به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۶:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۱۵۳۳۵۹
آغاز مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی بیست و یکم

دوئل فرانسه با مسی، رونالدو با سوارس

گروه ورزشي: امشب در شروع مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی فوتبال بیست و یکم، دو دیدار مهم برگزار می‌شود و آرژانتین با فرانسه و اروگوئه با پرتغال روبه‌رو می‌شود.
دوئل  فرانسه با مسی، رونالدو با سوارس
اگر به یاد آوریم که سه کشور از این چهار کشور مجموعاً پنج بار جام جهانی را فتح کرده‌اند، بیشتر پی به اهمیت و سنن جاری در دیدارهای امشب می‌بریم.
 
فرانسه- آرژانتین (ساعت 18.30)
صعود فرانسه و آرژانتین به مرحله حذفی با دنیایی تفاوت همراه بوده است. فرانسه با اینکه اصلاً در اندازه‌های فاتح بالقوه جام که عده‌ای به این تیم نسبت می‌دهند ظاهر نشده، در گروه سوم یک فاتح آسوده بود و 7 امتیاز از 9 پوئن ممکن را اندوخت و در دیدار آخرش برابر دانمارک نیز کوشید که ذخیره انرژی کند و از ریسک بپرهیزد و صفر- صفر شدن آن مسابقه هم محصول همین امر بود. آرژانتین در نقطه مقابل تمامی رنج جهان را متحمل شد تا به‌عنوان تیم دوم گروه چهارم راهی یک‌هشتم نهایی شود و اگر پیروزی خفیف و دشوار 1-2 روز آخرش مقابل نیجریه در کار نبود، الان مثل آلمان چمدان‌هایش را بسته و به خاک خود بازگشته بود. با وجود نجات البی سلسته و ورود این تیم به جمع 16 تیم مراحل حذفی هنوز غبار ابهام و ستیزهای داخلی در اردوی آرژانتین محسوس است و به‌نظر می‌رسد که لیونل مسی «ابر مرد» فعلی فوتبال آرژانتین بازی قدرت را از خورخه سامپائولی برده و به جای این مربی بشدت تحت انتقاد، تصمیم‌های فنی را برعهده گرفته و سرمربی پنهانی تیم شده باشد. واقعیت امر هر چه باشد، یاران مسی و ایگواین با تیمی بازی دارند که رستگاری در جام جهانی امسال را وسیله‌ای مناسب برای جبران ناکامی پرسرو صدایش در فینال یورو 2016 آن هم در شهر پاریس می‌داند و با آنتوان گریزمان و کیلیان امباپه، گلزنانی دارد که می‌توانند از کم‌ترین اهمال‌ها در اردوی رقبا، بیشترین بهره‌ها را ببرند.

اروگوئه- پرتغال (ساعت 22.30)
اروگوئه با وجود ارائه دو بازی معمولی در دو دیدار نخستش در گروه اول جام جهانی امسال، در دیدار سومش برابر روسیه میزبان اوج گرفت و 0-3 برنده شد و در سیمای کاوانی و سوارس مهاجمانی را دارد که تمامی تیم‌های جهان آرزوی تصاحب آنها را در سر می‌پرورانند. امشب روبه‌روی آنها تیمی می‌ایستد که دور از اندازه‌های قهرمان اروپا، صعودی متوسط و خوش‌اقبالانه از گروه دوم مسابقات داشت و اگر مهدی طارمی ضربه واپسین ثانیه‌هایش در دیدار ایران- پرتغال را بهتر می‌زد، الان پرتغال به خانه بازگشته بود و مرحله یک‌هشتم نهایی را فقط از تلویزیون می‌دید. اما حالا که «برزیل اروپا» ماندگار شده، خط دفاعی اروگوئه با هدایت دیه‌گو گودین اتلتیکومادریدی باید بشدت مراقب کریس رونالدو باشد که قبل از رسیدن به زمین سخت در دیدار با ایران مجموعاً 4 گل به اسپانیا و مراکش زده بود. این فرضیه که پرتغال تیمی تک نفره است، با مهار رونالدو طی دیدار با ایران و تبعات آن مقبولیت بیشتری یافت و با اینکه کوارشما در آن مسابقه یک گل انفرادی قشنگ زد اما تا مرد اول رئال مادرید حرکت نکند، فرناندو سانتوس سرمربی پرتغال قادر به نفس کشیدن نخواهد بود. سانتوس امشب با اسکار تابارز، سرمربی نامدار اروگوئه دوئل می‌کند که آنقدر پیر و نالان شده که بیشتر با عصا و چهره‌ای رنجور کنار خط مشاهده می‌شود و لااقل به‌صورت ظاهر آن مربی سرنوشت‌ساز 10 سال پیش نیست اما اروگوئه با ترکیبی از بازی فنی و قدرتی‌اش بسیار امیدوار است که حداقل رتبه چهارمی سال 2010 خود را تکرار کند.

ژاپن شکست خورد اما راهی  یک‌هشتم نهایی شد
در بازی‌های پنجشنبه شب که پایانی بر دیدارهای مرحله گروهی بود و در گروه هفتم این بلژیک بود که با گلزنی ادنان یانوزای، مهاجم اسبق منچستریونایتد (و آشنا با سنن فوتبال بریتانیا) به برتری 0-1 رسید و مردان جوان گرت ساوت‌گیت را با نخستین ناکامی‌شان در رقابت‌های امسال مواجه ساخت. دو تیم ارائه‌گر یک بازی احتیاط‌آمیز در نیمه اول بودند و پس از گل دقیقه 51 یانوزای نیز حملات انگلیس و ورود دنی ولبک به میدان آنچنان کارگشا نبود که دروازه تیبو کورتووا را فرو ریزد. قدر مسلم اینکه بلژیک با این برد با حریف آسان‌تری (ژاپن) در یک‌هشتم نهایی مصاف خواهد داد تا انگلیس که به تیم استخوان درشت و خطرناک کلمبیا خورده است. دیگر بازی پریشب گروه هفتم را که البته دیداری به کلی بی‌تأثیر بین تیم‌های حذف شده تونس و پاناما در شهر سارانسک بود، تونس با گل‌های نیمه دوم فخرالدین بن یوسف و وهبی خضری 1-2 فتح کرد تا سوم شود و پاناما را بر سکوی آخر بنشاند.

گروه هشتم؛ کلمبیا برد و اول شد
در دو دیدار مهم شب آخر گروه هشتم، کلمبیا 0-1 سنگال را برد و ژاپن با همین نتیجه، تسلیم لهستان شد تا کلمبیا با 6 امتیاز و سرگروهی بالا برود و سنگال که بازی‌هایش را با بردی خبرساز مقابل لهستان شروع کرده بود، حذف شود و از تکرار دستاوردهای سال 2002 خود دور بماند. تک‌گل سرنوشت‌ساز مسابقه کلمبیا با سنگال را یری‌مینا، هافبک تهاجمی کلمبیا در دقیقه 76 به ثمر رساند و سرمربی سنگال که با این گل همه چیز را از دست رفته می‌دید، در مدت اندک باقی مانده، کوناته و دیافرا ساخو را به خط حمله تیمش تزریق کرد اما دیگر دیر شده بود و کلمبیای سختکوش راه حفظ این تک گل را نیک می‌شناخت. کلمبیا با این برد و صعود به یک‌هشتم نهایی، به تکرار دستاورد سال 2014 خود امیدوار شد. زمانی که تا یک‌چهارم نهایی پیش تاخت و در آن مرحله فقط تسلیم برزیل، میزبان رقابت‌ها شد و با وجود این، خامس رودریگس، آقای گل آن رقابت‌ها را معرفی کرد. از سوی دیگر، ژاپن که در دو دیدار قبلی‌اش بسیار پویا و انرژیک ظاهر شده بود، پنجشنبه شب آنقدر محتاط و معمولی توپ زد که با یک گل مغلوب تیم حذف شده و فاقد انگیزه لهستان شد و با اینکه اینک لقب تنها نماینده آسیا در مرحله حذفی را یدک می‌کشد اما این امر و کیفیت بازی‌اش مقابل لهستان آینده‌ای طولانی را برایش در این جام گواهی نمی‌دهد. البته سرمربی ژاپن در این مسابقه دو ستاره مطرح تیمش کاگاوا و هوندا را در ابتدای وقت روی نیمکت نشاند و به نظر می‌رسید که از هر ریسکی گریزان است و زمانی که از نتیجه دیدار همزمان کلمبیا- سنگال مطلع شد، بیش از پیش بندهای احتیاط را بر پای ژاپنی‌ها بست.
مرجع : روزنامه ایران