به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۸ - ۰۰:۴۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۱۵۰۳۷

واکنش‌ به حذف کتیبه‌ فارسی مقبره‌ نظامی

گروه فرهنگ وهنر: کتیبه‌های مقبره نظامی گنجوی در جمهوری آذربایجان که مزین به اشعار فارسی این شاعر بزرگ ایرانی است برچیده شده و قرار است که زندگی‌نامه و ترجمه اشعار وی به زبان ترکی جایگزین آن شود. اقدامی که تلاش دولت آذربایجان برای تغییر هویت مفاخر فرهنگی ایران و جعل تاریخ محسوب می‌شود.
واکنش‌ به حذف کتیبه‌ فارسی مقبره‌ نظامی
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در واکنش به برداشتن کتیبه‌های فارسی از مقبره‌ نظامی در کشور آذربایجان، گفت، آن‌ها از این کار هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرند.اسحاق صلاحی گفت: این عرصه حوزه کار سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی نیست. سازمان می‌تواند از طریق ایران‌شناسان برنامه‌ها و همایش‌هایی در این زمینه برگزار کند، اما تا به حال برپایی چنین همایش‌هایی در برنامه‌های ما نبوده است، ولی با توجه به افزایش چنین اتفاقاتی باید برپایی این‌گونه مراسم در برنامه‌های کاری سازمان اسناد پیش‌بینی شود و نشست‌های مشترک بین فرهیختگان ایران و دیگر کشورها برگزار شود تا بازی‌های سخیف این‌چنینی از عرصه‌ فعالیت‌های فرهنگی برداشته شود و تأثیرات سیاسی در عرصه فرهنگی به حداقل برسد.او درباره بازخورد مصادره مفاخر فرهنگی و تاریخی از سوی دیگر کشورها و نگاه سرزنشگرانه‌ مردم به مسؤولان در قبال این اتفاق‌ها نیز گفت: اعتقاد من این است که توقع ملت و جامعه ایران در داخل و خارج، توقع بجا و درستی است. به هر حال مردم دوست دارند از ارزش‌های فرهنگی، شخصیت‌های فرهنگی و هویت تاریخی و فرهنگی آنان دفاع شود. اما فراموش نکنیم که شیطنت‌های آن طرف هم کم نیست. امروز کشورهایی مثل آمریکا، ‌انگلیس و اسراییل در هر عرصه سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی که کم می‌آورند، دشمنی خود را در جای دیگر بروز می‌دهند. آن‌ها صرفا می‌خواهند یک خبر بسازند، وگرنه آیا برداشتن یک کتیبه فارسی چه مشکلی از آذربایجان برمی‌دارد؟ مثلا امروز تاج‌محل بزرگ‌ترین یادگاری کشور هند است که بیش‌ترین بازدیدکننده را دارد و تمام نوشته‌های آن هم به زبان فارسی یا عربی است، ولی آن‌ها تعصب به خرج نمی‌دهند و چیزی هم از هویت این کشور کم نمی‌شود، چون آن‌ها درک درستی دارند و این‌ها هم باید درک درستی داشته باشند. دشمن اگر جاعل و نادان باشد، کار سخت می‌شود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر نیز محور مأموریت ما در خارج از کشور، همکاری با کشورهای همسایه مثل ارمنستان، گرجستان، پاکستان، افغانستان، ازبکستان و کشورهای عربی است و بیش‌تر در این کشورها دور می‌زنیم.او با بیان این‌که مصادره کردن شخصیت‌های فرهنگی و تاریخی کار بسیار نادرستی است، عنوان کرد: امروز سعدی برای جامعه بشریت است. دکارت و کانت وقتی از فلسفه گفتند، دیگر امروز کسی نمی‌گوید که زاییده کجا هستند، بلکه می‌پرسند آن‌ها چه گفته‌اند و همچنین امروز تئوری‌های مارکس و حرف‌های داروین متعلق به بشریت است، چه خوب باشد و چه بد. بنابراین نباید با شخصیت‌های این‌چنینی برخوردهای نادرست و سخیف داشت و انجام چنین کارهایی در عرصه فرهنگ برای فرهنگ آن کشور افت دارد. من به عنوان یک عضو کوچک از جامعه فرهنگی ایران بزرگ فرهنگی با سابقه تمدنی درخشان خطابم به آن‌ها این است که از چنین کارهایی هیچ نتیجه‌ای نخواهید گرفت.صلاحی گفت: ما امروز در سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی جمهوری اسلامی ایران درباره شخصیت‌های ازبکستان همایش برگزار می‌کنیم و با شخصیت‌ها و مسؤولین آرشیو و کتابخانه‌ها برنامه می‌گذاریم و دیدگاه‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم. در رابطه با شخصیت‌ها باید فضای علمی فراهم شود تا ببینیم نظامی گنجوی که بوده و چه گفته و این باید در جامعه بشری رونق پیدا کند، نه این‌که حساسیت به خرج دهیم و کتیبه فارسی مقبره حکیم نظامی گنجوی را برداریم و به جای آن از زبان دیگری استفاده کنیم.
مرجع : ایسنا

تالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۰:۵۹
چرا بعد از پایان قرارداد ننگین "ترکمنجای" که یه مدت "100" ساله داشت و طبق اون دوباره خاک آذربایجان به ایران مسترد می شد ، ایران نسبت به اون سکوت کرده و استرداد این خاک رو نمی خواد؟؟؟
الان تالشان شمالی (درخاک آذربایجان) به جد پیگیر این مسئله هستند حتی مورد تبعیض نژادی نیز از سوی حکومت باکو قرار می گیرند پس چرا ما نباید در مقابل حکومت باکو قد علم نکنیم و موضع سکوت اتخاذ کنیم؟؟؟ اون از "تار ایرانی " ، اینم از"نظامی گنجوی" فردا هم یه چیز دیگه !!! (لطفاً نشون بدید ممنونم) (117321)
ش
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۳۱
چیز مهمی نیست. فکر گرانی و بنزین 3000 تومانی باشید! (117352)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۶:۳۷
برات متاسفم ... (117550)
۱۳۹۲/۰۶/۰۶ ۱۱:۴۳
به اشتباه منفی دادم، عذر می خوام. (117924)
دكتر
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۴۷
وقتي ما در ايران كتيبه پاسارگاد و كاخ پاسارگاد را حذف مي‌كنيم، فروهر را از بالاي پاسارگاد به پايين مي‌كشيم، كتيبه‌ها تخت جمشيد ناپديد مي‌شود چه انتظاري داريد از كشور‌هاي ديگر؟؟؟؟؟؟؟؟ (117363)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۲۱:۳۳
مرسی! (117682)
کاوه
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۵۶
یکی به مسئولین آذربائیجان حالی کند که تاریخ تغییر پذیر نمی باشد . (117368)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۲:۵۵
کامنت های من در خبر "" چرا به تاریخ مشترک با ایران افتخار نمی‌کنند؟"" گذاشته شده اما ...
متاسفانه حداکثر برخوردی که از این طرف صورت می گیره اینه که میگن ""نظامی گنجوی تفرشی بوده!!!"" خیر ! نظامی شاعر پارسی گوی ایرانی اهل گنجه بوده و البته ترک هم نبوده...
اونا میگن ترک بوده و شعر ترکی براش جعل می کنن و اینطرفم براش شناسنامه جعل می کنه.
بدترین جواب و واکنش نسبت به تحریف تاریخ ، تحریف دوباره و تعصبی تاریخ است. میشود به منطقی ترین و مستندترین روش ها ثابت کرد که نظامی همچو حافظ و سعدی شاعر ایرانیست و نه با گفتن امثال این مغلطه که ""نظامی تفرشی بوده"".
ضمنا ماها موقعی از خواب بیدار میشیم که دیر شده! (117400)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۵:۵۹
من نمی فهمم اینکه تفرشی بوده چه مغلطه ایه؟!!!
طرف خودش میگه من تفرشی ام شما گیر دادی میگی نیست. (117511)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۲۳:۵۶
هموطن عزیز :
1.بیت مورد اشاره شما و منسوب به او محل بحث و جدل است از قبیل الحاقی بودن و ورود به توسط تالیان سبک او !
2.اکثر قریب به اتفاق شاعران منتسب به محلی می شوند که ریشه و مولدشان آنجاست.
3.نظامی در همه عمر سفر نکرده و نقل مکان نکرده و اشاره ای به آن نشده
4.اگر به بهانه های مختلف استناد کنیم ده ها محل و مکان ادعای منتسب بودن نظامی به آنجا را دارند
5.جالب است نظامی مثل شعرای دیگر که معمولا در وصف شهرهای خود سنگ تمام می گذارند غیر از یک بیت منتسب به او هیچ کجا اسمی نبرده است
6.موارد متعددی وجود دارد که می شود بر آن تمرکز کرد و به تحقیق پرداخت چه اینکه ادیبان معاصر هم بدان پرداخته اند و آرای گوناگون داده اند از جمله ذبیح الله صفا و نفیسی تفرشی بودن نظامی گنجوی را رد کرده اند

ما به علت تعدی گماردگان اجنبی در خاک ارجمند آذربایجان (آن طرف ارس) به فرهنگ ایرانی رگ غیرت گرفته و بجای ترمیم مشکل و تدبیر برای آینده که مواردی از این قبیل را شاهد خواهیم بود بی هدف می خروشیم و بجای درمان، زخم می زنیم! راه این نیست! ایران پیشرفته تنها راه باز ستانی سرزمین ها و فرهنگ به یغما رفته ایرانی است!(بدون تعصب به آذری بودنم باید بگویم حساب "آذربایجان" از سایر سرزمین هایی که زمانی پیوسته در مام میهن بوده اند جداست و اینکه چرا؟! بماند چون مثنوی هفتاد من می شود)
ای کاش قدری از تعصب عزتمندانه تو در وجود دولتمردان ما بود که اینگونه در ماتم نمی رفتیم...
بنابراین بهتر است بگذاریم نظامی گنجوی و نه تفرشی، در شهر خودش گنجه آرام بخوابد و مطمئن باشیم که با ترکی کردن کاشی های فارسی ، نظامی پارسی گوی ، نظامی ترکی گوی نخواهد شد! با اینکه من ترکم و زبان مادری خود را بیشتر دوست دارم. (117785)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۳:۰۳
اوضاع اقتصادی بدون رئیس بانک مرکزی بهتر سامان می گیرد (117407)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۴:۲۰
تقصير خودمونه كه يه كشور بي هويت به خودش اجازه چنين كارهايي رو بده. (117450)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۴:۳۵
این قبیل کارها اوج حقارت کشورک آران((آذربایجان)) را میرساند.با این کارها فقط عقده های خود را خالی میکنند. اگر مسئولان بی خبر از همه جای ما از همان اول جلوی این عقده ای ها محکم و قاطع ظاهر میشدند دیگه جرات این کار را نداشتند. (117461)
آزرمیدخت
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۲۲:۱۷
سالهاست عده ای تیشه به ریشه ی فرهنگ وتمدن این مملکت می زنند ما مردم هم درکمال خونسردی تما شا می کنیم دشمن خانگی است ، پس بیجهت به پروپای همسایه نپیچیم که چرا سرمایه های فرهنگی مارا به نام خود میکند ، وقتی که ما برای نکوداشت آنان کاری نمی کنیم (117714)
رضا
۱۳۹۲/۰۶/۰۶ ۰۰:۰۶
فکر نمی کنید همه اینها نتیجه کار خود ماست؟
چرا قبلا این کار ها را نمی کردند
بس کنید و این همه تقصیر این و اون نندازین تو رو قرآن
همه دنیا بدن فقط ما خوب تنهاییم !
اگه خودمون عرضه نداریم و شعور برخورد با دنیا رو بلد نیستیم نباید هم شاکی بشیم ! (117787)
ایران- نریمان
۱۳۹۲/۰۶/۰۶ ۱۳:۴۴
الهام ( علی ف) وسایلت رو جمع کن برو خونه بابات( شوروی) میخوام خونه رو بازسازی کنم خودم بشینم (118023)