به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۰:۴۷
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۵۹۷۰

روايتي از نحوه جذب دانشجو دكترا و بورسيه‌!

گروه جامعه: يكي از دانشجويان دكتراي دانشگاه شريف با ارسال ايميلي به بهارنیوز در باره بحث بورسيه‌ها در سالهاي اخير چنين نوشته است:
بنده دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف هستم. واقعاً دل بچه‌ها از این اقداماتی که در چند سال اخیر اتفاق افتاده است خون است که خود بیشتر به آن واقف هستید...همانگونه که مي‌دانید شرط ورود به دانشگاه آزمون ورودی است که به نوعی یک محک مقدماتی از داوطلب جهت فعالیت در دوره دکترا به شمار مي‌آید. پس از تلاش، رقابت و قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه، دانشجویان باید تعدادی واحد بگذرانند تا برای آزمون جامع آماده شوند.

در مقطع دکترا، امتحان جامع نقطه عطفی محسوب مي‌شود که پس از آن صلاحیت دانشجو برای انجام فعالیت تحقیقاتی در دوره دکترا تائید مي‌شود؛ و در واقع پس از این آزمون است که دانشجو را مي‌توان دانشجوی Ph.D خطاب نمود. همین موضوع اهمیت آزمون جامع را نشان مي‌دهد؛ حالا دیگر بماند که دانشجوها چه استرسی که برای این آزمون متحمل نمي‌شوند. پس از این، دانشجویان روزها، ماه‌ها و سال‌ها تلاش مي‌کنند تا رساله خود را به سرانجام برسانند و با روش‌هايي که مرسوم است ایده علمی خود را به جامعه علمی روز دنیا اثبات کنند.

پس از دفاع از رساله دکترا، که این هم خودش خوان هشتمی محسوب مي‌شود، مي‌توان گفت که عیار دانشجو جهت فعالیت علمی در زمینه علمی خودش سنجیده و تائید شده است....از طرف دیگر، سال گذشته بنده مانند هزاران دانشجوی دیگر پس از تلاش و مطالعه درآزمون ورودی یکی از رشته‌هاي فنی شرکت کرده؛ پس از قبولی در مصاحبه در دوره دکترا مشغول به تحصیل شدم. مدتی که گذشت متوجه شدیم تعدادی دانشجوی نوبت دومی هم به جمع مان اضافه شده‌اند که پس از مدتی با اندک کندوکاوی متوجه شدیم اصل قضیه چیست! بله، دانشجو‌هاي بورس خارج که به دلیل عدم منابع ارزی تبدیل به بورس داخل شده‌اند و روند گزینش آنها از قبل طی شده است؛ حکم بورسشان صادر شده است، مقرری ماهیانه‌شان واریز مي‌شود و بدون آزمون ورودی و رقابت با داوطلبان دیگر سر کلاس درس کنارمان مي‌نشینند!

عمق این ظلم وقتی مشخص مي‌شود که بپرسیم: آیا دانشجویانی که حتی یک مقاله اصطلاحاً ISI ندارند؛ آزمون ورودی نداده‌اند آزمون جامع نداده‌اند؛ جهت بورسشان هزینه به بیت‌المال تحمیل کرده‌اند، سزاوار بورس (نمی‌‌گویم خارج بلکه حتی بورس داخل) هستند یا دانشجویانی که بر اساس شایستگی و حداقل با رقابت و گذراندن آزمون وارد دانشگاه شده‌اند؟

آیا دانشجویان فارغ‌التحصیل که پس از 5 سال زحمت شبانه روزی دفاع کرده‌اند و خود را به لحاظ علمی اثبات کرده اند و یا سال آخری هستند شایسته جذب هیات علمی هستند یا این گزینش شده‌هاي فرمایشی زودتر از موعد؟ آیا دانشجویان المپیادی و استعداد درخشان که قبلاً خارج رفته و در دانشگاه‌هاي سطح یک دنیا تحصیل کرده‌اند و الان برگشته اند شایسته جذب هیات علمی هستند یا اینکه دانشجویانی که آزمون خود را پس نداده‌اند برای بورس خارج بفرستیم؟

شخص بنده مي‌شناسم چند نفر از دانشجویان سال دوم، سوم و یا سال آخری شریفی که بعد از دو سال جذبشان از طرف دانشگاه‌هايي که به آنها وعده داده‌اند کنسل شد. شخص بنده مي‌شناسم یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه برکلی در رشته برق که دانشگاه‌هاي تهران جذبش نکردند اما در همان رشته و همان زمینه ظرفیت بورس باز کرده‌اند.

شخص بنده مي‌شناسم از دانشجویان فنی شریف که شاگرد دوم یا سوم کارشناسی با معدل بالای 18 بوده و در فراخوان سایت جذب شرکت کرد اما در دانشگاه‌هاي شهرستان دعوت به مصاحبه نشد.
جالب این هست که این افراد همه‌شان مذهبی، با اخلاق و حتی از نظر سیاسی موافق بوده‌اند اما قربانی پارتی‌بازی‌ها و نورچشمي‌ها شده‌اند...

البته بنده نمي‌گویم همه ظرفیت‌ها و جذب بورس به این منوال بوده است. قطعا دانشجویانی هم هستند که بنده آنها را مي‌شناسم که به صورت طبیعی سیکل جذب و یا بورسشان هرچند پس از دو سال اتلاف وقت طی شده است و بر اساس صلاحیتشان جذب شده‌اند. شخص بنده نیز موفق به کسب بورسیه از یکی از دانشگاه‌هاي استان بومی هم شده‌ام و پرونده‌ام در دست بررسی است اما حتی اگر 10 درصد این جذب‌ها هم به این نحو باشد واقعا ظلم در حق هزاران تن از دانشجویان دیگر است. لذا از بهارنیوز خواهشمندم این مطالب را به گوش سرپرست وزارت علوم یا وزیر آینده علوم و یا حتی شخص رئیس جمهور برساند.

ایوب
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۱:۲۴
تنها و تنها با آزادی بیان و آزادی مطبوعات است که می توان جلو اینگونه بی عدالتی ها را گرفت؛ زمانی که آزادی نباشد عدالتی رنگ می بازد، رقابت ازبین می رود و پیشرفت از جامعه رخت بر می بندد.
به امید آزادی (126764)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۱:۲۵
مشکل در این حوزه بنیادی است امیدواریم دولت روحانی این مسائل را حل کند. (126765)
ناصر( موج نو )
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۱:۳۴
پارتی پارتی پارتی. واژه ای که در دولت نهم و دهم با تمام وجود معنی پیدا کرد.اینو یادتون باشه که همیشه افراد بی لیاقت دنبال پارتی میرن. از بی لیاقتی دولت نهم و دهم که خودتون میدونید و لازم به گفتن نیست (126767)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۱:۳۶
جریان انحرافی و طرفداران آقای امدی نژاد در این چند سال فقط و فقط هدفشان وارد کردن افراد و طرفدارانشان به داخل دانشگاه بوده است. چون این افراد استعداد و توانایی خاصی نیز ندارند بخاطر همین از شیوه های رانتی و ... استفاده نموده اند. تأسیس دانشگاه ایرانیان هم در همین راستا می باشد. اینها ظلم بزرگی به این کشور و مردمش کردند. (126768)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۱:۴۲
بنده بعنوان یک استاد دانشگاه این گفته دانشجوی عزیزمان را تأیید می کنم و مشابه این رویه را در دانشگاههای دیگری چون تربیت مدرس و غیره در سالهای گذشته شاهد بوده ام. (126772)
میم
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۱:۴۶
بنده هم دلم خون است از این جریانات. بنده نیز دانشجوی دکترایی هستم در دانشگاهی از غرب کشور. که در فرخوان ها به من توهین شده. (در فراخوان یکی از دانشگاه های غرب کشور) به مصاحبه دعوت شدم، طرز برخورد اون آقایی که ظاهرا رئیسشون بود به کنار، از صد نمره 15 گرفتم در حالی که فقط نمره مقالات علمی پژوهشی ام به استناد بخشنامه سی بود. نمره سایر موارد به کنار. عزت نفسم در آن مصاحبه زیر سؤال رفت. چنین شد که پس از آن دیگر در هیچ فراخوانی شرکت نکردم و دنبال این هستم که اگر وضع به این منوال ادامه پیدا کند، با بالا بردن تعداد مقالات و تسلط به زبان انگلیسی ، راهی کشوری دیگر برای تدریس شوم حتی اگر شده در مقاطع ابتدایی. عاجزانه از دکتر روحانی و دکتر توفیقی تقاضا دارم برای ممانعت از چنین روندی کاری کند. و از بهار یکی از سایت های محبوبم تقاضا دارم که این کامنت را بگذارد. (126773)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۱:۵۳
ديگه از درد پوست كلفت شديم اينقدركه بدترين خبرها رو هم ميتونيم هضم كنيم (126777)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۲:۰۰
در مقطع لیسانس


74 درصد دانشجوها سهمیه ای است. (126786)
نبات
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۲:۰۷
من الان 2 سال پرونده ام بی دلیل تو دانشگاه مونده و وزارت نمیفرستن بخدا ظلمه، خسته شدم (126790)
بهمن
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۱۵
آقایان میخواستند برای جناح خودشان سرمایه گذاری و مثلا آدم متخصص تربیت کنند. غافل از اینکه همه چیز در دست ما نیست
سرنوشت فارغ التحصیلان امام صادق و تربیت مدرس را ببینید و توهم را کنار بگذارید (126807)
دل پردرد
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۵۶
بالاخره یکی پیدا شد خون دل خوردن دانشجوی ایرانی رو بدونه.... دانشجوی دکتری هستم سال سوم.... الان 4 مین باره که میخوام تو مرکز جذب وزارت علوم شرکت کنم جالبه حتی یه بار هم دعوت نشدم.... اونایی هم که رفتن میگن فرمالیته است دانشگاه ها اول نیروی مورد نظر و جذب میکنن بعد برای قانونی جلوه دادن کارشون در فراخوان جذب سهمیه شون رو ازاد میکنن... یکی به داد دانشجویان دکترا (البته اونایی که پارتیشون فقط خداست و تو این مملکت جایی ندارن) برسه در تمام دوران تحصیلی طبق امار، افسرده ترین قشر همین دانشجویان دکترا هستند...... چون 22 سال زحمت درس خوندنشون هیچ فایده ای نداشته و چون پارتی ندارن ........ خسته شدم صدای ماها به جایی نمیرسه..... یکی بگه آقا چرا رشته ای که در سال 35 نفر دانشجو میگیره چرا فقط دو نفر سهمیه بورس داره ....... جوانانی که این همه زحمت کشیدن از خواب، از زندگی، از تفریح، از ازدواج، از ثروت دست کشیدن تا به جایی برسن حالا که به اینجا رسیدن رها شدن (126840)
فراهانی
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۰:۰۶
من تو فکر این هستم که برای دکتری برم خارج از کشور، به این امید که در برگشت بتونم به تدریس بپردازم در ایران.

حالا... (127126)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۴۷
من هم در دانشگاه تربیت مدرس شاهد بوده ام فقط اگر پارتی داشتی مشکل نداشتی (127272)
moji
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۰۳:۴۷
سوالات گزینش هم هیچ ربطی به رشته داوطلب نداره،همش عقیدتی سیاسیه،یکی از آشناها در مقطع دکترا برام گفت یکی از سوالتش این بوده،نظرت در مورد اتفاقات سال 88 چیه؟ (127356)