ولی تا زمانی که شما انکار میکنید که، نظامی اصلا شعری به زبان ترکی نداره و همه سروده هاش فارسی هستش پس مطمئن باشین اونا هم این جرات رو بخودشون میدن.
البته حالا که میبینند کشور آذربایجان دست به این کار زده تازه یادشون افتاده بگن "اشعار فارسی این شاعر" در حالی که تا دیروز میگفتن "شاعر پارسی گو" وقتی شما به خودتون اجازه میدین یه شاعر رو تنها مال خود بدونید اونا هم این اجازه رو به خود خواهند داد که این کارا رو بکنند. (116254)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۵:۰۹
ببخشید اشتباه مثبت دادم. (116304)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۳:۱۳
این روزها "ایران دوستی" حس غریبی دارد حتی در خود ایران ...
نظامی گنجوی شاعر پارسی گوی ایرانیست و این یک حقیقت است. اگر بشود برخی وقایع تاریخی را تحریف کرد قطعا این مورد جزو این برخی ها نیست و نخواهد بود.و اینگونه خاک پاشیدن به آفتاب ره به جایی نخواهد برد و قابل جبران است اما!!!
اما همانطور که این کارشناس گفته است تا زمانیکه قدرتمند نشویم شاهد این گونه موارد خواهیم بود و متاسفانه حاکمیت ما معنا و مفهوم قدرتمند بودن را نمی فهمد!(نمونه اش همین که خبرهای مربوط به سوریه کادر نظراتشون بسته است!!!)
حکومت باکو بجای پرداختن به قره باغ برای خود هویت جعلی تدارک می بیند و زهی خیال باطل...
اما این درد عمیق تر از اینست چرا که مسئولان ما برای خود هیچ تعهدی در برابر ایران و فرهنگ ایرانی نمی بینند و فکر می کنند اگر کسی از ایران گفت و برای ایران خواست، اسلام به خطر می افتد ! ...
از طرف دیگر باستان گرایانی هستند که ایران را خلاصه در ... می کنند و رنگ ها را نمی بینند!سخن فراوان است و درد بسیار. در نهایت ""تا ایرانی بدانجا نرسد که به خود افتخار کند سایرین به تاریخ و فرهنگ مشترک با ایران نه تنها افتخار نخواهند کرد بلکه مثل الهام ذلیل اف از آن گریزان بوده و ذلیلانه آب در هاون خواهند کوفت"" (116263)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۳:۲۳
"""واژه «پسافتنه» هم وارد فرهنگ لغات شد!"""
این خبرو بخونید و منصفانه قضاوت کنید تفکراتی ازین دست کدوم اشتها رو برای نزدیکی به اون و افتخار به اونو باز میکنه و آیا این تفکر صلاحیت داشتن نظامی رو داره ؟؟؟؟؟؟ طرف خودش فارسه!!! (116266)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۳:۴۳
درست است من خودم بارها فکر کردم اگر ما اوضاع کنونی ما شکوهمند بود -که صد البته اصلان نیست- جمهوری در پیت آذربایجان التماس می کرد که به حسابش بیاریم. ما در خودبزرگ پنداری بی اساس و پوشالی خودمان را اسیر کردیم و خودمان را به خواب زده ایم. (116272)
ناصر
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۶:۱۱
آقای محترم از یاد نبر که بیشتر افتخارات این کشور بدست ترک آذربایجانی ایی رقم خورده که همیشه امسال شماها به آنها توهین کرده اید واین مردمان در حال حاضر نزدیک به نصف جمعیت کشورمان را تشکیل میدهند برای شما که خود را سرتر از تمامی مردمان این جهان می دانند و دیگران را درپیتی و ... می شمارند متاسفم (116332)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۰۰:۱۳
بر پایه گزارش صندوق جمعیت ملل متحد نیز زبان جمعیت ایران متشکل از ۵۱٪ فارسی ٬ ۲۴٪ آذری ٬ ۸٪ گیلک و مازندرانی ٬ ۷٪ کردی ٬ ۳٪ عربی ٬ ۲٪ بلوچی ٬ ۲٪ لری ٬ ۲٪ ترکمنی و ۱٪ دیگر زبانها مانند لکی ٬ قشقایی ٬ قزاقی ٬ هزارگی ٬ گرجی ٬ ارمنی ٬ تاتی ٬ تالشی


بنابر گزارش کتابچهٔ سیا، امروزه ایران از قومیت‌های مختلفی از جمله فارس‌ها (۵۳ درصد)، آذربایجانی‌ها (۱۶ درصد)، کردها (۱۰ درصد)، گیلک‌ها و مازندرانی‌ها (۷ درصد)، لرها (۶ درصد)، بلوچ‌ها (۲ درصد)، عرب‌ها (۲ درصد)، ترکمن‌ها و قشقایی‌ها (۲ درصد) و دیگران (۲ درصد) تشکیل یافته‌است.


بنابر تخمین دیگری از کنگرهٔ آمریکا، ۶۵ درصد از ساکنان ایران به زبان فارسی، ۱۶ درصد به زبان ترکی آذربایجانی، ۷ درصد به زبان کردی، ۶ درصد به زبان لری، ۲ درصد به زبان عربی، ۲ درصد به زبان بلوچی، ۱ درصد به زبان ترکمنی، ۱ درصد به زبان قشقایی و سایر زبان‌های ترکی و کم‌تر از ۱ درصد نیز به زبان‌های ارمنی، آشوری، گرجی و سایر زبان‌های غیرفارسی و غیرترکی سخن می‌گویند. (116524)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۸:۴۶
در پیت رو خوب اومدی. (116384)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۳:۴۹
کاملا با نظرات نویسنده موافقم.
متاسفانه جامعه امروز ما هم از نظر فرهنگی و هم از نظر دانش و صنعت یک جامعه عقب مانده است و طبیعی است که هیچ کشوری تمایل ندارد خودش را به ما مرتبط بداند.
تا زمانی که خودمان تغییر نکنیم هیچ چیز درست نمی شود. (116275)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۳:۵۵
وقتی خود ما به جای افتخار به فرهنگمان ارزشهایی را تبلیغ می کنیم که. . . . از بیگانگان چه انتظاری داریم (116278)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۴:۳۲
مگر در ایران به سایر فرهنگ ها و زبانها احترام گذاشته می شود که از دیگران انتظار احترام داشته باشیم!!!!!!!!!!!!! (116286)
صبا
United States
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۵:۰۸
kolan ina ba iraniya moshkel daran alanam ba in vazi ke keshvaremoon dare daran so estefade mikonn kesi ham ke javabe inaro nemide dar akhar in mishe natijash (116303)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۶:۰۱
این قبیل اتفاقات همه زیر نظر گروه های کوچک و نوظهور که با نام موسوم به "پانترکیست" یا "پانترک" فعالیت می کنند است. واقعیت اینجاست که منطقه آذربایجان برای ایران است و طی یک عهد نامه برای 100 سال به صورت خودمختار فعالیت کرده و قانونا باید در سال 1389 (تاریخ اتمام قرارداد 100 ساله) به خاک ایران بازگردانده میشد اما متاسفانه مسئولین هم اقدامات زیادی را صورت نداده اند و در انطرف هم حکومت آذربایجان با سوء استفاده اجیر کردن افرادی به نام پانترکیست و دادن پول های کلان به این افراد آنها را روانه ایران کرده اند و این افراد با حضور مخفیانه اقدام به دروغ پراکنی در شهرهای شمالغربی و آذری نشین کشور علل الخصوص(تبریز و اردبیل و خوی و مرند و مشکین و ..) در مورد قسمت های شمال غرب ایران کرده اند و ادعای این را دارند که این قسمتها متعلق به آذربایجان است و با این شیوه میخواهند واقعیت را پنهان کنند و سیاه نمایی کنند . اما تاریخ تمامی آنها را رسوا کرده و همواره نیز از آذری زبانهای داخل کشور نیز تو دهنی خورده اند (116323)
اميد
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۸:۰۶
فرهنگ ما رو،همه چيز ما رو قاجاريه نابود كرد حتي بدتر از حمله مغول ها
سرزمينهامون رو از ايران جدا كردند. . . . (116372)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۸:۴۹
اصلا مهم نیست اصالتش مربوط به کدوم قوم ایرانیه ، مهم اینه که شهرتش به خاطر اشعارشه که همه به زبان فارسی اند، اگه اشعار فارسی نظامی رو نادیده بگیریم ، دیگه چیزی از نظامی باقی نمیمونه. (116387)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۸:۵۲
. . . . یه اتفاقاتی نمی افتاد بعد از فروپاشی شوروی این کشور ها همه قطعی از خاک ایران بودن. (116389)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۸:۵۳
اصلا این کشور آذربایجان با توجه به قرار داد های بین ایران و روسیه یک کشور غیر قانونیه و وجودش نا مشروعه. (116390)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۹:۱۶
بهار چرا نظر من كه استناد تاريخي داشت رو چاپ نكردي اما نظر اول كه پر از دروغه تاريخيه رو چاپ كردي!!!! (116405)
Ozan
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۲۱:۲۷
من یه نظر میدم عین واقعیت من خودم ترکم و آرزوی تشکیل امپراطوری ایران بزرگ را دارم. . . . . . انتظار نداشته باشیم دشمنان ما و فرهنگ ما رو قبول کنن. چون ما خود و اقوام خود را قبول نداریم این مشکل بزرگی است بر هر ایرانی. (116446)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۰۲:۱۲
لياقت ندارن!!! (116570)